Tartósteszt vége: Suzuki SFV650 Gladius

Igyekeztünk lerombolni a Gladius női motor imidzsét, így kipróbáltuk városban, rövid és hosszú túrákon, egyedül és két személlyel, poggyásszal és poggyász nélkül, sőt futármotorként még munkába is állítottuk.





A kompakt építésű, nyomatékos motor gyorsan belopta magát szerkesztőségünk minden tagjának szívébe, könnyedén működtethető kezelőszervei, kényelmes használata miatt ideális városi szaladgálósnak bizonyult. Ami azonban a kétszemélyes hosszú távú túrázást illeti, már fenntartással közeledtünk hozzá, de itt sem mondott csődöt. Alaposan felpakolva, sátorral, hálózsákokkal, matraccal, és még minden félével, ami egy hetes nyaraláshoz elengedhetetlen – beleértve a békatalpakat és pár kiló olvasnivalót is – betyárosan helyt állt, csupán a hátsó rugóstag igényelte az utánállítást, különben alaposan elkönnyül az eleje, ami a gumik egyenletes kopásának sem kedvez.

Apropó gumi: a Gladiusszal közel egy hónap leforgása alatt két szöget is sikerült összeszednünk. Szerkesztőségünkbe 11 000 km-rel órájában érkezett a motor vadonatúj Dunlop Sportmax gumikkal, amely a nálunk töltött teljes életét kiszolgálta. Ugyanekkor szerelték fel két gyári extrával, egy Yoshimura végdobbal, amely igazán kellemes, ám nem tolakodó hangot adott motorunknak, valamint egy kis méretű szélvédővel, amely a városból kitörve bizonyította hasznosságát. A két, együtt 250 000 Ft-ba kerülő extrát később kiegészítettük egy hasidommal (75 800 Ft), valamint a két lábtartókonzol kapott karbonmintázatú védő matricát (9139 Ft).

Motorok Suzuki SFV650 Gladius 2011
Kattintson a képre a galériához

25 000 kilométerrel órájában előbb visszakerült a Suzuki importőrhöz, ahol még egy hónapon át része volt a tesztmotor flottának, majd 26 400 km-rel érkezett a MAMI Motorkerékpár-szerelő Szakközépiskola műhelyébe.

Általános összkép:
26 400 km egy Suzuki Gladius életében nem mondható soknak. Ez látszik is a tesztmotoron, kevés kilométert futott, megkímélt, sérülésmentes gép érkezett a műhelybe. Az üzemanyag oldalán, a fehér színű fényezésen látható kopásnyom, amit valószínűleg a pilóták térde okozott - de ez még polírozással eltüntethető mértékű. A tanktáska használat nem tett kárt a lakkozásban. Az első sárvédőn látható lepattogzódás, a márkaszervizben nem túl finoman távolítottak el innen egy matricát. Mindezekkel együtt azt mondhatjuk, hogy a Gladius fényezésének minősége teljesen kielégítő. Jelentősebb rozsdanyomot - ezt egyértelműen a téli használat okozta - egyedül a kipufogórendszer lambda szondát tartalmazó, nem rozsdamentes acélból készült részén találtunk.  A rozsdamentes könyökökön is látszódik sómarás nyom, de ez még eltávolítható. A csavarok közül egy hiányzott, a kis lánckerék fedelét rögzítő alsó csavar.

A tényleges mérések java része magát az erőforrást érintették. A szelephézagok mindkét henger szívó és kipufogó szelepei esetében gyári értékhatáron belül vannak. A vezérműláncok állapota az első és a hátsó henger esetében egyaránt 90%-os a láncfeszítők helyzetéből számítva. A feszítők nem kopottak, jó állapotúak. A vezérműtengelyek épek,rajtuk sem kopás, sem lepattogzódás nem található. A bütyköknél mért vastagság beépítési értéken van. A szelepek nem görbék, jól zárnak, egyedül a zárófelület szélessége haladja meg a gyári beépítési értéket. A kipufogószelep melegebb, ezért szürke, a szívó valamivel hűvösebb, az a fekete. A szeleprugók hossza megfelelő. Az emelőtőkék felülete hibátlan, tükrös.

Motorok Suzuki SFV650 Gladius 2011
A hidegebb üzemű szívószelepek sötétebbek,
a melegebb kipufogószelepk világosabbak

A dugattyúkon nem látszódik kopásnyom, a tetejükön talált kokszos lerakódás üzemszerű. Hasonlóan szép állapotúak a csapszegek. Nagyon szépen látszódik a hengerekben a gyári hónolás, szemmel sem kopás, sem húzásnyom nem fedezhető fel rajtuk, és a mérések során is gyári beszerelési értékekkel találkoztunk. A Gladius hengereiben a Suzuki a SCEM (Suzuki Composite Electro-chemical Material) bevonatot alkalmazta. Ennek  őse volt a Nicasil, az első olyan bevonat, amely tartósan védte a henger falát az igénybevételtől, de ez még a mai napig borzasztó drága. A SCEM olcsóbban gyártható, és nagyon jól bevált.

