Suzuki GSX-S1000F

Számomra a GSX-S modellek jelentették a Suzuki legnagyobb dobását 2015-ben. A huligánt már megismertük és megszerettük a családból. Ideje, hogy kiderüljön, a kategóriák határait feszegető testvér idomzata, esztétikailag nyújt csak alternatívát a vevők számára vagy nagyobb praktikumot is jelent egyben.





A teszt időpontjában a hőmérő szála már bőven abban a tartományban mozgott, ahol az ember elgondolkodik, hogy a közúton való motorozás helyett inkább világbajnoki babérokra törjön egy híres versenyző bőrébe bújva a virtuális világban. A döntés azonban mégis egyszerű, ha az egyik legjobban kedvelt gép kulcsáról van szó. Be kell valljam, nagyon megszerettem a GSX-S1000-t a korábbi teszt alkalmával, így vártam, hogy újra mehessek vele. Apró eltérés, hogy most a felöltöztetett testvér volt porondon.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki GSX-S1000F - 2016
Kattintson a képre a galériához!


Amikor a motor felé sétáltam, már mosolyogtam. Továbbra is nagyon eltaláltnak tartom a gép küllemét, így burkoltan, sport roadsteresen is. Bár a fejidom formája nem túl hivalkodó, de tetszetős, főleg elölről, szögben nézve. Az első-oldalsó traktus kivételével más nem változott a motoron. Úgy tűnik, a gyáriak tényleg csak a plexi mögé kuckózás lehetőségét akarták biztosítani, de nem akarták kicsorbítani a penge élét. Nem terveztek át semmit, nem kapott más ülésidomot az utas nagyobb kényelme vagy a jobb pakolhatóság érdekében. És ez így rendben is van. Az összkép is sokkal közelebb áll egy sportmotorhoz, mint egy túragéphez, egyedül a széles egyenes kormány lóg ki a sorból. Andrásnak egyből a japán srácok gymkhana motorjai jutottak eszébe róla, ahol a jobb manőverezhetőség érdekében előszeretettel cserélik le a csutkakormányokat a sportmotorokon, nekem pedig az idomos stunt motorokat idézte. Nyeregbe pattanva kérdőjeleket vetett fel bennem a plexi mérete. Ugyanis keskeny is, lapos is, és a keret nélküli kialakításnak köszönhetően még nagyon légiesnek is hat. Mindezektől függetlenül Mező Jani pozitívan nyilatkozott róla, 160 km/h-s tempónál is jónak találta a szélvédelmet. Ő 180 cm magas, én tízzel több, kíváncsian vártuk, hogy mennyit számít ez a valóságban.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki GSX-S1000F - 2016

A Suzuki kompakt műszerfalán minden lényeges információnak jutott hely

 

Az elindulást követő métereken tódultak is vissza az emlékek az agyamba, és minden érzés, amely olyan mély nyomokat hagyott bennem a típussal kapcsolatban. Már a gumi melegítése közben feltűnt a motor rendkívül jó súlyeloszlása, az üléspozíciója és a kezelhetősége. Egyből otthonosan éreztem magamat a nyeregben. Ami szemet szúrt, hogy az F verziónál a kormánytól távolabb helyezték el az LCD kijelzőt. Ez a módosítás könnyebb olvashatóságot eredményez menet közben. A kijelzőn minden hasznos adat megtalálható, illetve állítható, még a fordulatszámmérő megjelenése is személyre szabható.

 

A fotózás helyszínén kellemes fehér aszfalt várt, amely az alacsony hőmérséklettel kombinálva lehetőséget adott az ABS és a kipörgésgátló próbálgatására. Mindkettő remekül teszi a dolgát. Nagyon finoman avatkozik be az elektronika a fékezésekkor, a fék nyomáspontja és ereje pedig konstans maradt az egész teszt során! A három fokozatban állítható és kikapcsolható kipörgésgátló a 3. fokozatba állítva (esős, hideg körülményekhez) még ebben az esetben is túlzásnak tűnt, a 2. fokozatban (városi közlekedéshez, általános útviszonyokhoz) viszont jó társnak bizonyult. Az utcán megtett kilométerek után kíváncsi lennék, versenypályán hogyan viselkedik a rendszer.

