Tartósteszt - szétszerelés: Honda CB650F

A fiatalabb korosztály és – nem titkoltan – a hölgyek kegyeit kereső Honda CB650F zseniálisan könnyed kezelhetőségével hamar megszerettette magát. 16 hónap és 25 000 kilométer után ideje, hogy számot vessünk, hogyan vált be a mindennapi használat mellett hosszabb motoros túrákra is befogott motor.





Azt azonnal le kell szögeznünk, hogy a CB650F nagyon takarékosnak bizonyult. Ez egyrészt a fogyasztás terén jelentkezett. A teszt végi összesítésben 4,67 liter/100 km-es átlagfogyasztás érték jött ki, amit a másfél év alatt megbízhatóan hozott a motor. Az egyes tankolások adatait vizsgálva 4,0 alá, illetve 5,0 liter fölé csak nagyon ritkán sikerült vinni a fogyasztást, ezek akár tankolási pontatlanságból is adódhattak. Másrészt a hosszú, 12 000 km-es szervizperiódusok segítenek, hogy ne kelljen a CB tulajdonosának túl gyakran a zsebébe nyúlnia. A kilométerre vetített 24,37 Ft-os költség eddigi tapasztalataink alapján rekordalacsonynak számít.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)
Kattintson a képre a galériához!

 

Mindemellett mégsem szorítkozik a szigorúan vett praktikumra. 180-as hátsó abroncsa, légiesen keskeny hátsó része, vaskos alumínium lengővillája, műanyagokkal szélesített válla és gyönyörű vonalvezetésű négy leömlője mind olyan részlet, amitől nem csak az észszerűséget, gazdaságosságot előnyben részesítő motorosok számára vonzó választás. Ha praktikum szempontjából hiányosságot keresünk, azt csak a pakolhatóság terén találjuk. A motor hátsó részének kialakítása megnehezíti a gumipókos csomagrögzítést, nem találunk célszerű akasztókialakításokat, de azért nem volt megoldhatatlan feladat, hogy egy személy egyheti túrafelszerelését felkötözzük a CB-re.

 

A teszttáv utolsó negyedében automata láncolajozó berendezéssel szereltük fel a motort, ami nagyon megkönnyítette a rendszeres láncápolást, mivel a motoron egyébként nincs középállvány, egyúttal hozzájárult, hogy a gyári lánc a teljes teszttávot kiszolgálja.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A generátorfedelet rögzítő nyolc csavar közül három erősen korrodált

 

A 25 000 kilométer a motor külsején kevés nyomot hagyott. Egyedül a tank két oldalán fényesedett fel a mattfekete festék, de ez már 5000 kilométer után látszódott. A gumik állapota megfelelő, a lánc állapota jó, a fékbetétek vastagsága elöl és hátul is kielégítő, holott a hátsó fékmunkahengerekben még a gyári szerelésű betét van. Jó állapotúak a féktárcsák, nem jelentkezett rajtuk vállasodás, hasonlóan a lánckerekek, a fékcsövek állapota is megfelelő.

 

A szemrevételezés után a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskolába  vittük a CB650F-et, ahol több mint 200 mérési pontban vizsgálták meg az állapotát. A műhelyben csupasz vázra lecsontozott motor várt már bennünket, az alkatrészek példás rendben, műanyag ládákban sorakoztak a polcokon. A motor összerakottsága, az alkatrészek elhelyezésének megtervezettsége látható abból, hogy a vázon nem találtunk egyetlen kopásnyomot sem, az elektromos vezetékek sincsenek kidörzsölődve. A váz hibátlan állapotú, rozsdanyom nem található rajta, ahogy az idomokat, lábtartókonzolt, kipufogót stb. rögzítő csavarokon sem, holott a motor egy teljes téli szezont végigdolgozott.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A főtengely ütésének pontos mérése indikátorórával történik. A mért 0,02 mm a gyári limiten belüli érték

 

A szétszerelést követően a vizsgálat a futóműelemekkel kezdődött. A hátsó teleszkóp előfeszítése gyári értéken van, a keréktengelyek ütése (elöl 0,01 mm, hátul 0,02 mm) limiten belüli, a teleszkópszár nem görbe, a rugó hossza elöl és hátul is határértéken belüli, a kormánycsapágy és a kerékcsapágyak nem lógnak, a lengővillacsapágyakon kopás nem mérhető, az első és a hátsó felni ütése radiális és axiális irányban is limiten belüli.

