Triumph Bonneville Bobber

Úgy tűnik, a Triumph nagyon beletrafált: még sosem kapott annyi előrendelést új modellre, mint most a Bobberre. A motor már gyári állapotában is tömény retrófeelinggel, nagy nyomatékkal és az utas nélküli motorozás élményével ajándékozza meg a felhasználókat, igény esetén azonban tovább csinosítható a megfelelő optikai csomagokkal és kiegészítőkkel.





Úgy tűnik, a Triumph nagyon beletrafált: még sosem kapott annyi előrendelést új modellre, mint most a Bobberre. A motor már gyári állapotában is tömény retrófeelinggel, nagy nyomatékkal és az utas nélküli motorozás élményével ajándékozza meg a felhasználókat, igény esetén azonban tovább csinosítható a megfelelő optikai csomagokkal és kiegészítőkkel.

 

A Triumph mindenkinél jobban érti a módját, hogyan lehet nosztalgikus kinézetű, ám teljesen korszerű műszaki tartalmú motorkerékpárt gyártani. A Bonneville modellcsalád legújabb tagjával saját magát is felülmúlta. Fura a „legújabb” jelzőt használni, elvégre a múlt század negyvenes éveit idéző Bobber pontosan úgy fest, mintha most érkezett volna egy kiadós időutazásról.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Bonneville Bobber (2017)
Kattintson a képre a galériához!


Elöl vékony 19, hátul vaskos 16 colos kerék forog alatta, és mivel ügyesen elrejtették a rugóstagját, elhiteti az emberrel, hogy merev váza van. A használatot megkönnyítendő, állítani lehet az álomszép kilométeróra dőlésszögét, és hogy kényelmesebb legyen a motorozás, 3 cm-rel módosítható a rugós nyerget imitáló ülés kormányhoz viszonyított távolsága.

 

Nagyon letisztult, lényegre szorítkozó képet mutat a Bobber. Nem rondítanak bele felesleges kábelek, csövek és csatlakozók. Az ABS vezérlőegysége el van rejtve a szem elől, mint ahogy a kiegyenlítőtartály és a hátsó fékfolyadéktartály is szépen megbújik egy, a lengővilla ágyazása és a motor között lévő alumíniumborítás mögött. Ezáltal válik teljessé az oldtimer-illúzió.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Bonneville Bobber (2017)

 

A tökéletes hatás érdekében az angolok a legapróbb részletre is gondoltak – az akkumulátortartót a körbefogó fémpánttól a dobféket formázó hátsó kerékagyon át a kerek főműszerig minden olyan, mint a régi szép időkben. Elektronika nélkül azért a Bobber sem tud elboldogulni, de ABS-ben, két menetprogramban és kipörgésgátlóban kimerül ezirányú vértezete.

 

A Triumph ferdén lecsapott végű, rövidebb dobokban végződő új kipufogórendszerrel, kétrészes airboxszal és ez utóbbihoz igazított motorvezérléssel érte el, hogy nyomatékosabb legyen a kéthengeres motor a középső fordulatszám-tartományban. 4000-es percenkénti fordulaton szabadul fel 106 Nm maximális forgatónyomatéka, ami már önmagában nagyon komfortos, stresszmentes motorozást vetít előre.

 

###

 

A teszt napján sajnos nem voltak hasonlóan rózsásak az időjárást illető kilátásaink. 8 °C-os hidegben és szakadó esőben várt ránk a szálloda előtt a kéttucatnyi, szépen felsorakoztatott tesztmotor, hogy próbaútra induljunk velük a Madrid környéki szerpentinekre. A cikkben szereplő fotókat az említett okok miatt spanyol testvérfolyóiratunk, a Motociclismo munkatársai készítették. Gracias Collegas!

 

Természetesen az eső sem tántorított el bennünket attól, hogy kilovagoljunk a Bobberekkel. Az indulást megelőzően mindegyikünk udvarias meghajlással köszöntötte járművét, aminek elsősorban nem jólneveltségünk volt az oka, hanem az a tény, hogy a Triumph stílszerűen a jobb comb alatti részre építette a gyújtáskapcsolót. Ez is egyértelmű utalás a klasszikus előképekre. Az indítógomb megnyomására karcosan és meglepően telt hangon emelkedett szóra a twin a szálcsiszolt kipufogódobok tolmácsolásában.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Bonneville Bobber (2017)

 

Pontosan olyan ergonómia fogadott a Bobber hátán, mint a roadstereken: előretolt trepnik, lapos kormány. Kis termetűeknek egészen jól megfelel, feltéve, hogy teljesen előrehúzzák az ülést. Minél jobban elmerültünk a tesztútvonalban, annál reménytelenebbnek tűnt, hogy valaha is száraz aszfalt kerül a kerekeink alá. Minden jel szerint rossz napot fogtak ki az égiek. Hogy mégsem fajult esetlen csúszkálásba a próbaút, az nagyban volt köszönhető a vizes felületen is megbízhatóan tapadó, külön a Bobberhez kifejlesztett Avon Cobra gumiknak (elöl 100/90-19, hátul 150/80 R 16). Járulékos kényelmünkről feláras markolatfűtés gondoskodott.

