Kamarás Iván:

Gyermekkora óta rajong a motorozásért, de felnőttként kezdte. Mára elképzelhetetlennek tartja az életét nélküle.





Mióta motorozol?
Lélekben gyermekkorom óta. Egyszerűen rajongtam a motorokért, de a szüleim elég határozottan ellenezték. Jó ideig beértem annyival, hogy egy albumba gyűjtöttem a motorok kivágott képeit. Igazán egy filmrendező barátom unszolására, 24 éves koromban kezdtem el. Neki ugyan egy robogója volt, de azt javasolta, hogy vegyek egy endurót. Ki is néztem egyet, de annyira nem tudtam motorozni, hogy végül ő vitte haza, és ő volt az, aki elkezdett tanítani. Azt a kis 125-öst vagy hat évig nyüstöltem. Mentem vele terepen, lépcsőn, a hűvösvölgyi reptéren. Aztán idővel levizsgáztam, korlátlan A kategóriát szereztem.

Azért csinálod, mert jót tesz az imidzsednek, vagy tényleg szereted?
Nagyon szeretek motorozni, de ennek több oka van. Az egyik, hogy időmilliomossá tesz. A napi ügyeimet általában motorral intézem. Autóval, tömegközlekedéssel sokszor kilátástalan lenne. A másik, hogy kikapcsol a motorozás, és adrenalinnal tölt fel. Volt olyan év, amikor a munka miatt nem volt időm elutazni sehova, akkor az volt a nyaralás, hogy motorral mentem egyik helyről a másikra. Tudom, hogy vannak, akiknek sokat számít a motor, mint imázsformáló eszköz. Ők általában valami extra géppel mennek és ahhoz formálják a megjelenésüket. Én nem. Egyszerűen csak próbálom összehozni a kellemest a hasznossal.

Milyen stílusú gépeket használtál eddig, melyik a kedvenced?
Az endurótól kezdve sport-túra motorokon át a nakedekig, funbike-okig minden a kedvenceim közé tartozik, és ezek zömével mentem is. Egy ideig olyan szinten rajongtam értük, hogy ha valakit megláttam motoron, mellé kellett gurulnom, állnom, meg kellett néznem, hogy milyen motoron ül. Mostanra azért már látom, hogy példul a sportmotorok és a chopperek kevésbé érdekelnek, pedig ez utóbbiakért egy ideig odavoltam. Sokan azt duruzsolták a fülembe, hogy öregesek, nem lehet velük dinamikusan motorozni stb., és ez talán hatott egy kicsit. Ugyanakkor nekem fontos szempont a kényelem és a gyakorlatiasság. A nakedeket nagyon szeretem, nagyon praktikusak.

Mennyit mész egy évben? Mire használod a motort? Mettől meddig motorozol?
Idén a tízezer kilométer/éves személyes rekordomat akarom megdönteni. Leginkább napi közlekedésre, ritkábban túrázásra használom a motort. Amikor lehet, már előveszem a gépet, és addig hajtom, ameddig csak lehet. Tavasztól őszig, amíg be nem köszönt a nagyon hideg.

Milyen típusú motorosnak tartod magad?
Attól függ, milyen motoron ülök. Valamilyen szinten mindig alkalmazkodom a motorokhoz. Egy nyugodt motoron nyugodt motoros vagyok, egy izgágán kicsit izgágább, persze mindig a normál kereteken belül.

Újabban Suzukival jársz? Hogyan jutottál el a márkáig?
A Burgmanen keresztül. Az utóbbi pár évben alkalmam volt 400-as Burgmannel, aztán 650-essel motorozni, nem gondoltam, hogy ez ennyire tetszeni fog, de egészen megváltoztatta a motorozási szokásaimat. Nyugodt, kényelmes, stresszmentesen lehet vele közlekedni. De volt GSR600-asom is, és kipróbáltam a nagy Banditot és a Gladiust is.

Nálad egy kicsit rizikósabb egy esetleges sérülés, forgatás közben is motorozol? Van, hogy kikötik a szerződésedben, hogy mit csinálhatsz, és mit nem?
Igen, általában ki van kötve. Forgatásra nem azzal megyek, nem borzolom direkt a kedélyeket, de azért még nem áll meg az élet. A vészhelyzetek nagy részét egy gyakorlott sofőr ki tudja védeni, de véleményem szerint a közlekedési kultúra is sokat fejlődött manapság, ezért a két keréken közlekedés már nem hordoz extra rizikót.

Volt már olyan szereped, amiben motoroznod kellett?
Nem sajnos, de nem is nagyon lehetne. A sarkon talán bekanyarodhatnék motorral, a sima autóvezetéseket is a színész csinálja még, de a rizikósabb jelenetekben ezt a producerek a biztosítás miatt nem engedik. Ez a „kiváltság” onnantól már a kaszkadőröké.

Szoktál utassal menni?
Persze, gyakran. Természetesen egészen más, mint egyedül. Lassabban, körültekintőbben megyek, mert más miatt is félek. Jellemzően a páromat viszem vagy a fiaimat, de olykor a barátaim is fölülnek mögém. Az ember kevesebbet vállal be ilyenkor.

Több nagy sztárról is tudjuk, hogy kétkerekűvel jár, Jeremy Irons, Keanu Reeves, Brad Pitt stb. Vajon mi ilyen vonzó ebben? Esetleg könnyű elbújni a sisakba, így ismét „normál” emberként beleolvadhatsz a tömegbe?
Ez is benne van valószínűleg, meg mondhatjuk ezt a sztereotíp szabadság dumát is. Forgatás vagy egy hosszabb meló után nagyon pihentető dolog, kikapcsolja az embert. De emellett motorral közlekedve sokkal többet látsz a világból is, sokkal természetközelibb az élmény, mint autóból, része vagy a természetnek, és ez nagy adomány.

Milyen szempontok alapján választasz motort magadnak?
Nyilván a külső is fontos szempont, de ugyanilyen lényeges a fazonja, és hogy összepasszoljon az egyéniségemmel. Az elmúlt időszak nagyon jó lehetőség volt arra, hogy megtapasztalhassam a különféle stílusok közti különbségeket.

A Suzukiban megtaláltad azokat az erényeket, amelyek fontosak a motoros énednek?
Teljes mértékben. Mindenféle szempontból tudják, amit elvárok, passzolnak hozzám.