Piaggio Medley 150

2017-re sokan fekete évként fognak visszaemlékezni. Az Euro4 bevezetésével jó néhány remek motornak kell búcsút intenünk. A veszteség fájó ugyan, de az új szabályozások révén új motoroknak örülhetünk, és –  ahogy erre tesztünk alanya is példa – a korlátozások ellenére nem kell kisebb teljesítménnyel sem beérnünk.





A Piaggio nagy kerekű robogócsaládját a Liberty–Medley–Beverly-hármas határozza meg. Nem véletlen írtuk középre a Medley-t, a „se nem kicsi, se nem nagy” újdonság méretben és árban is a Liberty és a Beverly közé tehető, ahogy arra neve is utal.

 

Motorok Tesztek galériája Piaggio Medley
Kattintson a képre a galériához!


A családi kapcsolat a külsőségekben egyértelműen tetten érhető, főleg ami a robogó elejét illeti. A kormányidomba szerelt fényszóró, a vágott szemű, LED-es helyzetjelzőkkel kiegészített irányjelzők és a kötelező krómbetét, még ha mindhárom modellen kicsit különbözik is, koncepciójukban azonos. Oldalról – a dinamikus rajzolatú íveknek köszönhetően – egyértelműen a Medley tűnik a legsportosabbnak. A hátsó rész különösen karcsúra sikerült, a hagyományos féklámpát 8 LED-es helyzetjelző keretezi, ami az egyik kedvenc részletem volt a Medley-n. Igen, csak az egyik, hiszen ott a csomagtartó is, amit egy betéttel rafináltan összekapcsoltak az üléssel, vagy az utaslábtartó, ami fel- és lehajtva egyaránt kiabálja, hogy itt gondos tervezésről volt szó. Ja, és ki ne hagyjam a sorból a virágszirmokat formázó, extravagáns, 12 küllős kerekeket!

 

Alul a lábtér közepén emelkedik ki az üzemanyagtank betöltője, és itt van a 7 literes tank is. Ez két szempontból is remek döntés volt. Az egyik, hogy a motor tömegközéppontját lejjebb tolja, a másik pedig, hogy nem veszi el a helyet az ülés alatti raktérből. Ez pedig őrületes méretű lett, két zárt sisak nevetve belefér, ami a nagy kerekű robogók esetében ritkaságszámba megy. (A Honda PCX-be magában sem fért bele a zárt Arai sisak.) Az első kesztyűtartót lehajtva további rekeszeket és USB-csatlakozót találunk mobiltelefon, vagy az extraként vásárolható Piaggio Multimedia Platform töltésére. A műanyagok jó tapintásúak, hibátlan a fényezés, egyértelműen jó minőségű az összeszerelés, ami a Piaggio vietnami gyárában történik. Egyedül a hátsó ülés és a kesztyűtartórekesz nyitása-zárása volt kicsit akadozó, de a tesztelt robogó még nagyon új volt, ezek – a márkaképviseleten kapott infó szerint – hamar bejáratódnak.

 

Motorok Tesztek galériája Piaggio Medley Motorok Tesztek galériája Piaggio Medley
Az üzemanyag-betöltőt nem az ülés alá rejtve, hanem a padlólemezbe süllyesztve találjuk.   A jobb kormányon a felső kapcsolóval a run-stop rendszert tudjuk aktiválni vagy kikapcsolni, a Mode gombbal a műszerfalon kijelzett adatok között váltogathatunk.

 

Még mélyebbre ásva érkezünk a Medley (és a Piaggio) legnagyobb szenzációjához, az i-GET motorhoz. A vadonatúj folyadékhűtéses, befecskendezős, négyszelepes blokk váltja le a háromszelepes Piaggio blokkot, ami még most sem tekinthető egyáltalán elavultnak. Euro4-kompatibilis, ennek ellenére minden tartományban erősebb, mint elődje, amit a belső súrlódás csökkentésével értek el. Érdekes adalék, hogy a Piaggio egymillió tesztkilométeren hajtotta a prototípusokat, hogy kiderüljön, eléggé tartós lesz-e az új blokk. Ezek után nem annyira meglepő, hogy bevállalták a 10 000 km-es szervizperiódust!

