Kawasaki Z1000SX

Tavaly október végén mutatkozott be és december óta kapható a Kawasaki Z1000SX újabb kiadása. Most a vele szerzett első tapasztalatainkat osztjuk meg olvasóinkkal.





„Igazi SX-útvonalon fogtok végighaladni” – mondta Martin Lambert, a Kawasaki Europe sajtószóvivője az indulás előtt. Nem volt könnyű szakasz, mégis gond nélkül teljesítettük, ami egyértelműen bizonyítja az új SX rátermettségét. A Cote d’Azur nyaralónegyedét elhagyva az Elő-Alpok szerpentinjei felé vettük az irányt. Reggelenként épphogy csak fagypont fölött volt a hőmérséklet. A hegyek árnyékos északi oldalán még vizesek voltak az utak, de volt részünk napsütötte élménykanyarokban, rázós etapokban és síkba köszörült aszfaltban is. Többnyire gyors egymásutánban váltogatták egymást a különböző útfelületek és útviszonyok. Hosszú, változatos és szép kirándulás volt!

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z1000SX (2017)
Kattintson a képre a galériához!

Az első nagy benyomást a Kawasaki 1043 köbcentis motorja tette ránk. A japán gyártó elsősorban a két nagy méretű katalizátorral érte el, hogy megfeleljen az Euro4 előírásainak. Szerencsére nem befolyásolták negatívan a karakterisztikáját: se bivalyerős nyomatékán, se nagy fordulaton leadott teljesítményén nem esett csorba. Most is gond nélkül le lehet engedni a fordulatszámot 3000 alá az éles kanyarokban. Ismételt gázadáskor zsörtölődik ugyan egy kicsit, de azért dinamikusan lendíti előre a járművet.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z1000SX (2017)

LED-es fényszórókat hozott magával az új orridom. Fényesebben és messzebbre világítanak

 

Kanyargós szakaszon jellemzően a 3500 és 7000 közötti fordulatszám-tartományban halad az ember. Felesleges jobban kihúzatni a motort, az említett sávban is jól kihasználhatók a nagyobb sebességfokozatok. Azért is könnyen fel lehet venni a ritmust a Kawával, mert motorja finoman reagál a gázparancsokra. Nagyobb fordulaton, ahol felerősödik a négyhengeres fékezőnyomatéka, értelemszerűen nyersebben nyugtázza a gázkar mozdulatait, viselkedése azonban olyankor is teljesen elfogadható.

 

Hosszú emelkedőkön, vagy, ha a motoros hevületében 7000 fölé viszi a fordulatszámot, a dinamikus gyorsulással összhangban megváltozik a hangja és a járása – sokkal erőteljesebb vibráció lesz úrrá rajta, mint kis és közepes fordulaton. Nem mintha az utóbbi kettőben bársonyos finomsággal működne, e szempontból tehát hű maradt korábbi önmagához. Volt olyan példány a tesztmotorok között, amelyiknek valamivel finomabban járt a motorja, alapvetően azonban az is produkálta az említett SX-jellegzetességeket.

 

 

A szemmel nem látható és menet közben csak ritkán érezhető elektronikus asszisztensek vonatkozásában komolyabb változások történtek. A szupersportos ZX-10R-hez hasonlóan a Z1000SX új kiadása is megkapta az ún. Inertial Measurement Unitet (IMU), aminek segítségével pontos kép nyerhető a motorkerékpár mindenkori menetállapotáról. Érzékelők segítségével méri a rendszer a hossz-, a horizontális és a vertikális gyorsulást, valamint a perdületet és a kerekek fordulatszámát. A kapott értékeket pedig felhasználja az ABS, a kipörgésgátló és az egykerekezésgátló működéséhez. A kipörgésgátlónak egyébként három fokozata plusz egy inaktív „off”-állása van, ez utóbbiban az egykerekezésgátló sem működik. A menetpróba során egyes fokozatba volt kapcsolva a kipörgésgátló. Ilyenkor avatkozik közbe a legritkábban, és valóban, nem is kellett, hogy működésbe lépjen.

 

A másik nagyon fontos asszisztens a kanyarmenedzselő rendszer, amit azért hívnak így, mert mind a Bosch, mind a Kawasaki szándékosan kerüli a „kanyar-ABS” megnevezést. Szóval, a kanyarmenedzselő hatásosan elejét veszi, hogy blokkolni kezdjen az első kerék kanyarban kivitelezett fékezéskor, feltéve – és ezért nem akarják kanyar-ABS-nek nevezni –, hogy nem terhelte túl a motoros már a fékezést megelőzően, és lassítás közben végig változatlanok maradnak a tapadási körülmények. Az egyik tág ívű körforgalomban kipróbálva nagyon hatékonyan működött a rendszer. Finoman pulzálni kezd a fékkar, amikor működésbe lép, ezt leszámítva azonban semmi különleges nincs a motorkerékpár reakcióin. Lassít a kanyarban, ez minden.

 

Motorok Tesztek galériája Kawasaki Z1000SX (2017)

 

Gyárilag az új Z1000SX-et is N jelzésű Bridgestone S 20 abroncsokkal szereli a Kawasaki. Emiatt aztán most is érezhető rajta a korábbi teszteken már észlelt, kanyarban való fékezéskor fellépő erőteljes felállítónyomaték, mértéke azonban szerencsére nem lépi túl az elfogadható szintet. Rögtön hozzá kell tennünk, hogy vadonatújak voltak a gumik a tesztmotoron. Csak egy későbbi menetpróba tudná tisztázni, vajon hogyan viselkedik, amikor egy kicsit már megkoptak a papucsai. A másfél nap alatt megtett közel 500 kilométer után még készségesen hagyta bedönteni magát.

 

Új orridommal frissítette fel a gyártó a Z1000SX külsejét, és átszabta a plexit is – amelynek magassága most is három fokozatban állítható. Hogy javult-e a szélvédelme a korábbiakhoz képest, azt csak közvetlen összehasonlítással lehetne megállapítani. Az biztos, hogy legalsó pozíciójában légörvényektől mentesen, csendesen ereszti rá a menetszelet a motorosra.

 

A változtatások keretében új beállítást kaptak a rugózóelemek és új himbarendszer váltotta le a régit. A kisebb progressziónak köszönhetően előnyösebben reagál a motor talajhullámokra. Egyébként is igen érzékeny a rugózása, még az egymást gyors egymásutánban követő útegyenetlenségeket is szépen simára vasalja. Egyedül akkor kezd el pumpálni a fara, amikor talajhullámos felületen gyorsítanak vele. Ha keményre van állítva a futómű (hátul csak egy fokozatnyira van ráadva a húzó- és a nyomófokozat), elég fapadosan viselkedik a hátsó traktus. Egyébként kellően széles a lengéscsillapítók állítási tartománya, kényelmes és sportos között szinte minden igénynek képes megfelelni.

 

Összességében tehát javult a Z1000SX túraalkalmassága, mindezt úgy, hogy megmaradt sportos országúti motorkerékpárnak. Hála a kényelmesebb párnázatú, szélesebb ülésnek, még tízezer kanyar után is frissnek, üdének érzi magát az ember a Kawa hátán.