Kommunikációs rendszerek - El akarom mondani

Szószátyárok, fecsegők figyelem! A Motorrevü letesztelte a leggyakoribb, vezető és utasa közötti beszélgetést lehetővé tevő, vezeték nélküli kapcsolattartó berendezéseket.





A vezető és utasa közti kommunikációt biztosító berendezések elterjedését a fejlődés hozza magával. Egyre kisebbek, praktikusabbak és egyre egyszerűbben használhatók, sőt egyáltalán használhatók ezek a szerkezetek, így értelmet nyer létezésük. Félreértés ne essék, senki számára sem kötelező mostantól bedrótozni (inkább „beblútúszolni”) magát, ez csak egy lehetőség, akinek szüksége van rá, megteheti. A mindent, mindig és mindenhol ellenzők érvei továbbra is megingathatatlanok (pl. „pont azt élvezem, hogy a motoron nem kell hallgatni az asszonyt”), ők olvassák olyan szemmel ezt a cikket, hogy mi az, amitől megkímélik magukat: beszerelés, töltés, lemerülés, káros hullámok, beszélgetés, információ, kapcsolat…

Emlékszem még az első ilyen jellegű kommunikációs szerkezetre. A kis készüléknek látszólag semmi baja sem volt, mégis egyetlen balatoni túra alatt megutáltam és gyorsan túladtam rajta, hogy más is megismerkedhessen minden jó és még több rossz tulajdonságával. A hangszóró rettentően nyomta a fülemet, 80 km/h felett a gerjedés elviselhetetlen zajjá torzult, még szerencse, hogy az elemek két óra alatt teljesen lemerültek. És amikor leszállásnál véletlenül elfeledkeztünk a vezetékekről…

motoros kommunikációs szettek

Ez kb. 15 éve volt, azóta nagyot változott a világ. A bluetooth technológia megjelenésével drótok nélkül is könnyedén kapcsolatban tudunk maradni egymással, a kis energiafelhasználás és a fejlett akkumulátorok hosszú készenléti és beszédidőt tesznek lehetővé. Négy rendszert tettünk próbára, hogy megtudjuk, hogyan kommunikálhat egymással két, orkán erejű széllel dacoló, vastag sisakba zárt fejű ember a modern technológia segítségével.

SCALA RIDER TEAM SET
 scala rider team set  scala rider team set
Előnyök:
  • Hosszú beszélgetési idő
  • Univerzális mikrofon
Hátrányok:
  • Nem teljes értékű mindkét készülék
  • Nem vízálló


Beszerelés

Az N-Com és a BMW rendszerének beszerelése komoly felkészültséget és szakértelmet igényel, mivel a sisakokat szinte darabokra kell szedni, hogy a kábelek, hangszórók és a mikrofon mind a nekik kitalált helyre kerüljenek. A Nolant forgalmazó Euromotornál és a BMW-nél be is szerelik a szetteket (az otthoni barkácsolás a garancia elvesztésével jár), ezért ezt a terhet rögtön leveszik a vállunkról, cserébe csak bizonyos, erre felkészített bukósisakokba építhetők be. Az univerzális szetteket némi kézügyességgel pár perc alatt bármilyen sisakra fel lehet szerelni, de bizonyos esetekben elég sokat kell kísérletezni, hogy minden jó helyre kerüljön, a hangszórók ne nyomják a fülünket, és a mikrofon is jó pozícióba essen. Ebből a szempontból az Interphone többféle felszerelési lehetőséget kínál. Magát a készüléket oldható kötéssel vagy kétoldalas ragasztóval lehet a sisakhoz rögzíteni, valamint a nyitott és zárt sisakokhoz különböző headsettek közül lehet választani. A Scala Rider előnye vékonyabb hangszórója (4 mm a 6-tal szemben), amely könnyebben helyezhető el.

CELLULAR LINE INTEERPHONE
 cellular line interphone cellular line interphone 
Előnyök:
  • Nagy hatótávolság
  • Könnyen kitapintható gombok
Hátrányok:
  • Vastag hangszóró
  • Használat közben nem tölthető


