Moto Guzzi MGX-21

Időnként Batmannek is szabadságra kell mennie. De vajon emiatt le kellene hogy mondjon stílusos denevérdizájnjáról? Nem, éppen ezért minden bizonnyal az új Moto Guzzi MGX-21-et választaná. Vajon az első európai bagger nem csak a szuperhősök számára tartogat hangulatos kirándulásokat?





Gotham Cityben nyugodt a helyzet, minden gonosztevő a hűvösön ül. A város szuperhősei számára ez azt jelenti, szabadságra mehetnek. Már csak a megfelelő jármű hiányzik, egy szórakozásra termett Batmobil. A Moto Guzzi pont egy ilyet készített. Az olasz márka 95. születésnapjára a Comói-tó melletti szent csarnokokban egy olyan új motorkerékpár született, amely a Guzzi összes eddigi, chopper vagy cruiser kategóriában megjelent modelljét lepipálja. Fölöttük immár Gotham áthatolhatatlan ködfelhője ül, míg az MGX-21 szikrázó napsütésben pompázik.

 

Motorok Tesztek galériája Moto Guzzi MGX-21 (2016)
21 colos az első kerék, csavarozott karbonburkolatba öltöztetve - galéria



Szükség is van a világosságra ahhoz, hogy egyáltalán felismerjük az új Guzzit. Az alapszíne fekete. Ezt karbon alkatrészek egészítik ki: ebből az anyagból készült az első sárvédő és az első kerék takarólemeze, de megtaláljuk a tankon, a koffereken és az erőforráson is. Csak a piros szelepfedelek tűnnek ki a fekete tömegből. Rögtön felmerül a kérdés: mit keres karbon egy ilyen motoron? Nem véletlen, hiszen az MGX-21 (Moto Guzzi eXperimental, a 21 a márka alapításának évét jelzi) más akar lenni, mint a többiek, ez egy bagger. Egy olyan motor, amely elöl magas, hátul lapossá válik. Gotham körül, tehát az Egyesült Államokban most éppen ez a legdivatosabb stílus a cruiserek között. A népszerű Californiát ebbe az irányba módosítani túl egyszerű lett volna. A Guzzinál ennél többet akartak, valami egyedülállót szerettek volna létrehozni. Az MGX-21-et ezért nemcsak a számos karbonfelület díszíti, amelyek valamivel enyhítik a teletankolva 350 kilogrammos motor tömegét, de egy 21 colos első kerék is. Így a motor eleje gyakorlatilag magától is felemelkedik. Azért, hogy egyáltalán szabadon mozoghasson, az MGX-21 kormányszöge nagyon lapos. 58 fokkal nem sűrűn találkozunk, ugyanez érvényes a maga 187 milliméterével meglehetősen hosszú utánfutásra is. Na meg az 1,7 méteres tengelytáv is magáért beszél. Ezek láttán elakad a szava mindenkinek, aki nem olyan erős, mint Batman. Egyáltalán meg tudja ezt mozdítani egy átlagos motoros? Próbáljuk ki. Az MGX-21 még az oldaltámaszán nyugszik. Emeljük csak fel róla. Alaposan nekirugaszkodom. Három és fél mázsájának minden egyes kilo­grammja tiltakozik a helyzetváltoztatás ellen. Na, jól kezdődik. A jókora, 1400-as V motor hangosan, de visszafogottan bluggyog a vázcsövek között, lazaságot sugároz, bátorít. Menni fog. A rövid váltóutaknak köszönhetően az egyes szinte magától bekattan. A ride-by-wire segítségével a motor még a három rendelkezésre álló menetprogram közül a legspontánabban is terhelésváltások nélkül, simán veszi a gázt. Lépésben érünk az első kanyarhoz. Már megint gond van: az MGX-21 nem igazán akar ráfordulni az ívre. A ludas a dologban a kormánylengés-csillapító. Ezt menetirányban szerelték fel, a vázat és az alsó villahidat köti össze. A rövid erőkar miatt a csillapítóerő lassú tempónál és nagy kormányelfordulásnál egyszerűen hatalmas. A Guzzi szerint viszont másképp nem lehetne megoldani azt, hogy a nagy, 21 colos első kerékkel is megbízható menettulajdonságokat lehessen elérni. Viszont ha ez így marad, akkor hosszú távon valószínűleg Batman marad az egyetlen vevője az MGX-21-nek.

