Mokka Cycles Honda GL500

A custom motorok történetében különböző korszakokat láthattunk. Volt a bobber- és chopperépítési láz, majd jöttek a power és techno cruiserek. Mind extrémitásnak, szubkultúrának számítottak a motorozás szubkultúráján belül. Egy ideje az angol café racer kultúra a sláger a magukat kifinomultnak tartó motorosok között.





Mokka Cycles – üdítően új név a motorépítők eddig kissé belterjes hazai világában. Pár éve indult útjára a Bozi Árpád nevével fémjelzett, nagyjából egyszemélyes műhely. Az egyszemélyes jelző mára már talán idejét múlta, ugyanis egy ideje Halász Ferenc látja el a marketingteendőket a cég körül. Bár a Motorrevü olvasói most találkoznak először a névvel, a Mokka Cycles már bemutatkozó munkájával letette a névjegyét a café raceres világ asztalára a párizsi Bike Sheden. Tessék így kezelni őket.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500
Kattintson a képre a galériához!


Az előzmények

Most bemutatott motorunk Bozi Árpád és Halász Ferenc közös műve, és ezt most akkor is tessék szó szerint érteni, ha Halász Ferenc bevallása szerint a szakmai munka, a tervek 90%-a Árpád érdeme. A maradék tíz százalékot néhány dizájnötlet és az a tény teszi ki, hogy a motor Halász Ferenc tulajdona. A Mokka Cycles munkásságáról, ha a Fennvaló is úgy akarja, lesz még szó a Motorrevü hasábjain, annyit azonban hadd áruljunk el, hogy café racerekben utazik.
Mostani remeküket kezdetektől fogva kihívásnak tekintették. Ez már a donor kiválasztásánál is jól látszott, mert míg a Honda CX500-ast ‒ kevésbé szépen hangzó nevén a Trágyapumpát ‒ előszeretettel választják a motorépítők kiindulási alapnak, addig kissé elfajzott bátyját, a felidomozott GL500-at szinte senki. A lényeg a motorblokkon volt. Valami karaktereset kerestek, mondjuk egy V2-est, de akkor már legalább legyen keresztbe forgatva, vagy kiegyenesítve… bocs… tudjuk, nem volt valami jó poén. Aki mégsem értette volna: Moto Guzzi és BMW is szóba jöhetett. De mivel egy GL500 jött, hát ez lett az origó. Kardánhajtás, központi rugóstag… szóval a kihívással nem volt gond.

 

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

Az egyedi formájú tankhoz egy Suzuki GS550 üzemanyagtartálya adta az alapot


A terv

Szó sem lehetett másról, csakis café racerről, de abból is olyan ütősebb fajtáról. Bár Bozi Árpi fentebb említett bemutatkozó gépe annak idején egy abszolút minimalista stílusban épített café racer, egy brat-style café racer volt, a stílusra jellemző jegyek megtartása mellett ezúttal valami másra törekedtek. Az építők úgy fogalmaztak, hogy egy kettős természetű motort akartak alkotni, egy ízig-vérig hipster motort, egy városi bringát. Itt senkit nem érdekelt a túraalkalmasság és a hosszú távú kényelem, a hangsúly a letisztult formavilágon, a vegytiszta café racer megjelenésen volt. Na és azon, hogy jó legyen városi és város körüli stílusos motorozásra.

A részletek

A kettősség a motor megjelenésében mutatkozik meg. Egyrészről egy lecsupaszított, minimalista, már-már femin könnyedségű gép, de ezzel a könnyedséggel erős kontrasztot alkot egyrészt maga a keresztbe fordított V2-es blokk, másrészt a motor markáns, erőtől duzzadó eleje. A kormánykifliket az LSL-től szerezték be, a teleszkópszárak egy Honda CBR900R-ről származnak, a hozzájuk való 330-as féktárcsákkal együtt. A lengővillához himbarendszerrel kapcsolódó központi rugóstag valaha egy Yamaha YZF-R1-esen szolgált. A futómű geometriáján nem változtattak, ezt a műfaj jellemzői egyébként nem is követelik meg.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

Az öntött Comstar kerekekből csak az agyak maradtak meg, ezekhez rozsdamentes acélból egy felcsavarozható peremet készítettek lézervágással, a speciális méretű küllőket ezekbe, és az elöl-hátul egyforma méretű, 18 colos Excel felnikbe fűzték be.

A váznyúlványt eltávolították, a saját készítésű ülésalapot szintén saját készítésű, 22-es csövekből hajlított segédváz tartja. Az ülés szivacsozásával második nekifutásra lett elégedett az építő, a titokzatos kárpitos műhely munkájával azonban elsőre. A klasszikus első lámpa a Daytonától van, konzolját a mokkások készítették. A lámpatest foglalja magába az analóg sebességmérő órát és a digitális kilométer-számlálót. A gyújtáskapcsoló kulcs is itt kapott helyet, úgy működik, mint az autóknál, a kulcs elfordításával kap áramot az indítómotor. A kormánykapcsolót Bozi Árpi tervezte, CNC-mart kapcsolóház rejti.

Motorok Custom sarok Mokka Cycles Honda GL500

A hátsó fények az egyenesre hajlított, eredeti főváz csöveinek a végébe kerültek, a zárófény és a féklámpa szerepét két változó fényerejű LED játssza. A tökéletesen egyedi tank is saját munka, az eredeti vázalagút megtartásával, és egy Suzuki GS550 tankjából készült, figyelemre méltó részlete a kárpitozott térdmélyedés kialakítása. A hegesztés pontosságára jellemző, hogy a tankot nem kellett kiönteniük polimerizálódó műanyaggal, sehol nem szivárog.

És hogy igazán kerek legyen a történet, amikor Bozi Árpád elkészült, akkor elcsúszott a motorral, és kis túlzással kezdhette elölről az építést. A Birdee-ről a Turbometálosok forgattak egy igazán hangulatos kisfilmet, amelyen tökéletesen mutatták meg a városi motorozás feelingjét és Budapest szépségeit.