Mi moshat el 110 évnyi hagyományt?

Lehet fanyalogni a Harley-n, de idén olyan fejlesztést hajtottak végre, ami mellett lehetetlen szó nélkül elmenni. Vízhűtésű motort mutattak be, ebbe ástunk most bele.


A Harley amerikai, így a legszebb tengeren túli hagyományt követve nagy ívben tesznek arra, hogy mi folyik az óhazában. Míg az európai és távolkeleti gyártók az újdonságaik bemutatóját a nagy őszi kiállításokra, a milánói EICMA-ra és a kölni Intermotra időzítik. A Harley-Davidson azonban augusztusban szokta tartani a showt, így már leleplezték a 2014-es évre szánt legnagyobb újdonságaikat: a vízhűtéses touring modelleket.

 

 

"Ez a pillanat is eljött. Évek óta tudtuk, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlenül bevizesednek a big twinek a Harley–Davidsonnál. Minden évben vártuk – tartottunk tőle –, idén augusztusban végül megtörtént.
Maga a gyár látszólag nem tulajdonít neki nagy jelentőséget, a sajtóbemutató során majdhogynem mellékesen említették meg, hogy két modelljük, az Electra Glide Ultra Classic és az Electra Glide Ultra Limited vízhűtést kapott.  Az utas kényelmének, az utasülés áttervezett ergonómiájának kis túlzással ugyanakkora teret szántak, mint a Harley első vizes big twinjének."

 

 

"A Rushmore-projekt alatt szűkebb értelemben véve a 2014-es touringmodelleken végzett fejlesztéseket értik, amelyek saját kutatások, piackutatások, a kereskedők és maguk a motorosok visszajelzései alapján körvonalazódtak. A Harley–Davidson nagyon ügyesen használja Willi G. Davidson igazi öreg biker fazonját arra, hogy hangsúlyozza, a márka képviselői, sőt tulajdonosa maga is aktív motoros, ott van a motorozás sűrűjében. Egy szó, mint száz, a piackutatást, a motoros igények felmérését nem csak öltönyös kérdezőbiztosok végezték.
Ez a piackutatás ugyanakkor a legmeglepőbb eredményt is felmutatta egyben, mely szerint maguk a motorosok kérték a vízhűtéses Harley-t, pontosabban a vízhűtéses Electra Glide-ot, mert a nyári hőségben melegük volt az araszolgató motoros felvonulásokon. Hogy használták-e másra is motorjukat, azt nem tudjuk, de úgy sejtjük, ha így volt, nem vették túl komolyan a hagyomány istenét."

 

 

"A vízhűtés kapott egy jól csengő nevet – Twin Cooled –, amely utal a lényegre, hogy itt szó sincs gyökeres változtatásról, maradt a léghűtés is, a hűsítő vízköpeny ugyanis csak a hengerfejet, pontosabban a forró kipufogószelep környékét hűti. Hadd dicsérjük meg, hogy a rendszer tényleg csak akkor tűnik fel, ha az ember jól ismeri az Electra Glide-okat, a csövek ugyanis észrevétlenül futnak, a termosztát és a radiátorok az Electra Glide lábpajzsaiban bújnak meg, tehát sehol semmi szem előtt lévő ormótlanság."


A kiemelt részek a tegnap megjelent 2013/10-es Motorrevüből származnak, amiben Mező János részletesen beszámol a vizesedett Harley-Davidsonokról. Mi több, megtudhatjuk, hogyan néz ki amerika 180 km/h-nál, honnan jött az az újságíró, aki már a parkolóban elesett a motorral és a választ a nagy kérdésre: a vízhűtés elmossa-e 110 év minden hagyományát?