Online/Offline vásárlás - Átvernek, nem vernek?

2014-ben, amikor az Amazon és az Ebay uralja az online vásárlás piacát, az elektronikus vételek létjogosultságáról vitatkozni naiv dolognak tűnik. De a legnagyobbakon kívül számtalan webshop kínálja árucikkeit, különböző működési feltételek körülmények közepette, különböző üzleti erkölcsökkel.





Kollégánk a weben bóklászva fantasztikus ajánlatra bukkant: Ray Ban napszemüveg 10 000 Ft-ért. Egyből rendelt három darabot. A szemüveg tetszett neki, bár sejtette, hogy csak egy replika lesz. Ami ugyebár mégiscsak jobban hangzik, mint az, hogy hamisítvány. Négy hét múlva megérkezett a rendelés. Az volt ráírva, hogy Okey. Az Oakley által használt betűtípussal. Ez bizony replikának, de még hamisítványnak is gyenge volt, arról nem is beszélve, hogy nem is a megrendelt márka hamisítványát kapta. Mailváltás, telefonálás, kollégánk tartsa meg a szemüveget, visszautalják a vételár 10%-át. Később: küldje vissza a szemüveget és visszakapja a teljes vételárat. A postaköltséget természetesen neki kell fizetnie. Végül hagyta az egészet, és azóta egy – pardon, három – Okay szemüveg boldogtalan tulajdonosa.
Kollégánk esete kapcsán élénk vita indult a szerkesztőségben az online kontra hagyományos vásárlásról. Elhangzottak érvek és ellenérvek mindkét lehetőségről szép számmal, természetesen leginkább a motoros árucikkekről folyt a vita.

 

 

 

Mi szól az online vásárlás mellett?
Annyira egyértelmű, hogy leírni is felesleges: az internetes vásárlás legnagyobb előnye, hogy kényelmes. Lebonyolítható egy okostelefonnal, egy fotelben ülve, a nap bármely szakában, nem kell üzletek sorát bejárni egy-egy árucikkért, arról nem is beszélve, hogy akár a földgolyó túloldaláról is megrendelhetjük a kiszemelt cikket. További előnye, hogy a megvásárolt terméket a kereskedő kiszállítja a megadott címre.
A közvélemény szerint az internetes üzletek általában olcsóbbak is, hiszen nem kell üzlethelyiséget fenntartani, és az online shop kisebb személyzettel üzemeltethető, mint a hagyományos üzletek. Nem elhanyagolható előny, hogy az interneten fellelhető ajánlatok könnyedén összehasonlíthatóak, így a fogyasztónak lehetősége van a legkedvezőbb árú terméket megvásárolni, ráadásul az eladót és árucikkét egyaránt minősíthetik a vásárlók. Más kérdés, hogy hitelesek-e a minősítő kommentek.

 



Ezt is vegye figyelembe
Az internetes vásárlás egyik hátulütője lehet az áru és a vevő térbeli távolsága, így nem ellenőrizhető a megvásárolt portéka tényleges állapota, minősége, méretbeli, színbeli megfelelősége, így máris van egyfajta rizikója az online üzletnek. A kockázatot sokszor nem is az eladó, hanem saját magunk jelentjük. Egyáltalán nem biztos, hogy az általunk kiválasztott árucikk kézbe fogva is tetszik majd, mint ahogy az sem biztos, hogy – maradjunk motoros példánál – a netről kinézett kesztyű, csizma, ruha kényelmes lesz. Igaz, a legtöbb termék esetében jogilag módunkban áll a vásárlást követő 8 napon belül (2014 nyarára 14 napra tervezik felemelni) elállni a vételtől, vagyis visszaküldeni a megvásárolt cikket, de ez esetben a szállítási költségek általában a vevőt terhelik.
Az online beszerzés másik árnyoldala, hogy a rendelést nem kapjuk meg azonnal, a kiszállítás egy naptól akár egy-másfél hónapig is elhúzódhat. Hazai gyakorlat, hogy kisebb kereskedők, nemegyszer csak magánemberek, kellő tőke hiányában nem tartanak készleten árut, és megrendelni is csak akkor fogják, ha az árát előre kifizetjük nekik. Ehhez meglehetősen nagy bizalom és türelem kell, az eredmény pedig kétséges, még akkor is, ha az esetek zömében azért nem történik szándékos csalás.

