Rakétatámadás a Dakar ellen?

Volt, hogy a verseny utolsó szakasza a Atlanti-óceán partján haladt – a 2009-es Dakar Rali célja a Dakartól 7000 kilométerre fekvő Buenos Aires volt – idén még ennyi kapcsolat sem lesz az eredeti versennyel. Vajon a látványos dél-amerikai offroad-maratonnak van még bármi köze Thierry Sabine-nak, a Dakar kitalálójának eredeti ötletéhez?





Ha kell, a Dakart egyszerűen áthelyezik Dél-Amerikába. Természetesen nem a szenegáli fővárost, hanem „A Dakar”-t. A világ legkeményebb raliját, ahogyan a szervező, a rendezési jogot 1994 óta birtokoló Amaury Sport Organisation (ASO) szívesen jellemzi a gigantikus offroad-motorsporteseményt. A Dakar-Rali áthelyezését az Atlanti-óceán keleti partjáról a nyugatira hallatlan események előzték meg. 2008-ban a rajt előtt egy nappal hirtelen lefújták az eseményt. „Konkrét terrorfenyegetést kaptunk” – hangzott az indoklás a versenyigazgatótól, Étienne Lavigne-tól. A lisszaboni rajtnál összegyűlt, indulásra kész versenyzők és csapatok – nagyjából 3000 ember – döbbenten vette tudomásul a hírt. Ráadásul a helyszínen nem kaptak hihető és kielégítő magyarázatot arra, hogy miért is kell törölni a versenyt. Vajon az Al-Khaida terrorszervezet egyik mauritániai alvállalkozója tényleg rakétatámadással fenyegette meg a ralit? Vajon a francia kormány ezért adott ki figyelmeztetést Mauritániára, ahol egyébként a legtöbb mért szakasz zajlott volna? Vajon Franciaországnak politikailag érdekében állt ártani egykori gyarmatának? Mauritániában a rali elmaradása okozta bevételkiesést – az élelmiszer-szükségletet például nagyrészt azokból az országokból fedezik, amelyeken a rali áthalad – 3,6 millió euróra becsülik. Tény, hogy a lefújást megelőző év Szentestéjén, a ralitól teljesen függetlenül négy francia turistát gyilkoltak meg Mauritániában – máig tisztázatlan, hogy terroristák vagy egyszerű rablók voltak a tettesek.

Sportesemények Dakar 2009

A lemondás után a ralinak Afrikában már nincs jövője – sejtették résztvevők és rajongók, hiszen igen valószínűtlennek tűnt, hogy a biztonság egy év alatt jelentősen javulna. Öt és fél héttel később megerősítették a dolgot, amikor is az ASO bejelentette, hogy a 2009-es versenyt Argentína és Chile területén rendezik, 9000 kilométer hosszan, Buenos Airesből át a Csendes-óceán partjára, Valparaisóba és vissza. Ennyire konkrét terv ilyen kis idővel a verseny lefújása után? Ennek már minden bizonnyal léteznie kellett.

Sportesemények Dakar 2009

De mi lesz a „Dakarral” Dakar nélkül? Egyáltalán menni fog ez így? Az ASO felelősei minden bizonnyal tudták, hogy milyen messzire távolodtak Thierry Sabine-nek, a Dakar megalapítójának eredeti ötletétől. Sabine szerette volna a sivatag élményét a lehető legtöbb emberrel megosztani, amelyet ő maga is átélt, amikor 1977-ben a líbiai Szaharában rendezett versenyen eltévedt, és csak néhány nap elteltével találtak rá. Egyébként a dél-amerikai versenyt miért reklámozták az 1986-os ralin helikopterbalesetben elhunyt Sabine egyik régi felvételével, amelyben új ötletekről mesélt, és nagy változásokat jósolt?
Az ASO annak idején jól tette, hogy idejekorán nyilvánosságra hozta a váltást, és így lekötötte a potenciális résztvevőket a dél-amerikai versenyre is. Hiszen az általa parlagon hagyott terepet Afrikában azonnal elfoglalta a konkurencia. Hubert Auriol, a Dakar egykori győztese, majd igazgatója az Africa Race elnevezésű versennyel december 30-án indult az egykori Dakar-szakaszokon. Szintén klasszikus Dakar-útvonalon haladt január 17-én Budapestről induló 2009-es Budapest–Bamako rali – ez utóbbi amatőr verseny egyébként 2008-ban gond nélkül haladt át Mauritánián, mindössze néhány nappal azután, hogy a Dakart a bizonytalan helyzet miatt lefújták. Talán az ASO ezért is lebegtette meg, hogy talán már 2010-től vissza lehetne térni Afrikába, bár nem az eredeti útvonalra, hanem Tunéziába, Líbiába és Egyiptomba.

Sportesemények Dakar 2009

Hiszen végül is az ASO számára, amely a kerékpársport legtöbb pénzt hozó versenyének, a Tour de France-nak is rendezője, a gazdasági eredmény a legfontosabb. És úgy tűnik, ez a 2009-es dél-amerikai Dakaron biztosítva volt. Már július végére elkelt az összes nevezés, ami csak a nevezési díjakból több mint 10,3 millió eurót hozott a konyhára. És annyira jól megy most is, hogy egy jó darabig nem is nagyon lesz újabb költözés.

A cikk eredetileg a 2009/2-es Motorrevüben jelent meg. Tartalma miatt azonban
úgy gondoljuk, ma is aktuális, érdemes leporolni, és ismét elő venni.