 

###


De a dolgok változnak, ahogy a kilométeróra eléri a városban megengedett limitet. A baggerből persze nem lesz egy csapásra pillekönnyű szöcske, de megbízható partnerré válik. Amihez az erőforrás nagyban hozzájárul. 50 km/h-s sebességnél a főtengely bő 1600-at fordul hatodikban anélkül, hogy ez egy cseppet is zavarná a jókora, kéthengeres V motort. Még a pillangószelepek spontán megnyílását is zokszó nélkül tűri ezen az alacsony fordulaton. 3000/min fordulatnál 121 Nm-nél éri el maximális nyomatékát, legnagyobb teljesítménye 6500/min-nél következik be. Ilyenkor majdnem 97 ló galoppozik az égésterekben. Gyorsan elérjük az országúti tempót. Az MGX-21 stabilan, rándulások nélkül megy egyenesen. Nem is olyan rossz ez a kormánylengés-csillapító, főleg, hogy a bagger a kanyarokban is kifogástalanul viselkedik. A géposztály átlagánál valamivel jobban dönthető, forduláskor sem jelent gondot. Csak a kanyarban végrehajtott irányváltoztatásokat nem szereti igazán. Ilyenkor néha ismét szupererőre van szükség. Kanyarban való fékezéskor pedig nem árt, ha óvatosak vagyunk, mert az első kerék hajlamos beesni. Ez viszont inkább a geometria, mintsem a fékek számlájára írható. A radiális felfogatású Brembo első fékek mindig kézben tartják a nehéz modellt, és jól is adagolhatóak. És mielőtt az első kerék tartósan blokkolna, az ABS megbízhatóan visszavesz a féknyomásból. Bár a rendszer valamivel finomabban is szabályozhatna, alapvetően jól ellátja a feladatát. Hasonlóan a kipörgésgátlóhoz. Ez négy fokozatban állítható a kikapcsolttól a „nagyon érzékeny”-ig, de még a legsportosabb fokozatban is biztonságosan szabályoz.

 

Motorok Tesztek galériája Moto Guzzi MGX-21 (2016)

A kerek műszerek klasszikusak, de minden információt megadnak.


A kanyarról kanyarra haladásban a futómű is jól teszi a dolgát. A 45 mm vastag villa nem vezeti hiperérzékenyen az első kereket, de stabil, és kemény fékezéseknél sem üt fel. A sztereó hátsó rugóstagok bár kissé belengenek a hosszú úthullámokon, és nincs könnyű dolguk, hogy a jókora kardán miatt nagy rugózatlan tömeget finoman csillapítsák, de semmi olyat nem tapasztaltunk, amelyhez egy szuperhős és egy átlagos motoros ne tudna hamar hozzászokni. Összességében az MGX-21 bagger futóműve ellenére is jól motorozható, a dinamikát semmi esetre sem rendeli alá a szokatlan dizájnnak.


Mivel az üléspozíció a felső villahídra csavarozott, kétrészes kormánynak, a 740 milliméter magas ülésnek és a jól elhelyezett lábtartóknak köszönhetően igen kényelmes, a Guzzi baggerével nyugodtan vállalkozhatunk hosszabb utakra is. A nagy, 21,5 literes tanknak hála a hatótávolsággal sem lesz gond. Ha eközben szórakozva szeretnénk múlatni az időt, akkor a beépített multimédiás platform gondoskodik a megfelelő aláfestésről. Hallgathatunk rádiót, Bluetooth-szal a saját telefonunkról is játszhatunk le zenét, utastársunkkal is kommunikálhatunk – mindent lehet. Ennek még a Batmanből Bagmanné mutálódott képregényhős is örül a denevér ihlette, a felsőtestnek viszonylag jó védelmet nyújtó idom mögött. Alteregójának, Bruce Wayne-nek a pénz miatt sem kell aggódnia, ezért neki valószínűleg mindegy is, hogy a Moto Guzzi MGX-21-ért 7 480 000 Ft-ot kell leperkálni. Mindenki másnak ez az az ár, amiért szuperhősnek érezheti magát egy motoron.