Hangminőség
Bár több szempontot is figyelembe veszünk a tesztben, kétségkívül ez a legfontosabb. A hangminőség sok mindentől függ: a mikrofontól, a hangszóróktól, a sisak felépítésétől, zajszintjétől, sőt még a motor szélvédelmétől is. Zárt sisakban akár 50 km/h-val magasabb sebességgel is haladhatunk, hogy ugyanazt a zajszintet tudjuk tartani, mint egy nyitott sisakban, hasonló arányban befolyásolja az érthetőséget egy magas szélvédőjű motor egy teljesen csupasszal szemben. Ideális esetben, tehát zárt sisakban, magas plexi mögött mindegyik rendszer használható a megengedett sebességhatárokon belül, ellenben csupasz motoron vagy nyitott sisakban 110-120 km/h-nál a legtöbb készülék teljesítőképességének határára ér. A Scala Rider hangereje némiképp halványabb a többinél, az Interphone a hangok szűkebb tartományát viszi át, az N-Com a leghangosabb, cserébe a hangerő növelésével a zaj is felerősödik. Összességében mindezek hajszálnyi különbségek csak, amint kipróbáljuk a BMW rendszerét. A System V sisakban menet közben síri csend honol, és úgy beszélget vezető és utasa, mintha egy szobában lennének. A készüléket az állvédő felhajtásával sem lehet megingatni, a mikrofon immunis a menetszélre, a maradék zajokat pedig fejlett szoftver szűri ki. 130 km/h-nál a beszéd érthetősége 100%-os.

 NOLAN N-COM
 Nolan N-Com  Nolan N-Com
Előnyök:
  • Külső csatlakozási lehetőségek
  • Nagy lehetséges hangerő
Hátrányok:
  • Magas zajszint
  • Nehezen kitapintható gombok


Használat, praktikum
Az összes készülék alapvetően telefonkihangosító is egyben, illetve további – legalább három – eszköz kapcsolható hozzájuk (GPS, zenelejátszó stb.), amelyek közül gombnyomással lehet kiválasztani az éppen aktuálisat. A Nolan és a BMW kihangosítójához ráadásul nem csak bluetooth-on, hanem vezetéken keresztül is lehet kapcsolódni (pl. PMR rádióval). A Scala Rider kivételével a párok mindkét tagja teljesen egyenértékű, tehát ugyanarra képes, míg a Team Set egy fő és egy másodlagos egységből áll, utóbbi kizárólag a fő egységgel tud kapcsolatot teremteni.
Az Interphone-nak mindössze egyetlen csatlakozója van, amibe vagy a headsetet, vagy a töltőt lehet beledugni, tehát használat közben nem tölthető, így a kapcsolat az akkumulátor lemerüléséig tart. Ez kb. 5-6 óra, valamivel kevesebb, mint a többi rendszer esetében, amelyeknél ráadásul külön megvásárolható töltővel szivargyújtó-csatlakozóról is biztosíthatjuk az áramellátást, így semmi sem szab határt a beszélgetési időnek.
Sarkalatos pont, hogyan, miként találjuk meg vezetés közben kesztyűben a sisak oldalára szerelt gombokat. Ebben viszont éppen az Interphone a nyerő, a hatalmas, kiálló vezérlő és a jól elhelyezett hangerő-szabályozó gombokat könnyű megtalálni, ellentétben az N-Com és a BMW rendszer egymás mellé elhelyezett billentyűivel. A Scala Ridert – 33%-kal több gombja ellenére (3 helyett 4) – semennyivel sem egyszerűbb kezelni, mint a többi készüléket.

 BMW KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZER
BMW kommunikációs rendszer   BMW kommunikációs rendszer
Előnyök:
  • Kiváló hangminőség
  • Intelligens zajszűrés
Hátrányok:
  • Állvédőbe beleakadó mikrofon
  • Nehezen kitapintható gombok


Pluszpontok
Az extra szolgáltatások, különleges tulajdonságok külön pontokat érdemelnek. Ilyen a Scala Rider Team Set azon funkciója, hogy az utas készüléke bekapcsolható a vezető által folytatott telefonbeszélgetésbe, zenehallgatásba. A Nolan és a BMW saját rendszerei sztereo headsetjeik miatt érdemelnek pluszpontot. A legkülönlegesebb mégis az Interphone, ugyanis a nagy teljesítményű adóval felszerelt készülék hatótávolsága nyílt terepen akár 500 méter is lehet! Ebből adódóan akár két külön motoron is használható. Ez lehetőséget ad arra, hogy egy túrán két motoros figyelmeztesse egymást a várható veszélyekre, megállás nélkül megbeszélhessék a kívánt útirányt, vagy a túrát vezető motoros közvetlen kapcsolatot tartson fent a sor végét záró társával.

Összegzés:

   Scala Rider
Team Set
 Cellular Line
Interphone
Nolan
N-Com
BMW
kommunikáció
Beszerelés 4
4
5
5
Hangminőség 4
4 4 5
 Használat,
 Praktikum
4
4
5
5
Pluszpontok  1 3 1 1
Összesen  13 15
15
16
 Ár  54 000 Ft /
készlet (2 db)
79 200 Ft /
készlet (2db)
Basic kit (headset)
15 000 Ft

Blutooth kit (készülék)
50 500 Ft
 121 300 Ft / db
Forgalamzza  Dover Kft.
1139 Budapest,
Hajdú u. 30.
Dover Kft.
1139 Budapest,
Hajdú u. 30.
EuroMotor
1134 Budapest,
Lehel út 17/b
BMW
márkakereskedések