Hulló csillag? - a Talma sztori I. rész

Tény, hogy egyetlen nemzetnek sincs annyi szentje, mint hazánknak. Az is tény, hogy egyetlen nemzetnek sem oly színes és persze sokszor tragikus a történelme, mint Magyarországnak. A motorsportban némi túlzással, de szentet avattunk 2007-ben. Csodák és véletlenek nincsenek. A magyar világbajnoki cím egyértelműen mennyei áldás volt a hazai motorsportnak, és ahogy azt már megszokhattuk, a történelem mindig ismétli önmagát és a tragédia sem maradt el.





Talmácsi Gábor pályafutását leginkább egy EKG-jelhez hasonlíthatnánk. Négyéves kora óta éli mindennapjait a motorok világában. Hol fent, hol lent. Mire végre betörhetett a vb-re, már 16 éve rótta a köröket a pályákon.
A megpróbáltatások és a munka nagy része pedig csak ez után jött. A kitartásban és céltudatosságban soha nem volt hiány. 2001-ben a Racing Service csapatával hat alkalommal szerzett pontot a világbajnokság nyolcadliteres géposztályában. Évtizedek óta nem volt erre példa, hiszen Talma előtt Szabó II László és Drapál János hallatták utoljára a hangjukat a nemzetközi porondon. Eredményeik felejthetetlenek és tiszteletre méltóak azóta is.



Amikor Talma a világbajnoki vizekre evezett, mindenki abban reménykedett, hogy most végre esélyünk van komolyabb és nagyobb eredmények elérésére. Változott a világ, a politika, a sport, így nincsenek akadályok, talán csak egy aprót leszámítva; a pénzt, illetve a szponzorokat. Ha nehezen is, de a hiánya valahogy mindig pótlásra került. Először a barátok és a család, majd Stefano Favaro és például Böröczky Pepi segítségének, munkájának, odaadásának köszönhetően.
A pályafutásában talán a Malagutinál töltött időszakot tekinthetjük vízválasztónak. Első számú pilóta volt és a fejlesztések nagy részét már az ő tapasztalatainak és az iránymutatásának köszönhette a gyár.
2005-ben a Red Bull–KTM-egyezség aláírásakor a felek még nem tudták, hogy együttműködésük olyan lesz, mintha gránáttal golfoznának. Főleg a katari elsőségkor, ahol ildomos lett volna mégiscsak a hagyományos „golfnál” maradni és nem kockáztatni. Persze egy futamgyőzelemmel több, immár három is szerepelt Talmácsi Gábor neve mellett, ami az adott pillanatban még mámorító volt, de végül pályafutásának egy szégyenfoltja maradt. Nem úgy az a bizonyos mugellói siker, ahol 32 év után először csendült fel a világbajnoki díjkiosztón a magyar himnusz. Csillag született. Édesanyjával és Stefanóval mi meg csak sírtunk örömünkben. Míg élek, nem felejtem el azt a pillanatot, ahogy az asseni diadalt sem, hiszen az volt talán a legizgalmasabb mindközül. A katari győzelmet azonban a csapatutasítás ellenére szerezte meg, ezzel öt ponttal rontva Kallio esélyét világbajnoki címért folytatott harcban. A történtek előtt már aláírt megállapodása volt a következő szezonra a KTM-mel, immár a negyedliteres géposztályba. Aztán hirtelen és talán érthető módon már nem volt szerződése, legalábbis nem a KTM-mel. Főleg, hogy a végelszámolásnál alapjába véve pontosan a katari ellopott öt pont hiányzott az osztrákok és a finn világbajnoki címéhez.



Egy év a Hondával talán kellő büntetés volt Talma számára a KTM-nél elkövetett hibáért. Nehéz év volt, de nem adta fel. A mai napig talány, hogy miként sikerült ezek után leszerződni az Aspar csapathoz. A hozzávalókból persze nem maradhatott ki a tehetséges versenyző, még ha magyar is (főleg, ha esetleg már akkor nagyon jól tudták, hogy egyszer csak lesz egy X-projekt Magyarországon, ami később a Balatonring nevet kapta). Feltétlenül szükséges volt ehhez a szerződéshez és persze a 2007-es végeredményhez egy akkorra már profivá érett menedzser.



A világbajnoki címmel minden végérvényesen megváltozott. Látványosan megnőtt a „barátok” száma, megnőtt a bevétel, a média érdeklődése és hirtelen celeb lett a szerény motoros srácból. Az események felgyorsultak és sok hibás döntés született. Először is nem szabadott volna 2008-ban a 125-ben maradnia. Szép az összetett harmadik hely, de ekkor már csak a kora miatt is egy géposztállyal feljebb kellett volna versenyeznie. A 2009-es 250-es bemutatkozása már nem az Aspar főcsapatában, hanem Martinez balatonringes alakulatában történt meg. Az egyértelműen gyengébb feltételekkel, plusz a háttérben a hatalmas kavarásokkal a sávolyi pálya körül, nem volt idillinek nevezhető a korábbi világbajnok körüli hangulat. A megállapodás felbontása hatalmas botrányt kavart, de a menedzsment ezt is megoldotta. Talma a Katalán Nagydíjon már a MotoGP géposztályban mutatkozott be. Abban a pillanatban nem tudtam volna elképzelni, hogy ez a páros valaha is szétmegy. Favaro és Talmácsi több kisebb-nagyobb hibát követett el, de történelmet írtak, amit egyik félnek sem szabadott volna elfelejteni. Például 2010 végén, amikor Talmácsi aláírt a Jack&Jones csapathoz, majd egyes információk szerint tíz percen belül szakított a menedzserével és önmenedzselésbe kezdett. A végeredményt tudjuk. Több tesztet, megbeszélést, egyeztetést követően Talmácsi Gábor szerződés nélkül maradt 2011-ben, miután a Banderas-féle csapat végül a főszponzor távozása miatt visszalépett a versenyzéstől. „Jól vagyok, hidd el. Azért döntöttem így, mert nem akartam gyenge feltételekkel és háttérrel indulni, vagy hatalmas összeget kifizetni, ráadásul ez a hajsza rengeteget kivett belőlem mentálisan is.”

Vajon mit jelent valójában ez az egy év kihagyás a magyar motoros pályafutása szempontjából? Valóban csak egy évről van szó, vagy Talma örökre búcsút inthet a világbajnokságnak, miközben elbocsátott menedzsere arra készül, hogy új ügyfelével meghódítsa a Forma–1-et. „Gábor és a sorozat szervezői is hibáztak, nyilatkozta korábban Stefano. „Te is tudod jól, hogy bármi áron, de játékban kellett volna maradnia és a Dornának ebben minden támogatást meg kellett volna adni Gábornak.”

Azt, hogy milyen segítséget kapott vagy éppen nem kapott Gábor, az a következő részben kiderül, ahogy az is, hogy miért akart Talma szakítani Favaróval.