"Ducati igazi védjegye a sportmotor"

Hadd mutassam be Luca Pierotti urat, aki a Ducatitól érkezett. Sok régióért és országért felel, köztük Magyarországért is. Az olasz motorgyártó terveiről, a Magyarországi piacról és az azzal kapcsolatos félreértésekről, tévinformációkról beszélgettünk.





Luca Pierotti: Tehát, én követem figyelem a közép-keleti és a kelet-európai régiókat, egy év óta pedig már Magyarországot is. Azt kell mondjam, hogy Magyarország egyike azon országoknak, amiket az elmúlt 2-3 év gazdasági krízise leginkább sújtott, így arra a következtésre jutottunk, hogy bevezetünk egy olyan rendszert amely Svédországban és Norvégiában már bevált. Vagyis nincs egy kizárólagos disztribútorunk, hanem azonnal és közvetlenül a kereskedőkhöz szállítunk. A két hivatalos kereskedőcsoport a Full Gas – itt Budapesten és Balatonbogláron – a másik pedig a MotoGroup Pannonia Ring. Azonban van valami, ami értetlenséget okozott a piacon és a vevők között egyaránt. Ez pedig nem más, mint egyéb nem hivatalos kereskedők akik Ducatikat árulnak, más kereskedőket szponzorálnak akik a motorjainkat értékesítik. Leszögezem még egyszer, hogy csak az a három kereskedő hivatalos tehát, akiket korábban említettem. Természetesen a jövőben szeretnék további viszonteladókat is felvenni a rendszerünkbe itt az országban és a régióban, a jobb lefedettség érdekében de még semmi konkrétumot nem dolgoztunk ki – egyelőre az a legfontosabb, hogy ezeket a szürke elemeket kiszűrjük a rendszerből.



Milyen rossz tapasztalatok vannak a nem hivatalos kereskedőkkel kapcsolatban?

Luca Pierotti: Gyakorta, ha az interneten rákeresel egy Monsterre, vagy egy Diavelre, gyakran találhatsz olyan viszonteladókat – Olaszországban biztosan van ilyen – akik alacsony áron árulják a motorokat. Viszont, ha utánakérdezel, kiderül, hogy a motor nem is létezik. Lehet, hogy a fickó ígéret után rakta fel a hirdetést, vagy az is lehet, hogy a gép csak 3-4 hónap múlva lesz elérhető és akkor sem tudja senki, hogy honnét is jön a motor.
Nagyon jó példa az, amit tegnap láttunk. Valaki készletről árult fehér Diavelt, amiről pedig tudjuk, hogy ilyen szín nincs készleten. Volt szó fehér Diavelről, akkor a kezdetkor csináltunk pár fotót fehér Diavelről, de aztán novemberben, amikor megkezdődött a gyártás, nem készült ilyen változat. A kép tehát létezhet, de a motor nem. Valaki tehát azt állítja, hogy olyan dolog van a birtokában, ami nem is létezik.
Az Internet tényleg egycsodás eszköz, de időnként óvatosnak kell leni, főleg azért, megy egyes vásárlók nem gondolkoznak túl sokat azon, hogy mit is keresnek, meglátják az árat és máris beleestek a csapdába. És akkor gyakran szomorú meglepetés érheti őket.

Továbbra is az Egyesül Államok a legnagyobb piac, vagy most már változtak az erőviszonyok eladásban?

Luca Pierotti: A Ducati legerősebb piaca a saját hazai, vagyis az olasz piacunk. De igen, a második helyen az USA áll. Sőt, ha azt vesszük, az amerika piac gyorsabban bővül, mint az olasz.

A Ducati létesített egy szerelőüzemet Thaiföldön. Mennyivel nő ezzel a kapacitásuk?

