Szétszedés: Kawasaki Z800e ABS

13 hónap csupán minimális megszakításokkal. Ennyi kellett, hogy átlépjük a 25 000 kilométeres határt a hosszú túrákra nem igazán alkalmas naked bike-kal.





A látványos külsejű Kawasaki gyakorlatilag zseniális utcai motornak bizonyult. Egyszerre volt könnyen kezelhető, míg erőforrása kellőképpen erős és karakteres. A mindennapi közlekedést élménnyé varázsolta, függetlenül attól, hogy munkába jártunk vele, ügyes-bajos dolgainkat intéztük, vezetéstechnikai tréningen vettünk részt vagy rövidebb túrákra indultunk. A hosszú utaktól ugyan eleinte ódzkodtunk, de a gyakorlatban végül megdőlt ez az előítéletünk is. Kis leleményességgel elhelyezhetők rajta a csomagok, és a szélvédelem hiányával is meg lehetett birkózni. Műszaki probléma miatt soha nem vesztegelt a Z800e, viszont kipróbáltuk, milyen az A2 kategóriának megfelelően 48 LE-re visszafojtva, és megoldást kerestünk az ülésmagasság csökkentésére. Apróságok persze adódtak, de ezek a tervezett szervizeken belül megoldhatóak voltak, így a nehezen záródó tanksapka, valamint az időnként sztrájkoló kürt.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

 

A teszttávot két garnitúra gumival – Dunlop Sportmax, majd Continental Conti RoadAttack2 – tette meg, illetve rövidebb szakaszokon teszteltük rajta a Michelin Pilot Road4 és Dunlop SportSmart2 szetteket is, szerkesztőségünk véleménye alapján a Continental passzolt leginkább a Kawához, amely ráadásul tartósságát is bizonyította, mert a közel 10 000 km-t futott abroncs a teszt végén még határozottan jó állapotú volt. A gyári szerelésű hajtólánc is csak a tartósteszt végére ért véglegesen teljesítőképessége határához.
A változó igénybevétel függvényében a Kawasaki fogyasztása meglehetősen szélsőségesen alakult. A teljes teszttávon mért 5,5 l/100 km-es átlagfogyasztás valójában 4,3 és 7,8 közötti értékekből tevődött össze.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

Példátlan: a kuplungkosáron alig-alig lehet észrevenni a használat nyomait

 

 

 

25 820 kilométerrel az órájában a MAMI Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola műhelyében végződött tartóstesztünk, hogy műszaki állapotáról pontos képet kaphassunk. A vizsgálat a külső szemrevételezéssel kezdődött, a motort a futásteljesítménynek megfelelő, jó állapotban találtuk. Használat miatti kopásnyomok láthatók az alumínium lábtartókonzolokon. A hátsó táska felrögzítése miatt a használt ragasztófóliás védelem ellenére enyhe mattosodás látható a farokidomon, de az polírozással még eltüntethető. Az idomokon, a fékkaron és a kipufogón található sérülés oka, hogy a leparkolt motor utolsó, alpesi útján álló helyzetből feldőlt.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A főtengelycsapágyakról a vékony ónréteg lekopott, azt cserélni kell

 

 

 

A motoron több mint 200 mérési ponton vizsgáltuk a kopásokat, de egyik helyen sem tudtunk érdemleges (lásd a mérési jegyzőkönyvet) hibát találni. A vázon sérülésre és korrózióra utaló jegyeket nem találtunk, csupán a légszűrőház tartócsavarja volt rozsdás. Az első futómű hibátlan állapotú, a kormány-, lengővilla- és kerékcsapágyak állapota jó. A felnik ütése radiális és axiális irányban is limiten belüli. A rugó hossza szinte semmit nem változott a gyárihoz képest. A fékbetétek vastagsága kielégítő, a fékmunkahengerek karmantyúin és a porvédőkön sérülés, berágódás nem látható, a féktárcsák ütése limiten belüli, vastagságuk megfelelő.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A hengerek tökéletes állapotban vannak, a gyári hónolás is jól látható

 

###

 

 

A motor szétszerelése közben hibát, kopást nem tapasztaltunk, a hengereken jól látható a gyári hónolás. A henger és dugattyú viszonyában is mindent rendben találtunk, ovalitás és hordósság sem volt mérhető. Érdekes viszont, hogy a főtengelyjeladó nagyobb fémforgácsdarabokat szedett össze valahonnan. Ez arra enged következtetni, hogy valószínűleg a gyári összeszerelés után maradhatott benne valami. A kenési rendszert több helyen is szűrővel látták el, ezért ilyen méretű szennyeződés nem juthatott fel üzem közbeni használatkor. Az olajjáratok egyébként átjárhatóak, nincs szűkület, dugulás, az olajpumpa állapota hibátlan.
A hengerfej vizsgálatakor kiderült, hogy a szelepek jól zárnak, és a szelepszárszimmeringek is igen jó állapotban vannak. A vezérműtengely és a himbák kapcsolatai is sérülésmentesek.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A főtengely végén lévő vezérműlánc fogaskeréken kopásnyomokat találtunk

 

 

 

A főtengely és hajtókar csapágyai kopást mutattak, de a hézagok megfelelőek voltak, viszont – vélhetően – a sok hidegindítás nyomait magukon viselik. Mivel az ónfelület sérült, ezért ezeket cserélni kell. (Igaz, az egyébként olcsó alkatrészből egy ilyen szétszedés után érdemes mindig újat beszerelni.) A főtengely végén a vezérműlánc fogaskerékfogain vettünk észre enyhe kopást. Beverődést találtunk a karterházban, a váltótengely csapágyainál, ami a Kawasaki esetében úgy látszik, hogy megoldásra váró feladat, de egyéb mechanikai sérülés nem látható. A váltó szerkezete meglepően jó állapotú, nemhogy kopást, de még a használat nyomait is nehezen lehetett felfedezni. A kuplungszerkezetet vizsgálva a kuplungkosáron a természetes kopást is alig lehet észrevenni.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A váltó fogaskerekei meglepően jó állapotban vannak, rajtuk semmilyen elváltozást nem lehet látni

 

 

 

A töltésrendszer és a villamoshálózat vizsgálata egy egyszerű méréssel megoldható, oszcilloszkóppal a töltésrendszer minden elemét, a generátort, a feszültségszabályozót és az akkumulátort is diagnosztizálni tudjuk. Hibát itt sem találtunk, egyedül a töltés volt kicsit alacsony (13,86 V), de ez még elég.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A kopólamellák nem kopottak, törés, repedés nem látható rajtuk, a fémlamellák nem görbültek, nincsenek elszíneződve

 

 

 

Összességében elmondható, hogy a Kawasaki Z800e kiválóan vizsgázott, és a kötelező 6000 km-enkénti szervizeket betartva még sokáig és megbízhatóan kiszolgál minket. A kilométerre számított üzemeltetési és karbantartási költségei (lásd a 62. oldal) ugyan kicsivel magasabbak, mint a Honda NC700S valamint a Suzuki DL650 esetében, de ez elsősorban magasabb fogyasztásának tudható be.

 

galéria Tartósteszt vége: Kawasaki Z800e

A kuplungrugók hossza alig tér el a beépítési mérettől