 

###

 

Kiszabadulva az utakra egyből előtört a motorból az imádott GSX-R-faktor, gyönyörűen muzsikált és szorgosan szedegette a lábait. Minden kezelőszerv a helyén van, a kuplung, a váltó is nagyon precízen, finoman teszi a dolgát. Olyan érzés fogott el, mintha már több tízezer együtt töltött kilométer lenne a hátam mögött. Ismét megértettem, hogy a harmóniában rejlik ennek a motornak a varázsa. Legyen szó bármilyen körülményről vagy tempóról, mindig, minden magától értetődőnek, természetesnek tűnik. Könnyű vele gyorsan menni, általában gyorsabban is mentem annál, amit érzet alapján gondoltam. Tisztességes erő áll ugyanis a rendelkezésünkre, viszont csak rajtunk múlik, hogy ebből mikor és mennyit játszunk ki. Ebből a blokkból nem kifacsarni kell az erőt, csupán beosztani. Ugyanazt az imponáló magabiztosságot és nyugalmat sugározza akkor is, amikor araszolunk, vagy nyugodt tempóban, alacsony fordulaton haladunk vele, és akkor is, amikor az utolsó pacit is kihajtjuk belőle, és üvöltve száguld alattunk a motor. Én szeretem mind a kettő énjét a motornak, de leginkább azt, hogy bármikor képes robbantani. Negatívumként a kissé durva gázreakcióit lehet említeni, de ezzel bőven együtt lehet élni.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki GSX-S1000F - 2016

Tesztmotorunkon a gyári extralistából származó öntapadós fólia védte a fényezést

 

Előzetes várakozásoknak megfelelően a futóművét a változatos körülmények közepedte sem sikerült zavarba hozni! Nagyon stabil érzetet sugároz és jó visszajelzéseket ad az útról. A hátsó rugóstag először egy picit puhának tűnt, de a gyári beállítás teljesen megfelelő az utcai igényekhez. Pályanapra készülve pedig van megoldás ennek az orvoslására. A jó csomag eredménye az, hogy legszívesebben mindenhová ezzel menne az ember.

 

Megfelelő szakaszhoz érve rögtön a teszt legnagyobb kérdésre fókuszáltam, azaz elkezdtem folyamatosan növelni a sebességemet, és vártam, hogy mikor kap belém a szél. 130 km/h-s tempóig nagyon komfortosan ültem a motoron, 140-145 km/h környékén jelent meg a szél a vállaimon, illetve a sisakom alján. Innentől folyamatosan nőtt a nyomás, 160-tól pedig már kapaszkodni kellett a motoron. A csupasz verzióhoz képest nagy különbség, hogy nem az egész testünket használja vitorlaként a szél csak annak felső negyedét. A tapasztalataim alapján elhiszem, hogy 180 cm-es ember esetében a szellő még pont a váll fölött süvít el.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki GSX-S1000F - 2016

 

Ha valaki régi sportmotoros beidegződésinek megfelelően a tankra hajolva szeretne közlekedni, annak jó hír, hogy ezt gond nélkül megteheti, ugyanis a plexi eltereli a fuvallatot a könyökeinkről, vállunkról, így nem képződnek örvények, mint a csupasz modellnél.

 

Összefoglalva tapasztalataimat, csak ajánlani tudom az F verziót mindenkinek, annak is, aki sportmotorról szeretne váltani kényelmesebb motorra, amely alkalmasabb a közúti létre, de nem akar vitorlásat játszani. Illetve annak is, aki jelenleg más karakterű gépen ülve szeretne sportosabbra váltani, de még nincsenek versenyzői ambíciói. A Suzukinak tényleg sikerült egy fejlesztésből kettő zseniális motort alkotnia! Egy modern nakedet és egy utcai körülményekhez idomított, kényelmes sportos motort, az ő megnevezésük szerint sport roadstert. Személy szerint én még mindig a csupasz verziót választanám, de ennek csak esztétikai oka van. Mivel az előszobám a garázsom, így rengetegszer nézegetem az ott parkoló motort, és az a verzió jobban vonzotta a tekintetemet. A teszt előtt is úgy gondoltam, hogy ez egy érzelem kontra értelem csata lesz, amely be is igazolódott. Az idomos verzió 200 000 Ft-tal kerül többe, ez is szerepet játszhat a döntésben. A külső megítélése legyen viszont a legnagyobb gond egy motor esetében, az csupán ízlés dolga, lényeg, hogy rosszul választani itt nem lehet.