Motorok Suzuki SFV650 Gladius 2011
A hajtókarcsapágy és a főtengely közötti illesztési
hézag beszerelési méreten van

A főtengelyen mért csapágyhézagok mind a nyugvócsapágyaknál mind a hajtókaroknál beépítési méreten vannak, rajtuk elváltozás nem látható.

Erőátvitel:
A váltón elsőként a léptetővillákat szemrevételeztük, azokon csupán működési kopás látható, a felület teljesen ép. A következő, amit alaposan át kell nézni, azok a kapcsolókörmök, ezek éleik szoktak lekopni, legömbölyödni, és általában a kettes fokozat megy először tönkre. Tesztmotorunkon a kapcsolókörmök határozottan sarkosak, sem lepattogzás sem legömbölyödés nem látható rajtuk. A kukactengely makulátlan állapotban van.
A kuplung lamellák fülei épp csak kifényesítették a kuplungkosár házat, nem érezhető rajta kopás.
Mind a kopó, mind a fém lamellák kitűnő állapotban vannak, rajtuk görbeség nem mérhető, vastagságuk megfelelő.  A fémlamellák peremén látni némi elszíneződést, ezt akár egyetlen hosszú, csúsztatósabb indulás is okozhatta. A kuplungrugók hossza limit feletti,  a legrövidebb is 7 tized milliméterrel hosszabb, mint a cserehatár.

Kenési és hűtési rendszer:
A hűtő jó állapotú, a hűtőbordák épek, a hátsó felén a ventilátor mellett látható apró, a működést nem befolyásoló sérülés. Rendszerint gyertyacserénél sértik meg itt a szerelők. Olajpumpán látható egy-két minimális karc. Oka, hogy csupán egy durva szűrőn szűrt olajat szív fel, az olajpumpából megy tovább az olajszűrőbe, és innen vissza a motorba a szűrt olaj. Így pl. a váltóból leváló fémszilánkok a szivattyún nyomot hagyhatnak.

Futómű:
A váz sérülésmentes, a kerék, a kormány és a lengővilla csapágyainak állapota megfelelő. A gumik jó állapotúak, a féktárcsák állapota a 25ezer megtett kilométernek megfelelő, főleg a hátsón található kis barázdáltság. A hátsó féktárcsa 4,65 mm vastag, 4,9 mm a gyári érték és 4,5 mm a megengedett minimum. A első tárcsák állapota lényegesen jobb (A gyári 4,45 -ről 4,35 mm-re koptak), ennek oka, hogy elöl dupla tárcsa van, nagyobb az átmérőjük, valamint sokkal jobban hűlnek.

Elektromos rendszer:
Tesztmotorunk kábelezése sértetlen, világító és jelző berendezései jól működnek. Generátor állórész tekercselése újszerű, aranyszínűek a tekercsek,rajtuk sem elszíneződés, se mechanikai kopás nem látható. A  gyertyák nagyon szép világos szürke színűek, ahogy a mai injektoros motoroknál szokás.
A Gladius feszültségszabályozóját visszahívási akcióban cserélte a Suzuki.
 
Motorok Suzuki SFV650 Gladius 2011
A garanciában cserélt feszültségszabályozó

A kampány nem csak ezt az egy típust érinti. Hét hazai meghibásodás alapján döntött így a Suzuki. A hiba oka, hogy a feszültségszabályozó belső, hűtőbordára szerelt alkatrészei leválnak a hűtőbordáról, és így hűtés nélkül elégnek. De dicséretes, hogy erre a hét hibára alapozva a teljes palettát végigvizsgálják. Probléma esetén két dolog történhetett, vagy egész egyszerűen lemerül az akkumulátor (nem indul, vagy ha sokat megy, akkor menet közben egyszer csak leáll), a másik lehetőség pedig, hogy túltölti esetleg az akkumulátort, és ez a nagyobb baj, mert a túlfeszültség miatt esetleg több szerkezeti elem tönkremehet, gyújtáselektronika, műszerfal, befecskendező rendszer meghibásodhat, és ez már nagyobb baj. Mind a kettőre volt példa.

A szakértők szerint - Frecska János, a MAMI Motorkerékpár Szakközép- és Szakiskola oktatója
Amikor a 28000 kilométeres Gladius tesztre felkértek, tudtam, hogy nagy meglepetésre nem számíthatok. Ez a blokk az SV650-ben debütált, de már akkor sem volt panasz rá. A DL650-ben pedig végképp bebizonyította, hogy eltalált konstrukció. Gyakorlatilag nincs hibás alkatrész a blokkban. Ami pedig hab a tortán, hogy a korábbi Suzuki tesztek folyamán többször tapasztalt váltó fogaskerék meghibásodás itt már nincs. Nyilván a Suzukinál is szembesültek ezekkel a hibákkal, és beépítettek egy csövet a váltófogaskerekek fölé, ezen olajzó furatokat helyeztek el, amik bőven ellátják a váltót olajjal.