Tartósteszt vége: Suzuki DL650 - Ez nem lehet igaz

Közel 50 000 km, sok városi használat, állandó kigyorsítások, fékezések… hogy bírja ezt egy túraenduró?





A Suzuki DL650 nem először szerepelt a Motorrevü tartósteszt flottájában. Teszteltük a típus bemutatkozásakor, majd az első ABS-es verziót, legutoljára pedig a 2012-ben bemutatott ráncfelvarrott modellt állítottuk 50 000 km-es (egészen pontosan 46. 000 km-es) terhelés elé. Ez idő alatt rengeteget használtuk városban, ami sokkal jobban igénybe vesz egy járművet, mint a nagyobb lélegzetű utazások, de sokat használtuk egy és kétszemélyes túrákra is, legutolsó útja pedig Marokkó dél-keleti határához és onnan haza vezetett.

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

 

 

Folyamatosan figyelemmel kísértük fogyasztását, tapasztalataink szerint igénybevételtől függően 3,9 és 7,5 liternyi üzemanyagot fogyasztott 100 km-en, átlagosan 4,5 l/100 km-re jött ki a DL650 fogyasztása.
Az első kellemes tapasztalatok nem leptek meg minket, a V-Strom előző verziói mind kényelmes, vezetőbarát motornak bizonyultak, fő erényük éppen a túlzásoktól mentes, rendkívül harmonikus egységet alkotó összkép volt. A ráncfelvarrás során még kiforrottabb lett a csomag, bár többen hiányoltak egy erősebb erőforrást – amire véleményünk szerint nem volt igazán szükség.

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

A főtengely és a hajtókarok csapágyhézagait beszerelési méreten találtuk

 

 

A nálunk töltött közel másfél év alatt azt tapasztaltuk, hogy kis költséggel üzemeltethető motorról van szó. 44 000 km-t elment az első láncszettel, de még az első láncfeszesség állítás is csak 22 000 km-nél lett esedékes, a 24 000 km-nél bekövetkező fékbetét csere akár kétezer kilométerrel később is ráért volna.
Szinte a teljes teszttávot megtette hiba nélkül, a nálunk töltött időszak alatt egy apróbb és egy nagyobb hiba jelentkezett. Pár alkalommal pillanatokig tartó kontakthiba jelentkezett a motorleállító billenőkapcsolónál, a hibajelenség önmagától megszűnt.

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

A váltó fogaskerekei meglepően kitűnő állapotban voltak, a kapcsolókörmökön semmilyen elváltozás nem látható

 

 

Legutolsó útjáról hazafelé tartva leégett a motor feszültéség szabályozója és generátora, amelyeket végül egy franciaországi szervizben kicseréltek. A hiba okára nem derült fény, meglehetősen egyedi jelenségről volt szó, szerviztapasztalatok szerint nem jellemző a hiba a DL-ekre jobban, mint bármely más típusra. A generátor állórészének három legfelső szegmense égett meg, és akár alacsony olajszintre is gondolhattunk volna, de még a szervizintervallumok végére is normális mennyiségű olaj volt a karterben. Alkalmanként egy 40 wattos fűthető mellényt kötöttünk a motor elektromos rendszerére, de ezt a probléma jelentkezésének idején nem használtuk.
A közel ötvenezer kilométeres teszttávot másfél garnitúra gumival tette meg, tehát e téren is takarékos gépnek bizonyult a DL650.

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

A kuplungkosár elszíneződéstől, deformációktól és beverődésektől mentes. A lamellák is hibátlan állapotúak voltak

 

 

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

A hengerfej mintha nulla kilométeres motoré lenne, a vezérműtengely minden paramétere a gyárival egyezik

 

 

 

 

A korábbi Suzukikkal ellentétben jó minőségűnek bizonyult a fényezés is, sehol nem jelentkezett mattulás, vagy kopás, egyedül a kormány ezüstfényezése kopott meg az indítókulcs kulcstartójától.
A motor szétszedésekor még a szakemberek is meglepődtek. A 46 000 km-t futott motor belsejében újszerű állapotokat találtak, az alkatrészek zömén még használati nyomok sem mutatkoztak!

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

A dugattyú akár új is lehetne, működési nyomok sem látszódnak rajta

 

 

A dugattyúkról a MAMI szakembere úgy nyilatkozott, hogy azt elmosva és gyári csomagolásba téve egy szakembernek is eladható lenne új alkatrészként.
A hengerekben még húzásnyomok sem voltak láthatóak, a hónolás tökéletesen gyári állapotokat mutatott, még fényesedést sem tapasztaltunk. Tökéletes állapotban voltak a váltóvillák, a fogaskerekek körmei és ablakai, csakúgy mint a kuplungkosár. A vezérműtengely bütykein a cementálás tökéletes állapotúnak mutatkozott, még fényesedés sem látszott.

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

Kifogástalan a léptetővilla

 

 

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

Tökéletes a henger hónolása

 

 

 

Frecska János oktató véleménye

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után

 

A motor belsejét látva a szakember hajlamos arra a következtetésre jutni, hogy a technika jelenlegi fejlettségi szintjén nem sok értelme van 50 000 km-nél szétszedni egy motort. A motor belsejében gyakorlatilag alig mérhető kopás, a legtöbb kritikus alkatrészen még működési nyomok sincsenek. A dugattyú alternáló mozgása sem okozott a mérnököknek megoldhatatlan feladatot a henger belső felületét illetően. A régebbi, akár 10 éves darabok komoly népszerűséget vívtak ki a túramotorosok között, vélhetően nem lesz ez másként az új modellel sem. Látókörömbe került egy 200700 kilométeres példány, ha sikerül megvennem, azt is széttesztelhetnénk...

 

galéria Tartósteszt vége: Suzuki DL650 V-Strom 50 000 km után