Buell XB12 R reloaded

A motorépítők és az épített motorok rajongói között ismert mondás, hogy "Biker’s work never done", ami valami olyasmit tesz, mint hogy egy "Motoros munkája soha nincs készen".





Mint a fenti idézetből is látszik, az amerikaiak imádják az ütős, vagy az annak vélt szlogeneket, és úgy látszik, ezek már nemcsak a filmek elengedhetetlen kellékei, hanem a customizálásnak is.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R
Kattintson a képre a galériához!

A soha nincs készen értelmezése persze lehet sokféle, és mint ilyen, a lustaságra is adhat mentséget, de menekülési útvonalat jelenthet a magát túlvállaló motorépítőnek is.

 

Alább bemutatott motorunk, amely valaha egy Buell XB12 R volt, nem először szerepel lapunk hasábjain. 2013/2-es számunkban már bemutattuk egy korábbi verzióját, de az már akkor sem az első élete, megjelenési formája volt, hanem vagy a harmadik.

 

A munka már akkor is mellbevágó volt, nem hittük, hogy a hatást lehet még fokozni. Tulajdonosa pedig azt nem hitte, hogy nem lehet, így rábírta hazánk vezető nemzeti motorépítőjét, Sapkát, hogy folytassa az átalakítást, kísérelje meg a lehetetlent, finomítsa tovább a motor megjelenését, és ha lehet, amúgy is magas fokú műszaki megoldásait.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

Sapkáról – akinek létezése nem is értjük, hogy kerülhette el a Hungarikum Bizottság figyelmét – több ízben megírtuk már, hogy jó ideje nem éri be optikai tuninggal, valós és egyedi műszaki megoldásokat fejleszt ki és gyárt le állandó tettestársával, Hunyadi Kornél úrral. Így hát el lehet képzelni, milyen elvárásoknak kellett a negyedik létezési fázisába lépő Buellnek megfelelni. És ez így rendben is van, mert már egy gyári állapotú Buell is olyan rendhagyó megoldásokról híres, mint például a peremfékek, az olajtartályként is funkcionáló lengővilla vagy az üzemanyagtankként is szolgáló váz.

 

 

Csak emlékeztetőül fussunk át az előző építés műszaki kuriózumain. A váz ugyan eredeti maradt, de benne egy Erdős Csaba-féle, 1500 cm3-esre tuningolt Millennium hengeres blokk ékeskedik, spéci vezérműtengelyekkel. Külön bravúr volt már akkor is a nyitott primer hajtás. Hadd emlékeztessük a Kedves Olvasót arra, hogy a Buellekben akkoriban még Sportster erőforrások dolgoztak, azoknál pedig, akár csak a japánoknál, a blokk és a váltó egy egységet képez, a láncos primer hajtás egy fedél alatt búvik meg diszkréten. Amíg nem jön Sapka, aki alaposan belenyúlt az elképzelésbe. Az oldaldeklit leszedték, a főtengely végére szíjkereket gyártottak, és meg kellett oldani a forgattyúsház tömítését a főtengelynél és a váltó bemenő tengelyénél. A nyitott primer házat az eredeti fedélből alakították ki.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

A felnik Hunyadi mester művei mindkét verzióban. Valaha háromküllős Kawasaki felnik voltak, melyekből kimarták a küllőket, és elöl radiálisan, hátul keresztfűzéssel újraküllőzték. Az utolsó átépítés során szétfűzték a felniket, a küllőket polírozták, az addig polírozott felnik fekete fényt kaptak.

 

Szintén ekkor készültek az új kormánykiflik, a kormánycsutkák, és a minden irányban állítható, vastagabb upside down villák is. A fotókon nemigen látszik, de a felső kormánykifliben mesterien gravírozott Sapka Művek embléma díszeleg. A tank kapott egy légbeömlő-imitációt, és eredeti karbonszálas borítást, ezzel a sötét tónussal az egész motor hangulata megváltozott. Új lett a filigrán nyerget tartó váznyúlvány is, az átvariált kitámasztás miatt szinte lebegni látszik az ülés.

 

Motorok Custom sarok Sapka Buell XB12 R

 

Eric Buell megdöbbentette a világot az olajtartályként is szolgáló lengővillával, Sapka pedig megdöbbentette Eric Buellt azzal, hogy vékony térhálós cső lengővillát és külön olajtartályt készített.

 

Mondhatnánk úgy is, hogy elkészítette a poén poénját. A farokidomot is átalakították, az egymás alatti nagyobb, új zárófények sokkal jobban passzolnak a szintén egymás alatt lévő első fényekhez, mint az előző verziónál. Új akkumulátortartó is került, valamint megváltozott a motor geometriája azzal, hogy elöl a kiflikkel, hátul a lengővillával megtoldották a hosszát, így a szekunder hajtást a kapható leghosszabb fogas szíjjal kellett megoldani. Végezetül a kész motor kapott még egy kormánylengés-csillapító egységet is.

 

Már az előző, ezüstben játszó Buell sem volt éppen az ártalmatlanság gördülő szobra, a megvadított karbonverzió még agresszívabb kinézetével igazán fenyegető. A Mester amolyan techno café racernek tekinti munkáját, amely a 2014-es motorépítő világbajnokságon a Street Performance kategória második helyezését szerezte meg, két ponttal lemaradva az elsőtől, akinek egyébként csodálatos, merev vázas munkája alapjaiban kilógott kategóriájából…