Rozsdás Vespa

Mi visz rá valakit, hogy a vadonatúj motorját ne polírozza, szépítgesse, hanem lepusztítsa, használttá tegye? Nem tudom, de ez a munka emlékezetes marad számomra, mert egyszerűen imádtam!





Hittem is meg nem is, hogy ez a munka megvalósulhat. Hiszen ki akarna egy vadonatúj Vespa GTS 300-at „elcsúfítani”? Zorkóczy Krisztián – a tulajdonos – elszánt volt. Rozsdásra, kopottra, elhasználtra szerette volna lefestetni velem a nulla kilométeres motort, amit még el sem hozott a szalonból. Mikor találkoztunk a kereskedőnél és kitaláltuk a design részleteit, akkor már én is kezdtem ezt a tervet komolyan venni. Ezután képeket kerestem rozsdás dolgokról, felületekről, a színek és a formák miatt.

 

Motorok Custom sarok Rozsdás Vespa
Kattintson a képre a galériához!

Fontos volt, hogy ne csak foltosan itt-ott legyen rozsdás a motor, hanem tényleg hihetően az elhasználtság érzését keltse az összhatás. A végeredménynek egy agyonhasznált, elhanyagolt, bontóból kipótolt, házilag javított motornak kellett lennie. Nemsokára meghozták a szétszedett Vespát a festésre, ami gyárilag fekete volt. A fejidom felét és a sárvédőt kopott pirosra festettem, mintha a nap megfakította volna. A motor maradék elemei jobbára a gyári „Vespa-szürke” szín különböző árnyalatait kapták.

 

A rozsdás részek imitálásához kitaláltam egy saját módszert. A még nedves festékbe tépett papírszalvéta darabokat nyomkodtam, amik felszívták az anyagot, és megszáradva durva, valóban a rozsdához hasonló felületet adtak. Ezeket a részeket festettem barnára és narancsra, míg a teljesen valóságos rozsda hatást el nem értem. Emellett feketével koszoltam is az elemeket, persze a motor krómozott részei sem maradtak ki az antikolásból.

 

Motorok Custom sarok Rozsdás Vespa

 

A végén ragasztottam rá néhány valóban régi matricát is, a korhűség kedvéért. Aztán az egészet mattra lakkoztam, de néhol fényes lakkot is használtam, direkt megfolyatva, a „sufni fényezés” hatást tükrözve. A motor összerakása után még voltak kisebb utómunkák, mint az első lámpa körbe tekerése ragasztószalaggal (hogy ki ne essen…) és itt-ott az elmaradhatatlan szigetelőszalagos megoldások is a helyükre kerültek.

 

 

Az öregítés kiterjedt a motorblokkra és a futóműre is, plusz festettem a motorhoz illő sisakokat is. Az egyik teljesen klasszikus – de kifakult, kopott – rajtkockás designt kapott (ezt a betonon dobálva tettem használttá), a másik sisak ecsettel festett hippimintás lett. A kész munka sikerét jól mutatja, hogy akik már a műhelyemben látták a motort, vagy szóra sem méltatták ezt a rozsdakupacot, vagy sajnálkozva néztek rám, hogy jól bevásároltam ezzel az ócskavassal, és mit akarok vele kezdeni.

 

Motorok Custom sarok Rozsdás Vespa

 

Nem mindenkinek mondtam el, hogy valójában egy vadonatúj gépet látnak, és pusztán a festés miatt lett belőle egy teljesen más motor, csak mosolyogtam magamban, hiszen tudtam, hogy csalok.