Nekünk, vásárlóknak az lenne a hosszú távú érdekünk, hogy a kereskedők megfelelő információkkal szolgáljanak termékeikről, azokat ideális körülmények között tudják bemutatni, mi pedig elfogadható helyzetben juthassunk hozzá információhoz, áruhoz egyaránt, ha pedig problémánk akadna, azt gyorsan és kielégítően intézzék el. Ez azonban pénzbe kerül, amit végső soron nekünk kell megfizetnünk. Sok esetben ezért olcsóbbak azok a kereskedések, amelyeknek nem kell megfelelniük ilyen irányú igényeinknek. Vagyis rövid távon jól járhatunk az olcsóbb termékkel, hosszabb távon magunkkal szúrhatunk ki.
Hogy melyiket részesítjük előnyben, az egyrészt pénztárca, másrészt tudatosság és vásárlási kultúra kérdése.
Az online és a hagyományos vásárlás témakörében nem is az a döntő kérdés, hogy melyikkel éljünk, sokkal inkább az, hogy mikor melyikkel. Nem mindegy, hogy mit készülünk venni. Bizonyos motoros termékeket, mint például motorolaj, fékbetét, izzók, láncok stb., szinte kockázatmentesen megvásárolhatunk interneten keresztül, különösen, ha általunk már ismert fogyasztási cikkről van szó.
Azokat az árukat, amelyeknél fontos, hogy tetszenek, hogy kényelmesek, jók legyenek ránk, nem kérdés, hogy hol jobb beszerezni.

 

 

Érvek a szaküzletben történő vásárlás mellett
A boltokban jó esetben tapasztalt eladók segítenek kiválasztani a megfelelő sisakot, ruhát, csizmát stb. Nem mindig irányadó, hogy a vevő egyébként milyen ruhaméretet hord, de még az sem, hogy mekkora motorosruhát, sisakot viselt korábban. A jelölések mögötti valós méretek egyrészt márkánként változnak, másrészt egyazon márkán belül is a különböző cikkek eltérő kialakításúak annak érdekében, hogy minél szélesebb igényeknek feleljenek meg. (M-es kesztyű keskeny kezűeknek és M-es lapáttenyerűeknek, S-es kabát rövid karúaknak és S-es hosszabb karúaknak, L-es sisak kis, L-es nagyobb fejűeknek stb.)
A szaküzletek tapasztalatai szerint a vásárlók zömének nincs helyes elképzelése arról, hogy milyen méretű termékre van szüksége, ez elsősorban sisakoknál és kabátoknál jellemző. A megfelelő méret biztonság és kényelem szempontjából is kiemelkedően fontos.

Pénzügyi és jogi biztonság: a nagy, régóta működő, jól ismert kereskedések esetében kisebb az esélye, hogy a vállalkozás egyik napról a másikra csődbe megy, eltűnik. Ugyanez igaz a nagy, nemzetközi webshopokra is, de rengeteg névtelen cég is van, amely jó árakkal csábítja a vásárlókat. Mi van, ha utalunk, de nem küldenek semmit? Vagy nem a kért portékát kapjuk, és a reklamációra már nem reagálnak. Mit tegyünk, ha fél-1-2 év múlva, amikor garanciális probléma jön elő, már nem létezik a cég? Egy hazai eladóval szemben könnyebb jogi úton érvényesíteni a követeléseket, mint egy virtuálissal.
Szavatosság és jótállás: mindenekelőtt tisztázzuk, hogy mit jelent a két fogalom, melyet a köznyelv a garancia szóval foglal össze. A szavatosság az eladó hibás teljesítésért való felelősségét jelenti. Hibás a teljesítés, ha a termék – a teljesítés időpontjában – nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.
Jótállás esetén az eladó a termék mindazon hibája miatt helytállni köteles, amely a jótállás időtartamán belül merül fel. A törvény szerint a jótállási jogok gyakorlásánál a szavatosságra vonatkozó szabályokat kell – a megfelelő eltérésekkel – alkalmazni. Jótállás esetén ugyanazokat az igényeket (kijavítás, kicserélés, árleszállítás, elállás) ugyanazokkal a feltételekkel (például sorrendiség elve) érvényesíthetjük, mint szavatosság esetén.

