Tomes Patrik #51

Patrik zsivány mosolyú, tízéves gyerek. Kezén lézerharcból származó sérülések, mint kiderült akad belőle a lábán is. Ahogy anyukája és apukája között sétál az utcán, olyan, mint bármelyik kissrác, így civilben ki gondolná, hogy a magyar motorsport egyik legifjabb reménysége, nem akármilyen eredményekkel a háta mögött.





A német ADAC által szervezett gyermekmotoros bajnokság, vagyis az ADAC Mini Bike Cup sorozata a 8 és 14 év közötti gyermekek szintjén megegyezik a Spanyol Bajnoki sorozat nehézségével és komolyságával. Egy szezon tíz különböző versenyhelyszínt foglal magába. A versenyhétvégék programja egy 20 perces edzésből, két időmérőből és két futamból áll, amely 2011-ben összesen 20 versenyt jelentett.  Patrik rendszerint az első 6-8 között végzett, összesítésben a nyolcadik helyen zárta a bajnokságot, ami újoncként – és egyben a mezőny legfiatalabb indulójaként – rendkívül jó eredmény.



Minden pályafutás valahol elkezdődik. Honnan jött a rajongás a motorozásért?
Patrik: Amikor anya még babakocsiban tolt, mindig a motorok hangját utánoztam. Ha kisautót kaptam ajándékba, azt eldobtam, csak motorokkal akartam játszani. Öt múltam, amikor a motorkiállításon megláttam egy Honda NSR50-est. -  Nem lehetett elrángatni mellőle – fejezi be a mondatot anyukája. – A helyszínen szórólapokat osztogattak, itt került a képbe először Tütős Zoltán neve, aki később nem csak Patrik edzője lett, de családtag is. Patrik ekkor már focizott, nem is rosszul, az Újpesti Dózsában, de hogy, hogy nem, egyik napról a másikra nem akarta tovább folytatni. Kiderült, édesapja titokban elvitte motorozni, és ettől kezdve más nem létezett számára. Aztán végül összehozta sors a családot Tütős Zolival, ez bizony már több mint 4 éve volt, Patrik még oviba járt. Egy Yamaha PW50-es automataváltós motorral kezdte el megtanulni a motorozás alapjait. A heti két, olykor három edzés szinte azonnal hozta az eredményeket.

A PW50-est 2010-ben felváltotta a HONDA NSR50. Ez már tényleg versenymotor. Milyen versenyeken indulhatnak itthon a gyerekek?
Tütős Zoli: Magyarországon nagyon kevés lehetőség van. Mehetnek a Talmácsi iskolába, vagy a Hungaroringre, illetve Szolnokon van még egy csapat, akik foglakoznak az ifjabb korosztállyal. A versenyzési lehetőség évekig szünetelt, legfeljebb házi bajnokságokon indulhattak a gyerekek, de alig egy éve újraélesztették, és a MAMI kupán belül a legkisebbek is összemérhetik tudásukat. Patriknak az első igazi versenye a német bajnokság volt.



Mit tudsz a versenymotorodról, hogyan mutatnád be?
Patrik: 120-szal megy, kétütemű, egyhengeres és olyan 65-70 kilós.
Tütős Zoli: Egy kisgyereknek ez elég nehéz, a Patrik súlyának 1,3-szorosa. Nehéz felállítania, egy éve még nem is sikerült, aztán tavaly a Sachsenringen olyan féktávot vett, hogy fel tudjon jönni a második helyre, hogy beesett a kavicságyba. A bírók nem segíthetnek, de a stresszhelyzetben Patrik felkapta a motort, és visszatért a pályára. Ez volt a legrosszabb helyezése, így is a 11. helyen intették le. Mindenki saját motorral indul, ezek egyforma, abszolút gyári NSR50-ek. Csupán minimális változtatási lehetőséget adnak a szabályok, a karburátor, az áttétel és a hátsó futómű módosítható, de az is meg van szabva, hogy milyen határok között lehet mozogni. Annyira szigorú az ellenőrzés, hogy amint mérnek egy kiugró köridőt, vagy látnak egy komolyabb kigyorsítást, abban a pillanatban szedik darabokra a motort, és a legkisebb eltérésnél pénzbüntetés vagy kizárás jár. Tényleg azon múlik az eredmény, hogy a gyerek mit tud.

Hány versenyző indul, vannak köztük lányok is?
Tütős Zoli: A versenyzők száma változó. Az időmérőkön 40-45 gyerek áll rajthoz, de a rajtrács - akárcsak a világbajnokságon - úgy áll össze, hogy a legjobb időt futó pilótához képest 110%-ig teljesítő versenyzők alkotják. A többiek a B kategóriás versenyen indulhatnak, de a pontversenybe nem szólnak már bele. A mezőny nagyon erős, ám Patrik eddig mindig bejutott az A csoportba. Vannak lányok is, összesen öten. Nagyon ügyesek, a szezon végére már rendre teljesítették a limitidőt.  Ebben a korban még sokszor ügyesebbek, érettebbek, mint a fiúk.

