MZ TS 250/1 - Tartam futam

100 000 kilométer 14 év alatt - az MZ az egyik legstrapabíróbb motorkerékpár mindennapi használatra.





Körülbelül 1980-ban lehetett, amikor MZ motorkerékpárom elérte az 50 000 kilométert. Azóta mindketten kilenc esztendővel Öregebbek lettünk és immár 100 000 kilométer van az órában. Itt az ideje mérleget készíteni, hogy mi minden történt ezalatt és mennyit kellett költeni a gépre (az összehasonlítás kedvéért zárójelben közöljük a megfelelő magyarországi árakat).



51 000: kilométer: hengerfúrás, dugattyúzás 105 márka (450 Ft).
54 000: új első-hátsó gumi, 118 márka {900 Ft}.
60 000: lánccsere 47 márka (250 Ft).
67 000: hátsó gumi csere 72 márka (500 Ft). Fékbe-tétezés elől-hátul 52 márka (240 Ft).
71 000: ülés és rugóstagok cseréje (bontóból) 120 márka (2200 Ft).
72 000: új kipufogó könyök és első gumi 115 márka (800 Ft).
74 000: hátsó gumi 72 márka (500 Ft).
82000:hátsógumi74 márka (500 Ft).
89 000: hátsó gumi, fékbe-tétezés elől-hátul, sárvédő (bontóból) 189 márka (1240 Ft).
94 000: Új benzincsap és kürt 60 márka (300 Ft). 96 000: Új hátsó gumi, ára most érthetetlen okból 94 márka (500 Ft).
99 500: Új akkumulátor 93 márka (700 Ft). Ismét működik a kürt álló motorral is.
99 999: A motor igen sok olajat szór ki a váltómű szellőzőjén, de még megvan az eredeti teljesítmény 80 %-a. A motort kiszereltem és elraktároztam a kazánházban. Beszereltem a tartalék gépem (TS 250, 1976-os évjárat) motorját, lánckerekét és láncvédőit. Ez a motor még csak 15 000 kilométert ment. 12 évig állt, de három hónaponként átforgattam, hogy a dugattyúgyűrűk ne rozsdásodjanak be. Negyedik rúgásra indult, de az alsó fordulatszám tartományban egyenlőtlenül járt. A TS 250/1 karburátorának beépítése megoldotta a problémát. Azt, hogy a motor miképpen viselte el az állásidőt, csak a mindennapi használat mutatja meg. Mindenesetre megtettem már vele 700 kilométert.



Műszakilag az MZ egyszerű. A gépen végzett munka számomra fontos része a motorozásnak. A szerelgetés és a motorozás egy egységet képez.