Kawasaki Versys 1000 - Hogy mi? Túraenduró?!

A Versys tesztje itt olvasható. Íme egy pár kiegészítő gondolat a típusról.





Ébresztő, emberek! Nem veszik észre, hogy csak egy kis marketingtrükkről van szó? Egy kicsit bele kellene gondolni mélyebben a dolgokba, és máris érthető lenne minden.

Motorok Kawasaki Versys 1000

Bizonyára hallottak már Pavlov kutyájáról. Az orosz fiziológus a feltételes reflexek létét bizonyította az ismert kísérlettel: az alanyként szereplő ebnek minden étkezés előtt megszólaltattak egy csengőt, és az állatnak idővel már pusztán annak hangjára is megindult a nyálelválasztása. Így vagyunk valahogy mi is a túraenduró szóval.

Valamelyik gyár marketingszövegébe beilleszti a kifejezést, mi pedig engedelmesen elkezdünk vitatkozni egymással, hogy ez most akkor valóban túraenduró-e, vagy sem. Szokásos felvetéseink ilyenkor: milyen nehéz, ha eldől, fel tudod-e állítani egyedül, mi van, ha elássa magát a mély homokban, lehet-e vele dűnézni, esetleg patakmederben motorozni és folyón átkelni. Aztán: mekkora  az üzemanyagtartálya, mekkora távolságot lehet megtenni egy tankolással, elérjük-e vele a legközelebbi oázist, benzinkutat, tanyát, mennyi holmit lehet rá pakolni stb.

Mindeközben nem vesszük észre a lényeget: a legtöbbünk soha életében nem jár olyan helyen, ahol a fenti kérdések egy részének szerepe lenne, vagy ha jár is, az meglehetősen ritkán fordul elő. Aztán, mi van, ha eldől? Megfelelő technikával és némi erőnléttel a legtöbb motor egyedül is felállítható. Az esetek zömében benzinkutak 50, de legalább 100 km-enként vannak. És hogy mennyi mindent lehet rá pakolni? Hát hálózsák és sátor még egy robogón is elfér. Kempingszéket, asztalkát, frizsidert meg ne vigyen az, aki sivatagokon akar átkelni a motorjával.

Lehetne még ragozni, de a lényeg, hogy újra és újra beleesünk ugyanabba a csapdába: bedőlünk a marketingszövegnek. Pedig attól, hogy egy gyártó az egekbe dicséri motorja világjáró képességeit, még lehet jó a motor. Csak tessék tudomásul venni, hogy a túraenduró szó nem egy olyan endurót jelent, ami 160-nal, 180-nal megy, kényelmes, nagy tankja van és sokat lehet rá pakolni, hanem egy olyan közutakra tervezett motort, amely tudja az imént felsoroltakat, és le lehet vele merészkedni az aszfaltról földutakra, murvás ösvényre.

Persze ilyenkor az átlagos képességű motorosokról beszélünk, vagyis azokról, akik a motorosok 99%-át kiteszik. Jó, láttuk már, hogy mire volt képes Meoni egy V2-es, 990-es KTM-mel a Dakaron, vagy láthattuk a BMW endurótréningjének oktatóit extrém nehéz terepen, de békéljünk meg a ténnyel, ezek nem mi vagyunk.

A kissé hosszadalmas bevezetés akár saját magamnak is szólhat: amikor megpillantottam a Versys 1000-et, megszólalt a fejemben Pavlov professzor csengője, és rákezdtem magamban a szokásos litániára: mekkora dög, minek kell ekkora motorokat tervezni terepre, hogy jön egy 1000-es, soros négyhengeres blokk egy túraenduróba stb. Aztán észbe kaptam.

