Puskás-féle fatrike - A harkály ellenség

Lehet, hogy a pálinka, a piros fűszerpaprika és a gulyásleves hungarikum, de akkor a fachopper, a fabicikli, a faautó és a fatrike még inkább az.





Fából sok mindent lehet készíteni. Például faragott királyfit, vaskarikát, fakakadunak vélhető fanyulat, fabiciklit, famotort, faautót és fatrike-ot.
Mindegyikre akadt már példa. Az elsőre Bartók Béla egyfelvonásosa, a másodikra a közmondás, a harmadikra a Gyalog Galoppban, az összes többire pedig Puskás István munkásságában.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

 

Puskás István tiszaörsi parasztember, amúgy meg egy kiváló humorú szaki, mellesleg egykori világ-, újabban pedig országos híresség. Így, ebben a sorrendben.
Évekkel ezelőtt ugyanis, hogy, hogy nem, a világ elektronikus médiája felkapta a hírt: a távoli Magyarországon (Hungary) egy vidéki mester működő famotort épített. Akkoriban az újságírók egymásnak adták a tiszaörsi ház kilincsét, írtak róla bulvár- és napilapok, megjelent kishírekben és többoldalas cikkekben. Mi magunk természetesen a legelsők között voltunk Puskás Istvánnál, és adóztunk tisztelettel zsenijének. Újabban ismét felfigyelt rá a közvélemény, és bár május 1-jén debütált legújabb alkotása, egy fatrike (szintén működő), nem emiatt, hanem életműve miatt kerülhetett be a Fábry Show-ba. Tehát, ahogy az lenni szokott, először a világhír, majd a hazai.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

 

Egyszer egy ceglédi kiállításon látott egy trike-ot, akkor döntötte el, egy háromkerekűt is építeni fog. Utána nem maradnak majd híres vázlatok, mint a nagy reneszánsz művészek után, nem lesz Vitruvius-ábra, sem madridi kódex, munkáit ugyanis nem előzi meg tanulmány, és tervrajzot sem készít. Puskás mester műveinek előképe a fejében él, végleges alakjukat, szerkezetüket az építés során nyerik el. Mint mondta, méretezést sem csinál, találomra dolgozik, azonban ehhez képest meglehetősen kis hibaszázalékkal. Vegyük például legújabb alkotását, a trike-ot. Némi tűzre való fa gyűjtésével és válogatásával kezdődött minden, ekkor született meg az elv: a javából motor lesz, a hitványából tüzelő. A választás fenyőfára esett, elsősorban azért, mert könnyebb és rugalmasabb, mint például a rendkívül kemény és ellenálló akác.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

 

A fa, mint alapelem mellett szerepelt még a felhasznált anyagok sorában némi fém kötőanyag, vagyis csavar, egy kevéske gumi, valamennyi vezeték, és egy 200 cm³-es, 5,5 lóerős Briggs&Stratton motor, amelyet leginkább mezőgazdasági kisgépekben, traktorokban, fűnyírókban alkalmaznak, végül pedig egy Trabant-váltó.
Az építés során a mester természetesen hasznosította a korábbi, a fabiciklik, a fachopper és a faautó elkészítése során szerzett tapasztalatokat. A trike vázszerkezete amolyan alul futó gerincvázszerű, amelyet fenyőgerendákból alakított ki, és amelyen keresztben lévő gerendák tartják a felépítményt, vagyis az „utasteret”, az üléseket, a tankot, az erőforrást, a váltót, és az ehhez kapcsolódó futóművet. Mindkettő merev felfüggesztésű, a rugózási és a gördülési komfortot a gumi rugalmassága biztosítja. A trike egyébiránt háromszemélyes, a vezető mögött-fölött két utas foglalhat helyet. A kormány a fachopperhez hasonlóan magyar szürke marha szarvaiból készült, István főnökének hozzájárulása a projekthez.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

Gáz- és fékpedál, váltókar, mindez fából készült.  A lánc a kormánynyakat merevíti

 

 

A trike-on népművészeti és lakberendezési elemek is fellelhetők. Az ülések háttámlái akár Savanyó Jóska kedvenc kocsmájának székeiről is származhatnának, az utasnyereg két oldalán lévő világítótestek a korabeli fogatok, hintók lámpáit juttatják eszünkbe, a műszerfal háza pedig kiköpött kakukkos óra háza – igaz, kakukk (Cuculus canorus) nélkül. Bár lehet, hogy belül azért ott van, csak 100-nál kakukkol. Az üzemanyagtartály az utas mögött helyezkedik el, egy jóképű fahordó formájában.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

Pincekultúra: borozókba illő székek a vezetőnek és az utasoknak, boroshordó a benzinnek

 

 

 

Érdekes gondolati láncon indulhatunk el: fatrike magas gyantatartalmú fenyőből, robbanómotor, de ha a hivatalosabb belső égésű motor nevet használjuk, akkor sem lesz megnyugtatóbb a kép, aztán szikra, végül pedig benzin fahordóban. Következő asszociációs láncszem: tűz, sőt, mi több, trike-tűz. Hogy ez ne következzen be, a fahordó egy poroltó készüléket rejt, igaz, por nélkül. Az acéltartály belsejét a Puskás István-i humor benzinnel töltötte meg, ami így mégis biztonságosabb helyen van, mintha közvetlenül a fahordóban kotyogna.  
A Briggs&Stratton motor berántózsinórral indul, akár egy motorcsónak vagy láncfűrész, igaz, nem mindig első rántásra. A sebessége felidézi a motorizáció hőskorát, a négyfokozatú Trabant váltó másodikban 20 kilométer/órával képes száguldani, ezzel a tempóval 5 óra alatt megtehető a Budapest‒Szolnok- vagy a Tiszaörs‒Cegléd-távolság, és biztosak lehetünk benne, hogy nem kerülik el figyelmünket a táj kisebb szépségei sem.

 

Motorok Puskás-féle fatrike

 

Hogy a harmadik és negyedik fokozat hová röpítené Puskás mestert, az cikkünk írásakor még a jövő titka volt. A kuplung a régi gépekben jól bevált ékszíjkuplung, amelynél egy spannolókarral lehet megfeszíteni a motort a váltóval összekötő ékszíjat. Érdekességek még a fából készült kerekek is, amelyek egyhatod körívekből állnak, rajtuk purhabbal töltött belsők viszik át a hajtóerőt a gumikra. 
Annyit még hadd említsünk meg, hogy a jármű nem rozsdásodik, de főbb természetes ellenségei közé tartoznak a szúvak és a harkályok.