Milyen hosszú egy verseny, mennyire fárasztja el a gyerekeket?
Tütős Zoli: A pálya hosszától függően változó, általában 12-16 kör egy verseny. Ez 20-30 perc folyamatos fizikai megterhelés és koncentrálás. Megerőltető, az év elején még nagyon elfáradt, de itthon keményen rágyúrtunk az edzéseken. Volt olyan, hogy mentek 15 kört, aztán megállítottam őket a célegyenesben, ahol sisakban, bőrruhában kellett nyomniuk a fekvőtámaszt a nyári melegben. Bármilyen kegyetlennek hangzik, nagyon sokat segítettek ezek az edzések, most már úgy jön le verseny után a pályáról, hogy ki sincs pirosodva, sőt, menne vissza. Edzésen alapszabály, hogy nem csak motorozunk, hanem fejben is fejlesztem a gyerekeket, és Patriknál ez nagyon jól beválik. Tud előre gondolkodni, és az ő képességével vegyítve ez nyerő felállás.

Az utolsó futamon már a legjobbakat szorongatta mindössze tízévesen,
a mezőny legfiatalabbjaként

Gyerekekről van szó, mennyire játék számukra a versenyzés, vagy véresen komolyan veszik?
Tütős Zoli: A pályán rendkívül komoly a közdelem, akár a spanyol bajnokin. Összeérnek a motorok, csizmák, tavaly volt olyan, hogy a célegyenesben két srác végigpofozgatta egymás motorját, úgy 110-nél, tehát van harc kőkeményen.
Anyuka: de amikor lejönnek, megy a haverkodás, lövöldöznek, bújócskáznak, vagy éppen rollereznek, azonnal visszavedlenek gyereknek. Félelmetes a különbség a kettő között. A versenyeken egyébként nagyon családias a hangulat, a szülők együtt szurkolnak egymás gyerekeiért.

Azt tudjuk, hogy imádsz motorozni, de mégis melyik a versenyeken a kedvenc pillanatod?
Patrik: A rajt, amikor elmegy előttünk a zászlós ember. Akkor kell igazán gondolkozni, nem tudom, hogy helyezkednek majd a többiek. Zolival előtte mindig megbeszéljük, hogy kinél mire számítsak. Megmondja, hogy most balról vagy jobbról menjek oda, és mindig beválik.

Van, amitől tartasz?
Patrik: Nincs olyan – mosolyog.
Tütős Zoli: Inkább azt mondanám, hogy addig, amíg nem történt kicsúszása, szerette volna távol tartani ezt a dolgot. Nem félt, de nem szeretett volna benne részesülni. Utána már megemésztette, hogy ilyen is van. Én azt látom, nem magától a bukástól fél, hanem hogy azzal vége a futamnak. Szereti A-tól Z-ig végigvinni a dolgokat.

Milyen tanuló vagy? Osztálytársaid tudják, hogy versenyzel? Sokat hiányzol az iskolából az edzések-versenyek miatt?
Patrik: Most járok harmadikba, négyes-ötöseim vannak. Az osztálytársaim sokáig nem tudták, hogy versenyzem, de aztán jöttek, hogy láttak a youtube-on, meg a facebookon…  képzeld, nemrég bejelölt Nicky Hayden is! Az iskolával nagy szerencsénk van, hiszen nem minden verseny esik a nyári szünetre. Ilyenkor kikérőt viszek, a mostani iskolámból elengednek.



Mit csinálsz, ha éppen nem a motorversenyzés köti le az idődet? A tanuláson kívül más is belefér az életedbe?
Patrik: X-box-szal szoktam játszani, de táncolni is szeretek, amerikai street dance-t. 

Hogyan tovább? Milyen terveitek vannak 2012-re?
Tütős Zoli: Az idei szezonra már egyenesben vagyunk, Patrik tovább folytatja az NSR50-essel. Tavaly ugyan már megkapta a négyütemű NSF100-ast, amely a következő lépcsőt jelenti majd, de tanulnia kell még. A kétütemű motorozás olyan alapot ad, mint amikor megtanítanak írni. A távolabbi tervekről még korai beszélni, de a németeknek van junior bajnokságuk is, ott tovább léphet 125-be. Ha még létezik majd a Red Bull Rookies Cup, oda is jó lenne kijutni tanulni… majd meglátjuk. Fontos, hogy szem előtt legyen.

Mi leszel, ha nagy leszel?
Patrik: Motorversenyző szeretnék, ez a cél. A motorozáson kívül pedig magánnyomozó.