Suzuki DL650 XT

A típus neve fogalom. A Motorrevü három különböző évjáratát is tesztelte 25 000-es tartós igénybevétel során. Jártunk vele Kis-Ázsiában, Európában északtól délig mindenhol, megfordult Marokkóban, de volt, aki a Budapest‒Bamakó-ralit is ezzel teljesítette. Íme, a legújabb verzió.





Ikszté? De hát az Yamaha, nem? Hát nem. Ez az XT a Suzuki V-Strom 650 legújabb verziója. Az eddigi legterepesebbnek kinéző verzióé. És az eddigi legdögösebbé is.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT
Kattintson a képre a galériához!

Az új V-Strom 650-et már a legkritikusabb szemlélő sem illetheti a ronda vagy a csúnya nőkre általánosan és tapintatosan használt „érdekes” jelzővel. Különösen, mióta felvette a ma túraenduróinak kötelező kinézetét. Jót tett neki. A 2004-ben bemutatott első kiadást meglehetősen sokan egyszerűen darabosnak, de legalábbis érdektelen külsejűnek találták. Akik azonban vették maguknak a fáradságot, és kipróbálták – ezekből idővel rengeteg lett –, egyszerűen beleszerettek. A tartós szerelem titka a harmónia volt. A harmónia, amelyet az üléspozíció, a motorkarakterisztika, a pakolhatóság, az általános használhatóság, a futómű, a vezetési élmény és nem utolsósorban az ár-érték arány adott össze.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT

A V-Strom 650XT igazi lételeme a könnyed, dinamikus kanyarhajsza, akár poggyásszal is

 

Egyik téren sem volt kiemelkedő, a sikert és megbecsülést a csöndes összhang hozta meg számára. A legrangosabb összehasonlító teszteken is fényesen bizonyított, a világ legnagyobb, legösszetettebb, legtöbb típusát felvonultató AlpenMasterst két egymást követő évben is megnyerte (2005, 2006), olyan ikonokat utasítva maga mögé, mint például a BMW R 1200 GS. Többször idéztük már az egyik tesztelő nagyon jellemző véleményét, aki bevallotta, hogy ő igazán a DL650-nél jóval sportosabb motorokat szereti, de amikor a teszt végén összeadta pontjait, megdöbbenve látta, hogy a V-Strom áll az első helyen.

 

Győztes csapaton ne változtass,

 

mondják, és a Suzuki tartja is magát a szentenciához, amely azért azt is előrevetíti, hogy az a győztes csapat bizony egyszer csak megöregszik. A gyár a jelek szerint nem aggódik, a DL650 V-Strom legeslegfrissebb, 2015-ös verziója csupán két dologban módosult. A túraenduró trendet követő csőrös orrkiképzésben, amely hangsúlyozza az új DL1000-rel való rokonságát, és a küllős kerekekben, amelyek lehetővé teszik a tömlő nélküli abroncs használatát. A küllős megoldás nem mellesleg jóval jobban bírja a mostoha útviszonyokat, különösen az ütésszerű igénybevételeket, amelyeket az öntött felnikkel ellentétben rugalmasságánál fogva maradandó alakváltozás nélkül, jobban elnyel.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT

 

Apropó, kerekek. A terepesebb beállítottságú motorosok örömére a Suzuki kitart a 19/17 colos kerékpárosítás mellett. Az igazi vagány lépés persze az lett volna, ha 21 colos első kereket is kaptak volna azok, akik a túraenduró szót még úgy értik, ahogy kell. Mondjuk, az is jó lenne, ha kiadnának egy Adventure változatot, 21 colos első kerékkel, nagyobb tankkal, ködlámpával stb.

