KTM 690 Enduro R - Összement

Az osztrákoknak új mániájuk van: a KTM motoroknak alkalmasabbnak kell lenniük a mindennapokra, kevésbé extrémnek, mint régebben. Ilyen lett a 690-es enduró is: az eddigi hosszú lábú R az alapmodellel egy olyan motorrá olvadt össze, amelyet bár R-nek hívnak, de alacsonyabb futóművet kapott.





Az új R számára ez azt jelenti, hogy rugóútja 275 helyett csak 250 milliméteres. De ne aggódjunk, ez még az alkalmi keményebb offroad kirándulásoknál sem jelent hátrányt. A tereprajongók 99,5 százalékának sosem kell ennél több. Terepen persze az enduró többet tud, mint például egy Yamaha XT660R vagy egy BMW G 650 GS. Az erdei triálozásnál viszont változatlanul zavaró, hogy a kormány csak kis szögben fordítható el. A gyors, gödrökkel tarkított szakaszokon pedig még mindig megvan a kormánycsapkodásra való hajlam.


Igazán alacsony persze így sem lett az új R, 960 milliméteres ülésmagassága még az EXC 450 F sportenduróénál is nagyobb. Aki tehát nincs megáldva átlagon felüli méretekkel, annak még mindig nyújtózkodnia kell.
Lényegét tekintve az egyhengeres Enduro R egyelőre a régi, egy feszes hard-enduró a szó eredeti értelmében, amely szilárd burkolatú úton és terepen egyaránt megállja a helyét. Országúton a 690-es merev vázával, kiváló minőségű rugózásával, könnyed manőverezőképességével és semleges kormányzási viselkedésével a könnyed kanyarfaló járművek sorába tartozik. Határokat csak a bütykös Conti TKC 80 abroncs szab neki, bár – legalábbis száraz úton – azt is csak meglepően későn.

Új erőforrás, csökkentett rugóutak, friss design:
az R enduró két eddigi modell helyébe lép

A történések középpontjában az új erőforrás áll, amelyet valóban 690 cm³-re fúrtak fel. Illetve valójában nem is a furat nőtt meg, hanem csak a löket. Ami minden tartományban valamivel nagyobb teljesítményt és nyomatékot jelent. Ennek ellenére nem különbözik annyira a 654-es modelltől, hogy az minden pilótának rögtön feltűnne. Egy enduró esetében ugyebár nem a csúcsteljesítmény a legfontosabb. Ennek ellenére 70 lóerős teljesítményével a 690 igazán jó gép, amellyel kanyargós utakon elképesztően élvezetes motorozni. Menetdinamikája országúti tempónál kétszer ilyen erős motorokkal is felveszi a versenyt. De a 690-es hajtómű az általános tulajdonságok terén is előrelépést jelent: az új kiadást már csak minden 10 000 kilométer után kell szervizbe vinni, aminek biztosan nem csak a sokat motorozók örülnek.