Sapka Művek high tech cafe racer - Sosincs kész

Talán nem túlzunk, ha a Sapka Művek soron következő kreációját puritán egyszerűséggel mellbevágó alkotásnak bélyegezzük.





Volt egyszer egy Buell XB12 R Firebolt, volt egyszer egy nyughatatlan high tech- és café racer-rajongó és volt egyszer egy Sapka Művek. A dolgok szinte természetes meneteként a három alkotóelem találkozott, melynek folyományát itt láthatják. Messze túlmutat egy szokványos motorátépítésen, felér egy dizájn- és műszaki tanulmánnyal. Eric Buell valószínűleg kalapot emelne a Sapka Művek előtt – bocsánat a blőd gondolatért –, ha látná a végeredményt. És talán egy kicsit el is sápadna.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerKattintson a képre a galériához!

 

A munka több fázisban folyt, és úgy tűnik, a motorépítők mantrája kíséri a mű életét: A biker’s work is never done – immáron a harmadik építési szakaszát éli.

A váz maradt az eredeti – bár a tulajdonos egyre gyakrabban kérdezgeti Sapkát egy váz elkészítésének lehetőségeiről –, de úgy, hogy egy csomó felesleges dolgot levágtak róla. Az 1200 cmł-es Harley erőforrást Erdős Csaba 1500 cmł-es Millenium hengerekkel spékelte meg, az eredeti hengerfejek felhasználásával, de a Szuromi mester által alkotott vezérműtengelyekkel. A nyitott, fogas szíjas primer hajtás Sapka érdeme, az sem kizárt, hogy teljesen egyedülálló a világon. Elnézést azoktól, akik tudják, hogy a Sportster erőforrásoknál, akárcsak a japán motoroknál, egy egységet képez a motorblokk és a váltó, a láncos primer hajtás fedél alatt, észrevétlenül búvik meg. Ennek módosítása hatalmas feladat volt, gyártottak egy szíjkereket a főtengely végére, a nyitott, perforált fedelet az eredetiből alakították át, a váltó bemenőtengelyénél a váltóházat tömíteni kellett.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A titánhatású leömlők rozsdamentes acélból vannak, csiszolás után hegesztve, a rozsdamentes acél-karbon dob Hunyadi Kornél és Sapka kooperációjának eredménye, a kiömlőnyílás Sapka-elképzelés és -munka.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA fotó kicsit csal. A központi légrugóstag hajszálpontosan
a motor szimmetriatengelyében áll

 

A felnikről az építő úgy nyilatkozott, hogy azok megérnek egy külön misét. Hunyadi Kornél alkotásai, az egész remekmű gyöngyszemei. Hunyadi mester az eredetileg háromküllős Kawasaki-felnikből kimarta az öntött küllőket, és elöl radiálisan, hátul keresztfűzéssel újra küllőzte azokat, majd erősítésként a hátsó felnin kialakított három plusz küllőnek csavarhelyet, nehogy a forgatónyomaték kitépje a küllőanyákat a felniből.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A központi rugóstag – amely igazából légrugóstag – szintén rendkívüli, Hunyadi Kornél saját terméke. Mind a rugóalap, mind pedig a csillapítás felfújható légrugókkal szabályozható. Az olajat tároló, üreges, alumínium lengővilla formájával Sapka elégedetlen volt, így azt lemezmunkával a kívánt formájúra alakította, érdemes összevetni egy gyári Buell lengővillával.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

Az eredeti Showa upside down teleszkópok belsejében már Öhlins elemek dolgoznak, a peremtárcsaféket ugyan Eric Buell álmodta meg, Hunyadi Kornél azonban ezt is továbbfejlesztette, új és nagyobb tárcsát kreált, amelyet radiális felfogatású nyolcdugattyús (!) féknyereggel párosított. A hátsó tárcsa szintén Kornélnak köszönhető, csakúgy, mint az alumíniumból mart és szálcsiszolt kormánykiflik.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerMesterhármas: műszerfal, kormánykiflik, tankpanel harmónia

 

A műszerfalegységet Sapka tervezte, a félköríves MotoGadget órát Softaileken alkalmazott visszajelzőkkel párosította, melyekhez maga készítette az alumíniumházat. Az egymás alatt elhelyezkedő projektoros fényszórók tartórendszerét is ő gyártotta, az Öhlinsre emlékeztető kormánylengés-csillapító pedig ismét csak Hunyadi Kornél zsenijét dicséri.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA központi légrugóstagot Hunyadi Kornél készítette

 

A high tech café racerhez remekül illenek az ISR márkájú, csiszolt alumínium kezelőszervek és a Rizoma kormány, amelyhez a LED-es kormányvégindexek Sapka fejlesztései.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A Sapka Művek által előállított, a tankon és az ülésen végigfutó karbonbetét, az első és hátsó karbon sárvédők, a fi ligrán, légies ülés, az olajbetöltő nyílás kupakja, az integrált, LED-es hátsófény-féklámpa egység már mind csak olyan apróságok, amelyekkel más esetben kimerülne egy komplett motorépítés.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerIgazi technikai csemege a Buell nyitott primérhajtással

 

Az eredmény méltó egy Európa-bajnok motorépítőhöz, a 80 ezer látogatóval büszkélkedő svédországi Elmia Custom Show-n a szakmai közönség egyik tiszteletdíját kapta az alkotás.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA titánhatású kipufogó valójában rozsdamentes
acélból készült, csiszolás után hegesztve

 

És ezzel még nincs vége, levegőben lóg a negyedik felvonás. A biker’s work is never done – Egy biker munkája sosincs kész.