 

Nagyon jól illik a bobber jelleghez az átgyúrt motor karakterisztikája. Hasznos fordulatszám-tartományának első felében brillírozik igazán. Nem hirtelen, rajtaütésszerűen, hanem kiszámíthatóan, tartósan bocsátja rendelkezésre nyomatékát. Ennek köszönhetően erőlködés nélkül, nyugodtan lehet kigyorsítani a kanyarokból. Nem sokkal 4500 fölé ér a komfortzónája. Ha kell, felpörög akár 7000-re is, de különösebben nem leli örömét a húzatásban, amit egyre fokozódó vibrációval hoz a motoros tudomására. Inkább kis fordulaton, jelentős nyomatékát latba vetve gyorsít ki a kanyarokból.

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Bonneville Bobber (2017)

 

A Bobber nem az a gondolatra bedőlő fajta. Határozott impulzust kell adni a kormányával, hogy az első kerék hajlandó legyen bejárni az ívet – akkor is csak úgy módjával, ahogy az egy 19 colostól elvárható. Az éles kanyarokat épp ezért nem részesíti előnyben, viszont a kellemes ívűekben határozottan jól érzi magát a múltidéző külsejű Triumph. Ha egyszer sikerült megfelelő szögbe állítani 228 kilós testét, pontosan azt csinálja, amit a motoros vár tőle.

 

Új hangolású teleszkópvillája a szó jó értelmében véve feltűnésmentesen teszi a dolgát, lágyabbra állított rugóstagja mind a kisebb egyenetlenségeket, mind a hosszabb talajhullámokat szépen kiszűri, a szintváltások és keresztbordázat keltette kisebb, de erős lökéseket azonban nem nyeli el. Annak ellenére, hogy ellátták himbarendszerrel, a teleszkópvillához hasonlóan be kell érnie 9 centiméternyi rugóúttal. Hogy ténylegesen mire képes a futómű, azt majd csak egy későbbi teszten, száraz aszfalton fogjuk tudni hitelt érdemlően megállapítani.

 

Az egyetlen tárcsára épülő első fék hatásfoka hagy némi kívánnivalót maga után. Meglehetősen tompán reagál a fékkar mozdulataira és – legalábbis esős időben – nagy kézerőt igényel. Valószínűleg sokat lehetne javítani a helyzeten nagyobb súrlódási együtthatójú fékbetétekkel. Mivel azonban az Avon gumik derekasan állták a sarat vizes úton, nem volt rá szükség, hogy gúzsba kössük a kéthengeres motort. Nagyon szép érces, semmilyen körülmények között sem tolakodó hanggal hálálta meg belé vetett bizalmunkat. Lám, igenis megfér egymással a hangélmény és az Euro4-megfelelőség!

 

Motorok Tesztek galériája Triumph Bonneville Bobber (2017)

 

Amikor 120 kilométer megtétele után kiálltunk tankolni, nem egészen 5,7 litert lehetett visszapótolni a Bobber 9,1 literes tankjába, ami 4,7 literes fogyasztásnak felel meg. Ha kevésbé dinamikusan mozgattuk volna, biztosan megközelítettük volna a Triumph által megadott 4,1 literes értéket. Ez egyúttal azt jelenti, hogy akár kétszáz kilométert is meg lehet tenni egyetlen tankkal.

 

A megfelelő csavarkulcs segítségével max. három centiméterrel hátrébb lehet tolni az ülést, ilyenkor egyúttal 1 centiméterrel lejjebb is kerül. Ez a pozíció jól megfelel egy nyúlánk motorosnak, bár azt a teljesség kedvéért rögtön hozzá kell tennünk, hogy semmivel nem kellemesebb az ülepének, mint egyébként.

 

Alighanem kedvező fogadtatásban lesz része a Thaiföldön gyártott Bobbernek, hiszen amellett, hogy mindössze 16 000 kilométerenként kell szervizbe vinni és 4 490 000 Ft-ba kerül, egyúttal megkapó látvány, vérpezsdítő hang és egyedi alakítási lehetőségek ideális elegyét nyújtja a felhasználónak. Kétfajta tuningkitet is kínál hozzá a Triumph. Az egyik „Old School Bobber” névre hallgat, és ape hanger kormányt, Vance & Hines kipufogódobokat, valamint további kiegészítőket tartalmaz, a „Quarter Mile Bobber”-hez pedig csutkakormány, matt fekete Vance & Hines kipufogódobok és a látványértéket fokozó idomok járnak.

 

Még nincs végleges áruk az említett optikai csomagoknak, előzetes becslések szerint azonban nagyjából 500 000 Ft-tal lehet majd számolni (az eredeti cikk a 2017/04-es Motorrevüben jelent meg). Akinek pedig még ez sem elég, az több mint 150 kiegészítő közül választhat magának megfelelőt szeretett motorjára.