Teszt: Gilera 125 SP 01

Az agresszíven ficánkoló kétütemű motor, a fejre állítóan fogó fék és a Grand Prix „ruha" élsportolóvá teszi az új Gilera SP 01-et.





Új enduró típusok mellett a Gilera egy olyan motort is bemutatott az idén, amely a telivér Grand Prix versenygépekre hasonlít, azok közül is leginkább Kevin Schwantz 500-asá-ra. Méghozzá, mint Guido Miragli exportigazgató bevallja, szándékosan. Az olyan tartozékok, mint a keskeny halogén fényszórót magába foglaló áram vonal idom, szinte követelik a rajtszám felfestését. A benzin és az olaj részére külön beöntőnyílással rendelkező tank, a Twin Box nevű acél hídváz és az excenteres láncfeszítésű alumínium lengővilla pedig jóformán feleslegessé teszi a „Gilera Racing" feliratot a burkolaton.



De az SP 01 a borítás alatt is olyan technikával rendelkezik, amely első rajtkockát biztosít számára a 125-ös kategóriában. A vízhűtéses egyhengeres kétütemű a forgattyús házba vezető membránvezérlésű szívócsövön kívül igényes kipufogásvezérléssel is rendelkezik: az „Automatic Power Tune System" (önműködő teljesítményszabályzó rendszer) egy elforduló hengerrel szabályozza a kipufogó csatorna magasságát, egyidejűleg megnyit két mellékcsatornát, és kiegészítésképpen bekapcsol a rendszerbe egy tágulási kamrát is.

Ezzel a trükkel az arconei mérnökök büszke 35 LE-t aktivizáltak 10 600-as fordulatszámon, A MOTORRAD-nak lehetősége nyílt arra, hogy Olaszországban meg is győződjön a dologról.

Csúcsteljesítményről az APTS gondoskodik

A kényelmes üléspozíció meglepi a sportos testtartásra számító motorost. Az ülés és a magasan elhelyezett kormány közötti kis távolság következtében a felsőtest szokatlanul felegyenesedett tartást vesz fel, és a láb is csak mérsékelten hajlik be. Az indítógomb megnyomásakor meglepően decens kétütemű hang szólal meg a rozsdamentes acél kipufogóból. Bemelegítés után a motor imponálóan széles használható fordulatszám tartománya tűnik fel: 7500 és 10 500 között egyenletes tolóerő repíti előre a gépet.

Az olajbetöltő nyílás is a tankra került

Hatodikban az SP 01 sebességmérője kevéssel 160 km/h feletti tempót jelez. A teljesítményadat még a műszer síelését figyelembe véve sem tűnik realisztikusnak, de azért biztos, hogy felette van a tekintélyt parancsoló 30 lóerőnek. Ez a 125-ös kategóriában meghökkentőnek minősülő menetteljesítményeket tesz lehetővé.

Visszaköszön a Yamaha Deltabox váz

A Marzocchi teleszkóp, amely változtatható húzó fokozati csillapítással és rugó-előfeszítéssel rendelkezik,nem reagál ideálisan, A rugózás, akárcsak hátul, túl kemény, A futóműre viszont jó vezethetőség és iránytartás jellemző. Csak az úszó ágyazású tárcsás első fék...



Hatása rendkívüli, de olyan mérgesen fog, mintha az SP 01 az első keréken átbucskázva ki akarná vetni lovasát a nyeregből.E kis szépséghiba ellenére irigyelni kell az olasz srácokat. Addig is, míg megkapják a korlátozás nélküli jogsit, olyan gépre ülhetnek, ami a vérbeli nagymotorosok körében is a legfinomabbnak számíthat.