Mocskosan jó dolog – Safety-Hungary dirt tréning

Nem véletlen, hogy Valentino Rossi dirt pályán edz. Állítása szerint ott lehet a legjobban megtanulni a megcsúszó motor irányítását. Mégsem a versenypályán a legveszélyesebb a tapadás elveszítése, hanem közúton – legalábbis abban az esetben, ha nem tudjuk, mit kell tenni ilyenkor.





„Ha kanyarban megcsúszik a motor, kicsit vissza kell venni a gázt, akkor elkerülhetjük a bajt. Ha nagyon becsukod a gázkart, a motor megtapad és átdob a túloldalra. Terepen ugyanez történik, csak kisebb tempóval, könnyen kontrollálhatóan. A képzés célja, hogy a motorosok megtanulják, ez hogyan működik. Ha pedig terepmotorozáson gondolkodik valaki, vagy csak el akar menni endurózni egy kicsit, neki is nagyon jó alap” – meséli Szabó Ákos instruktor.



Két variációban van dirt tréning. Az első azoknak szól, akik jártak már a Safetynél, ez egynapos. Ők már rengeteg dolgot megtanultak az aszfalton, sok olyan rész van, ami közös, nekik csak a különbségeket mesélik el. Például azt, miért van a terepmotorok abroncsán két szelep? Sőt, a versenyzők miért raknak be egy harmadikat is? Mennyire kell felfújni a gumikat? Miért lazább a lánc? Azok, akik először érkeznek a Hondához tréningre, megkapják az egyes szint teljes elméleti részét.



Védőfelszerelések, műszaki ismeretek, eldőlt motor felállítása – mindent. Erre szükség van, a gyakorlatot nem lehet úgy elkezdeni, hogy az ember az alapokkal nincs tisztában. Az újaknak tehát kétnapos a képzés, ők mindkét nap elején elmélettel kezdenek. A gyakorlati rész viszont azonos.



A pálya egy teljesen sík terület, nincs rajta semmi akadály. Itt meg lehet tanulni, milyen reakció érkezik, ha bátor gázt vagy féket húzunk, és milyen csúszó, kaparó motorral kanyarodni. Nem ugratni és repülni tanul a hallgató, hanem utcán is kamatoztatható ismereteket szerez – vagy eldöntheti, hogy elmegy endurózni, esetleg továbbmehet a krossz vagy a triál irányába.



A tréning elején megtanulunk bátran elindulni és utána bátran megállni. Megtanulni a helyes terhelésváltást, gyorsításnál a motor fenekét terhelni, míg lassításnál az elejét, hogy minél jobban belemarjon a talajba. Aztán egy ovális pályán jöhet a kanyar. Utána a frissen szerzett ismereteket összekapcsoljuk, következnek a kanyarkombinációk, fordulók, elkerülés. Ez utóbbi terepen picit máshogy néz ki, mint aszfalton. Ott csak ellenkormányzás van, de a földes részen ezenfelül le kell tolni egy picit a motort, és közben előfordulhat, hogy a hátulja elkezd erre-arra sodródni, amit a fenekünkkel kell kordában tartani. Összetett feladat, gyakorolni kell.