 

 

A legnagyobb figyelmet mindig a blokk kapja. A hengerfej vizsgálatakor semmilyen negatívumot nem lehet említeni, nincs túlzott kormosság, átfújás. A szelepek élei tökéletesen zárnak, nincsenek elkokszosodva, a szelepszárak közül egy sem görbe. A mért sűrítési végnyomás 10,5 bar, a veszteség 1%. A szelepvezetők nem kopottak, viszont a 16 szeleprugóból 10 limit alatti volt, ezeket cserélni kellett. A 24 000-es szerviz előírja a szelephézag-ellenőrzést, közülük négyet kellett állítani. A vezérműtengelyeken kopás vagy pitting nem látható, görbeség mérhető, de gyári limiten belüli.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A hengerfal vegyes képet mutat. Míg mérhető kopás nincs, addig szemmel látható

 

A hengerek szélein nincs kokszosodás, a hónolás még látható, ám a mozgó dugattyúk okozta kopásnyomok észrevehetőek, ez azonban nem mérhető, ahogy ovalitás, kúposság sem. Az egyes henger falán 1-2 mm-es vöröses korróziós foltok szemmel láthatók, de nem mérhetőek. A dugattyúgyűrű-méretek és -hézagok megfelelőek, a dugattyúkon látható a használat nyoma, de ez sem mérhető mértékű.

 

A főtengely ütése 0,02 mm, a gyári limiten belüli. A hajtókarcsapágyak szemrevételezése során látszik, hogy a négyes hengernél az 5. nyugvócsapágy láthatóan kopottabb, de a mért illesztési hézag megfelelő. A váltó makulátlan állapotú, a fogaskerekeken, a léptetővillán vagy a kukactengelyen a használatnak még csak nyoma sincs. A kuplungkosáron a lamellák okozta enyhe berágódás a futásteljesítménynek megfelelően normális mértékű. A kopó lamellák és a kuplungrugók mérete hibátlan, rajtuk törés, repedés nem látható. A fémlamellák nem görbültek, a felhasználóbarát megoldásnak köszönhetően a lamellák felületén kopás látható, de ez nem hiba.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A vezérműtengely csapágyhézagának mérése rendkívül egyszerű a Plastigauge-gal. A műanyag szál a résben a csapágyhézaggal arányosan lapul szét

 

A karterben nincs olajlerakódás, a csapágyházak épek. Az olajjáratok átjárhatóak, nincs szűkület, dugulás. Az olajpumpa csillagkerekének végződéseinél is beépítési méreteket mértünk, semmilyen kopásnyom nem látszódik rajta, az olajnyomás megfelelő. A hűtési rendszerben sem találtunk szűkületet vagy elzáródást, a gumi alkatrészek rugalmasak, nem repedezettek, a vízpumpa ép, a töm szelence jól zár, azonban a hűtősapkát a szeleprendszer hibája miatt cserélni kell.

 

A töltési rendszert (generátor, feszültségszabályozó, akkumulátor) a pontosabb és gyorsabb eredmény érdekében nem részenként, hanem egységként vizsgálták oszcilloszkóppal, itt is mindent rendben találtunk. Nem az elektromos rendszert érinti, csak helyileg tartozik ide, hogy a generátordekli csavarjai közül három erősen korrodált, egy csupán roncsolással volt eltávolítható. Az önindítóban a szénkefék mérete teljesen megfelelő, a kommutátorok nem kopottak, a szabadonfutón semmilyen nyom nem látható.

 

Motorok Tesztek galériája Honda CB650F-szétszedés (2016)

A vízpumpa lapátkereke makulátlan állapotban van