Luca Pierotti: Igen, igaz, hogy a Ducatinak novemberben nyílik egy új telepe Thaiföldön. De nem azzal a céllal, hogy ott készítsük el a Ducati teljes modellpalettáját, majd visszaszállítsuk Olaszországba. Valójában arról van szó, hogy ez a régió, mely magában foglalja Indiát és Kínát is nagyon vonzó, ugyanis rohamos gazdasági növekedést mutat. Ahhoz pedig, hogy elkerüljük az egyre növekvő importálásból származó adókat, gyárat kellett telepítenünk Thaifölön, vagy valamelyik egyéb olyan országban, amelyek közel esnek Indiához, vagy Kínához. Ott pedig egy olyan olcsó Monstert állítunk majd elő, melyet sem Európában, sem Amerikában sem a világ más részén nem fogunk forgalmazni. Hogy mennyire lesz más, azt nem tudom. Úgy gondolom, hogy a motor fő alkatrészei a hagyományos Ducatikkal ellentétben nem Európában, hanem Ázsiában fognak elkészülni. Hogy mekkora lesz a gyár kapacitása, arra pontos választ nem tudok adni, de úgy 5000 db körül lesz, maximális előállítási sebesség mellett. Ez nem az jelenti, hogy a Ducati mindenáron 5000 motort akarna építeni ott évente. Ugyanakkor viszont komolyelvárásaink vannak arra a piacra az elkövetkező 3-4 évre.



Terveznek további összeszerelő üzemet létesíteni mondjuk esetleg Dél-Amerikában , ahol a piac bővül szépen, vagy egyelőre megelégednek az ázsiai terjeszkedéssel?

Luca Pierotti: Nem, jelenleg nem szerepelnek további összeszerelő üzemek a terveink között.

A Borile bemutatta az egyhengeres Ducati motorral szerelt Scramblerjét. Ennek várható gyári változata esetleg?

Luca Pierotti: Nem, mert egyszerűen nem illene a Ducati profiljába. A Ducati motorjai mindig kéthengeresek, így volt ez a múltban, így van a jelenben és így lesz a jövőben is.

Vannak-e tervek a jövőre nézve egy lebutított, olcsóbb változatú 400 köbcentis modellre például? Tudja, éppen a japán belpiacokról vicceltünk…

Luca Pierotti: A múltban voltak ilyen tervek, igen. Pontosan a japán piac miatt, ahová ugye súlyos vámokkal lehet csak 400 köbcentinél nagyobb lökettérfogatú motorokat importálni. De mára ez a terv nem létezik, a jövőben, vagyis inkább jelenleg nem tervezzük egy alacsonyabb kategóriás Monster megépítését.



A 1199 néven terjengő SuperBike-ról mit lehet már tudni? Például, hogy követik-e a konkurenciát abban, hogy utánamennek az elektronikának, kipörgés gátlóval, meg vezetést segítő elektronikus megoldásokkal?

Luca Pierotti: Nem mondhatok túl sokat, mert a motor még nem áll készen a sajtóbemutatóra, de a motor egy új gép lesz, nem pedig a 1198 vagy 1199 vagy egyéb régi gépen alapuló fejlesztés, hanem egy teljesen új motorral sőt, még újszerű dizájnnal ellátott gép lesz. Kéthengeres motorral lesz szerelve, ahogy az Ducati tradíció, tehát a négyhengeresről szóló pletykák nem igazak.
Az új Superbike fejlesztésénél az volt a célunk, hogy valami egyedit hozzunk létre. És az, hogy mérföldkő és viszonyítási alap legyünk a többi gyártó számára teljesítmény, dizájn és minden egyéb tekintetben. Én úgy vélem, hogy a Ducati mérnökei és technikusai rengeteg erőfeszítést tettek, hogy létrehozzák ezt az új gépet és az eredmények magukért fognak beszélni majd.

Egyre több pletyka szól a Hipermotard 796 blokkjával szerelt Multistradáról.

Luca Pierotti: Az biztos, hogy nem lesz kis Multistrada. Ugyanis a Multistrada technológia fejlettségét figyelembe véve nem profitábilis ilyen kicsi motorral szerelni, ugyanis akkor túlzottan le kéne vinnünk a gép árát. Így a Ducatinak nehéz lenne forgalmazni ezt a motort. Másfelől viszont a Multistradában már eleve van egy olyan rendszer, amivel ki tudod választani, hogy hány lóerőt szeretnél használni, tehát ha nem akarod kihasználni a teljes teljesítményt, akkor lejjebb veheted 100, vagy akár 80 LE-re is és így máris egy kis Multistrada van a kezed alatt.

