Kawasaki ZX130 - Kiskawa

A Kawasaki az utóbbi időben fokozott figyelmet fordít a folyamatos vásárlói utánpótlásra. Évekig nem kínált a legalsó kategóriákban belépő szintű modellt, aztán megjelent a Ninja 250 R a sportmotor rajongóknak, majd a „városi” KLX250 és a KLX125. És most itt áll még egy újdonság a ZX130 Kaze.





- Jééé, egy Innova! – kiáltottunk föl, amint megpillantottuk. Igaz, ami igaz, nagyon hasonlít rá már elsőre is. Hát még, amikor a műszaki tartalmat és megoldásokat is szemügyre vesszük! Elöl-hátul nagyméretű, 17 colos kerekeken gördül, vonalvezetése, burkolatai is hasonlóak a világ legnagyobb mennyiségben gyártott Hondájához. Vagy ha úgy tetszik, a Suzuki Addresséhez. Az amúgy is letagadhatatlan a rokonság még nyilvánvalóbbá válik, amikor felfedezzük, hogy ez a modell is négysebességes, körváltós, röpsúlyos kuplungos. Ez a műszaki csomag nyerő a világ nagy részében, egész Dél-Kelet-Ázsia gazdasági életének, közlekedésének súlyát viseli állítási lehetőségeket nélkülöző rugóstagjain.

És most megjelent a Kawasaki kínálatában is. Igaz, más szerepet szánva neki, minthogy családokat, malacokat, tyúkokat és egész műhelyeket szállítson. A ZX130-at a Kawasaki tulajdonosoknak szánják második motornak, depójárműnek, hétvégi telekjárónak, vagy kezdő motornak olyanoknak, akik már előre a márka elkötelezett hívei. Az elképzelés létjogosultsága a motor próbaútjának első kilométere alatt megerősítést nyert. A visszapillantó tükörben láttam, hogy egy zöld sportmotor követ. Mögém állt és a nyakát tekergetve nézte, ez vajon miféle Kawasaki szerzet? Végül nem bírta ki, mellém állt a ZX10-R, és jöttek a kérdések: mi ez, hol lehet kapni, mennyibe kerül, és mióta létezik egyáltalán, és hogy „ez mennyivel jobb lenne városban.”

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze

Így jöjjön be mindenkinél a Kawasaki elképzelése! Ennél jobbat városban elképzelni sem lehet: a 17 colos kerekek az összes aszfalthiányosságot kigördülik, a keskeny gumik nem vesznek tudomást a nyomvájúkról. Képes szinte derékszögben befordulni a kocsik közé (1,9 m sugarú körön megfordul), hogy immáron legálisan előreguruljon a lámpáknál, majd zöld jelzésre 10 Nm-es nyomatékát és majdnem 10 lóerejét bevetve elsőként elrajtolva könnyedén maga mögött hagyja a többieket.

Igaz, eleinte a levegőt markolássza a bal kéz a kuplungot keresve - ami nincs, pontosabban van, de röpsúlyos, tehát magától dolgozik. Aztán ott van a négysebességes körváltó, amely furcsa lesz a hagyományos motorokhoz szokott vezetőnek, ugyanis az összes fokozat lefelé található rajta. Hogy éppen melyikben vagyunk, azt a műszerfal kijelzőin láthatjuk, ahol minden fokozat egy külön lámpát kapott. A röpsúlyos kuplungnak köszönhetően lefulladni nem lehet vele, ha lámpához érve négyesben maradt, akkor is el tud indulni, persze a tempó meglehetősen öreges lesz ekkor. Visszaváltogatni nem kell, mert álló helyzetben (!) a négyes után - szintén lefelé – az üres következik, és kezdődik minden előröl. Az üres fokozatra szinte csak akkor van szükség, ha a szivató miatti magas alapjárat zárja a kuplungot és mászni kezd a motor. Üzemmeleg állapotban álló helyben szépen elketyeg egyesben, gázra pedig azonnal, késlekedés nélkül indul. Számoljunk azzal, hogy felfelé váltás helyett egyszer-kétszer majd visszakapcsolunk megszokásból, szerencsére nincs akkora motorfék, hogy megcsússzon a hátsó kerék.

A váltókar finom lenyomásával csúsztatni még kuplungkar nélkül is lehet, ugyanis mielőtt beugrana a választott sebességfokozat, a váltó nyitja a kuplungot.

Az üléspozíció a váz építési módja miatt amolyan robogós, az ülésen elfér mögöttünk életünk párja, de szállítható ott gúzsba kötött élő malac, kecske, vagy tucatnyi, lábainál füzérbe fogott baromfi is. Néhány tyúkot az ülés alatt lévő tárolórekeszben is elrejthetünk. Szerencsére itt nem az ülés alá tették az üzemanyagtankot, mint a Innovánál, ezért valóban használható térfogat áll rendelkezésünkre. Ha már az üzemanyagtankot említettük: a ZX130-nál nagyon szellemesen oldották meg a betöltőnyílás elhelyezését. A gyújtáskulcs elfordításával lámpa alatti burkolat felpattan, feltárva a tanksapka rejtekhelyét, amelyen keresztül 3,8 liter üzemanyagot tölthetünk a motorba. Ez körülbelül közel 200 km megtételére elegendő mennyiség!

A futóműtől nem kell csodákat várni, elöl hátul 8 cm áll rendelkezésünkre, hogy elnyelje az útegyenetlenségek hatását, a futómű csillapítása mérsékelt. A fékek kielégítő hatásfokkal teszik a dolgukat, a hátsóba elég keményen bele kell taposni éles helyzetben, de mint mindig, az előrelátás és a defenzív vezetés nagyon jó fékkiegészítő.

Motorok Kawasaki ZX130 Kaze

Meggyőző a ZX130 alapfelszereltsége is: utaskapaszkodó, oldal- és középtámasz, berúgókar és önindító. Apropó, oldaltámasz… a visszahúzó rugó már akkor is felcsapja a sztendert, ha éppen hogy csak lekerül róla a súly. Ehhez egyetlen centiméternél jobban meg sem kell dönteni a motort. E ténnyel akkor szembesültünk, amikor egy közepesen erős szélroham következtében felborult a zöld szépség. Érdemesebb a középállványt használni...