Téves elképzelés, hogy az európai garancia azt jelenti, bármely európai márkakereskedésbe vissza lehet vinni a terméket. Az európaiság arra vonatkozik, hogy a gyártó egyforma garanciális feltételeket biztosít Európa összes országában. A garanciaigény érvényesítéséhez a legtöbb gyártó megköveteli, hogy a hibás terméket ahhoz a kereskedőhöz juttassák vissza, akinél a terméket vásárolták. Webshop esetén tehát vissza kell küldeni a terméket saját költségen, ahol nem beszélnek magyarul, le kell írni a problémát, több pénzbe kerül, és valószínűleg hosszabb ideig tart az ügyintézés. A márkakereskedő nem kötelezhető arra, hogy egy általa forgalmazott márka külföldön vásárolt termékének garanciális ügyét intézze. Sok esetben ténylegesen nem is tudja intézni az ilyen garanciális ügyeket, mivel a gyártó megköveteli, hogy mellékelje az általa kiállított számlát (tehát ha más kereskedő állította ki, nem veheti át az ügyet). Minden esetben a terméket értékesítő forgalmazó lesz a termékhez kapcsolódóan a jótállásra, illetve szavatosságra kötelezett fél.
Extra szolgáltatások
Egyes márkák olyan extra szolgáltatásokat is nyújtanak, mint például az egyik prémiumkategóriás sisakgyártó „Mobility Program”-ja: a bukósisak megvásárlásától számított három évben belül, egy esetleges balesetet követően a vásárlónak lehetősége van új sisak vásárlására az adott évben (a baleset évében) érvényes, euróban nyilvántartott listaár egyharmadáért. A szolgáltatás csak akkor vehető igénybe, ha a vásárló a bejelentett lakhelye szerinti országban vásárolta a sisakot. Ha a vevő lakóhelye (ország) és a kereskedés címe (ország) nem egyezik, nem jogosult a kedvezményes sisakpótlásra.
A hazai piacon is létezik hasonló szolgáltatás, mint például az egyik kereskedőhálózat által bevezetett baleseti cseregarancia: a hálózatban vásárolt, balesetben megsérült motoros felszereléseket az ügyfelek jelentős, akár 40 százalékos kedvezménnyel cserélhetik új darabokra a vásárlást követő másfél éven belül bekövetkezett baleset esetén.

 

 

 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tanácsai internetes vásárlás esetére
Fontos, hogy a termék megrendelése előtt mindig törekedjünk a lehető legtöbb információ megszerzésére a kereskedőről és a vásárlás feltételeiről. Tehát mindig szánjunk elég időt a honlapon hozzáférhető általános szerződési feltételek elolvasására, hogy azok ne a későbbiekben érjenek minket a meglepetés erejével. Tanácsos, hogy a megrendelés elküldése előtt a honlapon közzétett vásárlási feltételeket mindig mentsük le és nyomtassuk ki. Így a későbbiekben is bizonyíthatjuk, hogy a vásárlás időpontjában milyen tartalommal volt a tájékoztatás a honlapon hozzáférhető. Sok kellemetlenségtől és bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat, ha tisztában vagyunk az elállási jog gyakorlásának részletes feltételeivel is.