Körülbelül két éve felröppent a hír a Ducati robogóról. Ez hoax volt, vagy tényleg voltak ilyen tervek?

Luca Pierotti: Nem, biztosan nem. Az egyetlen Ducati robogó, ami elérhető azt a Malaguti gyártja. (Pierotti itt a Malaguti Phantom F12 R robogó speciális, Ducati MotoGP fényezésű kiadására célzott – szerk.)

A most futó 800-as MotoGP modellből készül utcai változat?

Luca Pierotti: Nem. Az elmúlt pár évben minden erőforrásunkat az új superbike kifejlesztésére fordítottuk. És a Superbike egyes részeit viszont a Desmosediciből és a MotoGP gépből vettük át. Tehát mostanra és az elkövetkező egy-két évre nincs olyan tervünk, hogy a Desmosedici újabb utcai verziójával jelenjünk meg.

Alapvetően elébe mehetnénk a sok kérdésnek azzal az eggyel, hogy milyen motorokat fog a Ducati kiadni a jövő évben?

Luca Pierotti: Szeptemberben bemutatjuk a Streetfighter 1200 köbcentis változatát, lesz még egy nagy meglepetés, illetve novemberben ugye kijövünk egy új superbike-kal. (a nagy meglepetésnél vélhetően az azóta kémfotón már álcázás nélkül is felbukkant 848-as Streetfighterre célzott – a szerk.)

Mi a helyzet a MotoGP-vel?

Luca Pierotti: Embert próbáló feladat. Nap mint nap rengeteget dolgozunk azon, hogy fejlesszük a motorjainkat és hogy megtaláljuk a legjobb beállításokat. A célunk az, hogy úgy érjük el az szezon végét, hogy pozitív tapasztalatokkal és újfajta tudással gazdagodunk az új motorjaink számára. A másik célunk természetesen az, hogy felkészülten várjuk a következő szezont. Ez egy új motor, egy új pilóta, szóval nem egyszerű a dolog. Nem mondhatok el túl sok dolgot, sajnálom.

Felröppentek olyan pletykák, hogy a SuperBike-ból azért szállt ki a Ducati, hogy a Rossinak a büdzséjét állni tudják.

Luca Pierotti: Ó, nem, nem. A Ducati alapvetően azért szállt ki a SuperBike sorozatból, hogy az új superbike motor fejlesztésébe ölhesse a pénzért és az egyéb erőforrásait amit majd novemberben mutatunk be.

És jövőre szándékoznak-e visszatérni gyári csapattal, vagy…

Luca Pierotti: Gyári csapatunk biztosan nem lesz. Már megvan az Althea Ducati, ami a gyár teljes támogatását élvezi, ráadásul igen sikeresen, hiszen Carlos Checa vezeti a világbajnokságot. Tehát az együttműködés jövőre is folytatódni fog – egyébként ez olyan mértékű támogatás, amit máshol gyári csapatok kapnak.

Adorján Tamás (Full Gas): Egyébként visszatérve erre a MotoGP-s kérdésre. Hogy a Rossinak a fizetése miatt hagyták abba. Én is feltettem ezt a kérdést még tavaly és az volt a válasz, hogy igazából mindent ki tudtak volna fizetni szponzorpénzből, még akár a SuperBike-ot is. Tehát nem ez az ok.

Még az interjú előtti beszélgetés során hangzott el, hogy igazából a XEROX fedezte az egész SuperBike részvételt. És azért, mert ők kiszálltak, azért nem térnek vissza. Ez akkor így kereken igaz?

Luca Pierotti: A fő ok függetlenül a XEROX-tól az volt, hogy pénzt, időt és energiát tudjunk ölni az új motorkerékpárba. Ahogy már korábban is mondtam, a gépnek egyedülállónak és korszerűnek kell lennie. A fejlesztésénél a célunk az volt, hogy piacvezetők legyünk. Azét is, mert a Ducati számos más gépet gyárt, kezdve a Diaveltől a Hipermotardon át a Multistradáig, de a Ducati igazi védjegye a sportmotor, a versenymotor. Az új superbike-kal a Ducati megpróbálja megalkotni fennállása legnagyobb mesterművét, amivel hasonlítási alapul szolgálhat a piac többi szereplője felé.