Jó a kartervédő? Jó, mert megvédi a blokkot a felverődéstől és a járdaszigetektől. Jó a széles kormány? Jó, mert jó visszajelzést ad, mert jól lehet vele manőverezni kisebb sebességnél a földutakon is. Jó a nagy tank? Jó, mert nem kell sűrűn megállni tankolni – bár ez attól is függ, hogy mennyire húzza neki az ember. És jó ez a felegyenesedett magas üléspozíció? Jó, mert egyrészt kényelmes, mert így lehet egész napot nyeregben tölteni, másrészt jól áttekinthető az út, a forgalom. És jó az, ha 180-nal is lehet vele haladni? Jó hát, ha messzire kell menni, és ha vállalja a vezető, hogy illegalitásban motorozik. Egyébként, ha az ember álszent vagy abszolúte törvénytisztelő, akkor be kell látnia, hogy ez utóbbi tulajdonság bizony fölösleges. Egymilliószor megírták már mindenféle fórumon, hogy az élvezetes közúti motorozáshoz nem végsebességre, hanem használható nyomatékra van szükség. És ez teszi indokolttá a nagy lökettérfogatot is.

Kinézetével ezúttal nem foglalkoznánk, egyeseknek tetszik a tudatosan és hangsúlyozottan szögletes forma, másoknak nem.

Először ráülve meglepő, hogy milyen filigránnak érződik, legalábbis a kinézetéhez képest. Sokkal könnyebb oldaltámaszról felállítani, mint gondolná az ember. Aztán az üléskialakításnak köszönhetően sokkal jobban leér róla a vezető lába, mint ahogy eleinte vélte. Kellemes meglepetés a széles endurókormány és a kis átmérőjű, tenyérbe simuló markolatok. Az ülésben töltött első perc után a Versys méretei zsugorodni kezdenek – a fejünkben.

Ugyanakkor a hangja egy tipikusan soros, négyhengeres motor vérbő, erőteljes duruzsolása, le sem tagadhatná, hogy a Z1000-ből érkezett. Kuplungja meglehetősen könnyen jár, megfelelően adagolható, a váltó pontosan és szintén könnyen kapcsolható, az első fék nyomáspontja tiszta, pontosan érezhető a fékerő, a hátsó ugyan nagyobb erőt igényel, hosszabb úton jár, de ez egy nehezebb csizmához még jól is jön.

A kétféle gyújtásgörbe különbsége jól érezhető, bár feleslegesnek tűnik, hiszen sportos üzemmódban is kifejezetten ideálisan adagolható a gáz, dinamizmusa és közvetlensége mellett is megkíméli a vezetőt a kellemetlen gázreakcióktól. Az erő végig kiszámíthatóan, kezelhetően jelentkezik. Aki nem érzi, annak bizony még korai egy 1000 cm³-es, 128 lóerős motor.

A Z1000 áthangolt erőforrása lenyűgöző nyomatékkal kényezteti a vezetőt. Döbbenetes, de kis túlzással akár egy automata váltós motor. A vezető akár ki is hagyhatná a váltást, hatodikban (!) 1200-ról – ez éppenhogy az alapjárat fölött van – a nyomatékos erőforrás rángatás nélkül gyorsít.

160 körül ugyan egy kis bizonytalanság lesz úrrá a motoroson, de ezt nem a futómű, hanem a plexi mellett elsüvítő, a karokat rángató menetszél okozza.
A futómű könnyen indul meg, kellemes határozottsággal csillapít, a töredezett útfelszínnel jól elbánik, a keresztben futó, éles bordákkal azonban nem boldogul, zavaró intenzitással csapódik le a motor eleje, és ez egy idő után kifejezetten idegesítővé válik.

Apropó, plexi. Álló helyzetben, puszta kézzel pár másodperc alatt változtatható a magassága, és ez nagyon kényelmes dolog.

Egy gondolat erejéig visszatérve a hangsúlyozottan szögletes formára: a tükrök is szögletesek, jól is néznek ki, kellően szélesen vannak ahhoz, hogy ne takarjon bele a látványba a motoros válla, ugyanakkor a lecsapott forma miatt egy értékes terület hiányzik az általa mutatott képből.



JOBBÁGYI PÉTER, STUNT VERSENYZŐ:
Motorok Kawasaki Versys 1000Hihetetlenül kényelmes és dinamikus motor a nagy Versys. Nagyon tetszett a széles endurókormány és az üléspozíció. Az ABS nélkül én rövidebbeket fékeztem volna, de az utcai motorosoknak ez hasznos vívmány. A kipörgésgátló szintén jól jöhet szorult helyzetben.