 

Az i-GET (Italian Green Experience Technology rövidítése) nagyon kompakt. Egyedülálló megoldása, hogy a radiátorral és a teljes hűtőrendszerrel egy egységet képez. Nincsenek felesleges csövek, a gyártó szerint hamarabb bemelegszik, és természetesen könnyebb és olcsóbb. Pénztárcabarát a fogyasztás is, a gyári WMTC teszten 2,1 l/100 km-t mértek, nálunk a 150-es változat 90%-ban maximális terhelésen, országúton közel 3 litert, lazább városi használat során 2,3 litert fogyasztott.

 

###

 

Ráülve a Medley mérete elsőre jelentőségteljesnek tűnik. A 799 mm-es ülésmagasság papíron nem tűnik soknak, a 160–165 cm-es pilótának mégis csak a cipője orra éri a földet. A robogókon szokásos előrecsusszanás nem igazán segít, ugyanis a nyereg eleje picit emelkedik. Az üléspozíció természetes, enyhén előredőlő. Kényelmesen, magasból tekintjük át az előttünk zajló forgalmat.

 

Természetesen nem versenyzésre tervezték, de a Medley 150 menetteljesítménye meglepetésszerű volt. A mérnökök figyelme – szerencsére – nem a végsebesség (117 km/h) kitolására irányult, sokkal inkább arra, hogy bármilyen szituációból gázadással ki tudjon menekülni a Medley vezetője. Ezt pedig példásan megoldották. A robbanásszerű kigyorsításokat még az sem gátolja, ha éppen emelkedik az út.

 

Motorok Tesztek galériája Piaggio Medley

 

Start & Stop rendszere sok-sok autónak és néhány robogónak is van, hogy a pirosnál ácsorogva ne váljon feleslegesen füstté az üzemanyag. Egyszerre takarékos és környezetbarát. A Piaggio saját fejlesztése jól sikerült. Ha üzemmeleg a Medley, akkor nagyjából 4 másodperc múltán leállítja a motort. Majd egyetlen mozdulat a gázmarkolaton, és azonnal és csendesen, rajtra készen újra duruzsol alattunk a gép. Persze ez a funkció kikapcsolható, de szerintem nincs sok értelme, hibátlanul működik.

 

Fékrendszerét tekintve a Medley hozza a kategóriától elvárható maximumot. Elöl és hátul tárcsaféket találunk két-két dugattyús nyergekkel, amit szériatartozék kétcsatornás Bosch 10.0 ABS egészít ki. Ide tényleg nem kell jobb, a fékek progresszíven, határozottan lassítanak, és a sóderesre érve sem kell blokkolástól megcsúszó motortól rettegnünk, az ABS jól dolgozik, a szabályzás szakaszai éppen csak érezhetőek. A nagy kerék, a dupla hátsó rugóstag, a vaskos első villák és a Maxxis Extramaxx gumik együtt remek társaság. Úthibák vagy rosszul beépített csatornafedelek – a Medley remekül kezeli ezeket, és a végsebesség környékén is teljesen stabil marad. Öröm vele minden irányváltoztatás, így egyszerre élmény a rutinos rókáknak és a bizonytalanabb kezdőknek is.

 

Motorok Tesztek galériája Piaggio Medley

Ami mindig szem előtt van: a műszerfalon csinos krómkeret veszi körbe a három mutatós műszert és az LCD-t. Előbbiekről olvasható le a sebesség, az üzemanyagszint és a vízhőfok, míg a digitális kijelző adatai – az összes megtett kilométer, a dupla napi kilométer, a külső levegő hőmérséklete, az akkumulátortöltöttség, a szervizinfó, az időmérő óra, a fagyveszélyre figyelmeztetés – között a jobb kormánymarkolat Mode gombjának segítségével váltogathatunk.


A 150-es Medley ára regadóval 1 134 000 Ft, a 125-ösért 60 000 Ft-tal kevesebbet kérnek. A szintén ABS-es Liberty 210 000 Ft-tal olcsóbb, a még kapható Beverly 125 viszont 370 000 Ft-tal többe kerül. A versenytársak között körülnézve a Honda SH125i és a Yamaha Nmax 125 egyaránt 77 000 Ft-tal olcsóbb, azaz nincs könnyű helyzetben a Medley. Aki azonban egy kifejezetten használható teljesítményű, modern és praktikus városi robogót szeretne mostanában vásárolni, feltétlenül írja fel a listájára a Medley-t.