Husqvarna sportendurók - Rénszarvasteszt
Meghalt a Husaberg – éljen sokáig a Husqvarna. A Husqvarna látványos átvétele után a KTM becserélte az eddigi másodmárkájú Husabergjét a következő skandináv gyökerekkel rendelkező szerzeményre.
Egyet meg kell hagyni, az új Husqvarna-felelősök tudnak hallgatni. Egyetlen szó sem hangzott el a Husqvarna-modellek tervezéséről, egyetlen titkon lőtt mobiltelefon-fénykép sem bukkant fel az interneten az új Husqvarnáról a prezentáció előtt. Lehet, hogy a mattighofeni munkásoknak egyszerűen nem volt idejük, hogy pletykákat híreszteljenek. Ugyanis mindennek gyorsan kellett történnie. Nyolc hónappal később, ahogyan a KTM átvette a Husqvarnát, már készen volt az új Husqvarna-modellpaletta. Nem lehetetlen, hogy a felső-ausztriai terméktervezők csak kérették magukat a visszafogottságukkal. Ugyanis a néhány Husaberg-rajongótól várt, a 2012-es évig szerelt, 70 fokos motor reinkarnációja ugyanúgy elmaradt, mint az egyéb különlegességek. Ehelyett a Husqvarna ugyanazon az úton halad, mint amit a Husaberg ebben az évben célba vett: a Husqvarnák a KTM modellpalettáján alapulnak. Amely egyébként azt is jelenti, hogy a Husqvarna – az eddig csakis az endurókra specializálódott Husaberg-kötelezettséggel szemben – a motokrossz piaca felé is nyit.
Az összes Husqvarna enduróba szerelt váz a KTM motokrossztípusaiból származik. A fehér-kék-sárga színvilág és a szögletes műanyag burkolat formája mellett a Husqvarna elsősorban a Husabergben szerelt, úgynevezett 4CS-villájában (WP Suspension), valamint a mart villahídjában, az aluprofil helyett az egy darab műanyagból gyártott segédvázában, és – most jön a lényeg – az összes modellnél alkalmazott himbával aktivált rugóstagjában tér el.
Miközben a KTM a himbarendszert már 2011 óta használja krosszmotorjainál, addig a narancssárga endurókban a mai napig közvetlenül a lengőkarra szerelt PDS-Monoshock dolgozik. Meglehet, hogy ez az egyszerűen karbantartható és könnyű technika időközben sokrétűen elterjed, azonban a koncepció a kis dobbantókon kevés visszajelzést ad. Első érzésre tényleg különbözik a Husqvarna endurók és a KTM-modellek vezetési élménye. Legfőképpen az EXC kifejezetten könnyű eleje tér el a Husqvarna semlegesebb megoldásától. A rendkívül szűk íveken ez egyértelműen előnyt jelent. Az érintetlen, lapos területen sokkal jobban kapaszkodik bele az első kerék a talajba, a kitaposott kanyarokban az első traktus sokkal precízebben irányítható, ezenfelül a villa jó visszajelzése is megkönnyíti a pilóta életét.
Újítás: a Husqvarna endurómodelljeit himbarendszerrel látják el. Vajon a KTM-nél szóba sem jöhet az átállás? További Husky-sajátosság: alumíniumcsövek helyett műanyag segédváz
Legfőképpen azért, mert a rugóstag a gyors szlalomoknál az elvártnak megfelelően viselkedik, finomabban reagál és a kigyorsításnál a kis hullámokat a kanyar kijáratánál jobban kezeli, mint a PDS-variáns. Összességében a Husqvarna kevésbé viselkedett idegesen a terepen, és így nagyobb bizalomra ad okot, mint a KTM enduró. De minden akcióra van egy reakció. A mohás köveken, a csúszós gyökereken és a mély gödrökkel szabdalt svéd bozótos útvonalakon a Husqvarna nem tud lépést tartani a könnyűléptű KTM enduróval. Míg az EXC könnyű elejével és feszes hátsó traktusával probléma nélkül küzdi le az elemeket rövid gázfröccsökkel és testsúlyáthelyezéssel, addig a Husqvarna teljesen más menetet részesít előnyben.
Nemes: a forgácsolt villahidak és a 4CS-villák (nyomófokozat balra/ húzófokozat jobbra) alapfelszereltség az összes Huskynál
Mintha emlékeznének a jó öreg Husqvarna-tradícióra, úgy dolgozzák magukat előre a jó tapadású, harmonikus TE modellek. Még a KTM oly pezsgő motorja is megnyugodni látszik a Husqvarna-vázban, és a jó tapadásnak köszönhetően sokkal jobban adagolható. Legfőképpen a kevésbé jártas pilóták fognak a Husqvarna ezen kivitelével vezetéstechnikailag könnyebben boldogulni. Nem úgy anyagilag. A számkivetett svéd kétütemű modellek 7645 eurós, valamint a négyüteműek 9245 eurós alapára a hasonló felszereltségű KTM Six-Days-variáns magas árával vetekszik. Ennek ellenére: tekintettel az endurók által keltett első benyomásra, a Husqvarna-tervezők hosszú nyugalma lehetett a vihar előtti csend.
Hullámokkal tarkított Husqvarna-történelem |
A Husqvarna logója a kezdetekre, pontosabban a fegyvergyártásra utal. Az embléma a szemből nézett fegyvercsövet irányzékkal és célzóval ábrázolja. Az első motorkerékpár 1903-ban készült el. |
Interjú Oliver Göhringgel - „A Husqvarna név erőt sugároz” |
Az osztrákok sok reményt fűznek a Husqvarnához, amely a KTM eddigi másodmárkájával, a Husaberggel olvadt össze. Az illusztris névnek kell majd meghoznia az új sikert. A Husaberg eddigi üzletvezetője, a 43 éves Oliver Göhring ugyanúgy a Husqvarna elkötelezettje is.
(?) Mekkora meglepetés volt a Husaberg eddigi legnagyobb konkurensét, a Husqvarnát immár a saját soraiban üdvözölni?
(?) Összesen mennyi gépet adott el 2013-ban a Husaberg?
(?) A kommunikációban nagy hangsúlyt fektetnek a Husqvarna svéd gyökereire. Milyen gyakorlati szálak kapcsolják Svédországhoz? |