Triumph Tiger Explorer XCx

Madaras Tesco - aki hallotta már a kifejezést a brit multi francia konkurensére, bizonyára nem lepődik meg azon sem, hogy háromhengeres GS-nek csúfolják a Triumph legnagyobb világjáróját.





A Tiger Explorer 1200-ra ragasztott gúnynév frappánságának boncolgatásába nem mennék bele, de annyi biztos, hogy a maga kicsit bántó módján ötletes. Hiszen jól leírja, hogy a britek óriásának szembe kell szállnia a BMW zászlóshajójával és az általa fémjelzett kategória többi prominens tagjával, így az 1190 Adventure-rel, a Caponorddal, a Crosstourerrel, a Versysszel és a Super Ténérével. A mezőny vitathatatlanul erős, a szegmens népszerűsége pedig stabilan emelkedik, amikből egyértelműen következik, hogy a verseny kőkemény,

 

nem elég csak kicsit fejleszteni!

 

A Triumph-nál ezúttal nem is fogták vissza magukat. A pontos büdzsé ugyan ismeretlen, de az biztos, hogy szép nagy szám lehetett, mert az alibi update-ek helyett most nem álltak meg néhány kényelmi funkciónál vagy új szín kikeverésénél, hanem vastagon telepakolták elektronikával. Jóformán alig találunk olyan módosítási lehetőséget, amit ne lehetne a ropogósan friss és modern műszerfalról vezérelni.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Tiger Explorer XCx (2016)
Kattintson a képre a galériához!


Kezdésnek itt van mindjárt a szélvédő. Nincsenek többé tekerők és manuális fel-leráncigálás, mostantól elég néhány gombot megnyomni, és a plexi halk búgással máris elindul valamelyik irányba. Ja, és nemcsak álló helyzetben tologathatjuk, hanem mozgás közben is, amikor csak eszünkbe jut.

 

Aztán, jöhetnek az olyan nyalánkságok, mint a TSAS (Triumph Semi Active Suspension), ami a minden porcikájában állítható, letaglózóan igényes kialakítású felfüggesztés beceneve. A WP elemekből álló, félaktív rendszer három előre rögzített programot (Comfort, Normal és Sport) kínál, melyek között további hat átmenet bújik még, így összesen kilenc lehetőségből választhatunk – ennél több aligha kell. Főleg, hogy a heves vérmérsékletűek belepiszkálhatnak a kipörgésgátlóba és csak a hátsó keréken is kikapcsolhatják az amúgy kiváló partnernek bizonyuló blokkolásgátlót.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Tiger Explorer XCx (2016)

Szélvédőmagasság, felfüggesztéskeménység, mapping – minden innen állíthatunk

 

Ha pedig mindezeket, a motor teljesítménykarakterisztikájával együtt, csomagonként szeretnénk változtatgatni – mert nem akarunk minden reggel percekig beszélgetni motorunkkal, hogy milyen beállításokkal vágnánk neki az aznapi távnak –, akkor nekünk találták ki a vezetési módokat. A Rain, Road, Sport és Off Road opciók magukért beszélnek, de a legjobb felszereltséghez jár egy úgynevezett Rider is, amit abszolút a saját szánk íze szerint hangolhatunk be. Az egyes programok közti váltáshoz pedig szintén nem kell megállni. Elegendő kijelölni a menüben, majd behúzni a kuplungot és elcsukni a gázt – mintha csak sebességet váltanánk. Merthogy ebből az óriási elektronikai csomagból a manapság divatos kiegészítők közül mindössze egyetlen dolog maradt ki, ez pedig a gyorsváltó. A bal kéz tehát sokat dolgozik, de szerencsére nincs nehéz dolga. A kuplung könnyű, a motor pedig roppant széles tartományban használható. Az áttervezett háromhengeres

 

ügyesen egyesít.

 

1200 köbcenti, evidens, hogy jól megy, ráadásul kategóriája legerősebbje, valahogy azonban sehol sem durva igazán. Ekkora hengerűrtartalomtól azt vártam, hogy fölényesebb, de a Triumph-nál látszólag inkább arra mentek rá, hogy mindenhol egyformán kellemes legyen. Tény, ami tény, se az alacsony, se a magas fordulat nem okoz neki gondot. Olyannyira, hogy 1500-tól szó szerint terhelhető és nemhogy nem rángat, még csak nem is rezeg, egyszerűen csak gyorsít. A felső tartományokban ugyanúgy bírja szusszal, és persze 5-6000 környékén azért tol egy igen kellemeset. Lényegében ötvözi a V2-esek alulról nyomatékos világát a sornégyesek kifinomultságával és pörgethetőségével, de úgy, hogy hevességüket kettővel osztja.

 

 

A végeredmény kiváló. Feladatát minden körülmények között beleköthetetlenül ellátja. Autópályán, tempomattal és magasra tolt plexivel, igény szerint markolatfűtéssel a világból kivisz, közben pedig a fél méter mély gödrökkel teleszórt, ártéri földutakon is gond nélkül végigcsörtet. Egyedül a méreteit kell szokni.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Tiger Explorer XCx (2016) Motorok Tesztek galériája Triumph Tiger Explorer XCx (2016) Motorok Tesztek galériája Triumph Tiger Explorer XCx (2016)
A kezelőszervek és a felfüggesztés vezérlésének kialakítása – az új Explorer többi részletéhez hasonlóan – egyedülálló eleganciát sugároz. Bal kezünkkel a menürendszerben mozoghatunk, amiből csak a markolatfűtés és a ködlámpa kapcsolói lógnak ki, a jobbal pedig az elakadásjelző és a tempomat felett rendelkezhetünk

 

Amint elindul, megszűnik a 253 kg-os száraz tömegétől való félelem, de addig megdolgoztatja az izmokat. Parkolóban hátragördítve én is azon kaptam magam, hogy jó 70 fokban nekitámaszkodva tartok ellent az épphogy felém dőlő gépnek. Oldaltámaszról felbillenteni ugyancsak komoly elszántságot igényel. Cserébe viszont ott a 20 literes tank, ami olyan magas, hogy általános iskolás korig elbújhatnak a gyerekek az árnyékában, a nyergén meg akár négy ember is elférne. Tesztmotorunkhoz ráadásul extraként megvásárolható dobozrendszer is járt, amiből ugyanaz a félelmetesen magas fokú igényesség sugárzott, mint a tigris többi részéből. Elég volt csak megnézni a zárszerkezetét vagy a zsanérokat, esetleg a tetejükre további pakolást kínáló füleket – minden nagyon rendben van.

 

Összegzés

 

Ebben a szegmensben muszáj nagyon jót alkotni, különben a tehetős vevők kérdés nélkül átsétálnak valamelyik konkurenciához. Triumph-szalonból azonban aligha fognak sarkon fordulni, az új Explorer ugyanis bombasztikusra sikeredett. Élvezhető, gyors, biztonságos és a végletekig testre szabható. A kellő differenciáltság érdekében ráadásul összesen hat változatban kapható. Az XR három verziója öntött kerekeivel az aszfaltot kedvelőket, a fűzött felnis XC-k pedig inkább a terepre is kikacsintgatókat célozzák.

 

Az ára annyi amennyi, de cserébe rengeteget ad. Igazi GS-ellenfél, de olyannyira az ütőképes fajtából, hogy ha ez a tendencia kitart, lehet, egyszer még bokszer Explorernek hívják majd a bajorok világjáróját.