 

 

A másik lehetséges út, hogy a DL650 felturbózását a motor gazdájára bízzák, így nehezebb mellélőni, és nem eltalálni a közízlést. Az XT ezt az elvet követi.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT

 

Képeinken egy gazdagon felextrázott változatot láthatnak Olvasóink, kezdve a láncápolást, gumiszerelést, és sokszor a parkolást is megkönnyítő középállványtól a masszív kézvédőn, alumínium kartervédőn át a különböző feliratokig, és természetesen a vagány, feketére fényezett alumínium dobozrendszerig. A kiegészítők listáját és árait lásd a táblázatban.

 

Ugyanaz vagy jobb?

 

A gyár kommunikációja szerint az XT műszaki paramétereiben megegyezik a sima DL650 ABS-szel, a nyeregbe szállva azonban három dolgon is meglepődtünk, felidézve legutóbb 25 000 km-re befogott DL650-ünket (lásd a Motorrevü 2013-as számaiban). Az egyik a visszafogott, mégis nagyon hatásos, érzékborzoló kipufogóhang, amelyet gyorsításkor hallat, ráadásul, mintha a vadonatúj XT valamivel jobban menne alulról, mint egykori tesztgépünk. A másik kellemes felfedezés, hogy a rugózását is valamivel kifinomultabbnak, progresszívebbnek éreztük. Közvetlen összehasonlításra ugyan nem nyílt lehetőségünk, de a 25 000 km eléggé belénk égette a DL650 tulajdonságait ahhoz, hogy még egy év távlatából is feltűnjön a különbség.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT

 

Élvezettel éreztük újra azt a hihetetlen kezességet, könnyedséget, kifinomultságot, amely annyi tesztgyőzelemhez juttatta a típust. A 90 fokos, könnyen felpörgő, V2-es hengerelrendezéséhez képest bársonyos járását, kanyarokban mutatott kezességét, pontosságát és semlegességét, a DL650-ek eddig messze legjobb fékeit, a kényelmes, mégis aktív üléspozíciót és a menetkomfortot. A fogyasztása gázkezeléstől függően 3,8 és 7,5 liter közötti, az előbbit nyolcvanas barangolásnál, az utóbbit 160‒170 km/órás sebességnél mértük. Lehet vele kényelmesen cirkálni, de nem idegen tőle a dinamikus, sportos kanyarhajsza sem, ráadásul városban is van olyan jó, hogy ne kelljen mellé még egy robogó vagy kisebb motor is. Már ha az ember leakasztja róla az oldaldobozokat, mert a konzolokat bizony eléggé nagyvonalúan tervezték. A DL650 XT nagyon széles feldobozolva, ráadásul a dobozok szélesebbek, mint a tükrök fesztávolsága, így attól, hogy valahová befért az eleje, még nem biztos, hogy a hátulja nem fog fennakadni. A konzolt vihették volna közelebb a motorhoz, a két oldalon vagy tíz centimétert is spórolhattak volna a szélességénél. Ami viszont jó, az az, hogy a dobozok kifejezetten könnyedén eltávolíthatók, öblösek és szépek. Egy élvédő szettet azért nem árt beszerezni rá.

 

Motorok Tesztek galériája Suzuki DL650 XT

 

Szóval, a DL650 még mindig egy nagyon jó motor, egy felextrázott XT változat pedig nemcsak sokkal jobb, de szebb is. Igaz, ennek ára van. A Honda NC750 X ugyan 120 000 Ft-tal olcsóbb az alap XT-nél, de a Suzuki komolyabb benyomást kelt, az alap Kawasaki Versys 650 hasonló összegért kapható, a 21 colos első kerékkel, WP rugózóelemekkel felvértezett Triumph Tiger 800 XC több mint egymillió forinttal drágább. Egy fullextrás Suzuki DL650 XT már a 3 300 000 forintos árat is eléri, igaz, a Triumph hasonlóan felextrázott XCx változata ennél is drágább egymillióval.

 

AlpenMasterst ugyan nem nyert mostanában a DL650, de ha megjelennek a típusnál is a menetasszisztensek, esetleg egy ülésből állítható futómű és szélvédő, akkor a nagyoknak ismét fel kell kötniük a gatyájukat.