Husqvarna 701 Supermoto

A Husqvarna, a KTM kis testvére most közúton is igyekszik bizonyítani. A sort a 701 Supermoto kezdi.





A finoman permetező eső nedves filmmel vonja be az utat. Aki ismeri a Dél-Európában használatos burkolatot, az tudja, hogy ez mit jelent: vörös riadó. Tojásokon táncolás. Magasra felhúzott vállak és tágra nyitott szemek. Egyszer kicsit túl korán adsz gázt, egyszer egy cseppet túl optimistán döntöd be a motort, és a mellékveséid máris extra adag adrenalint pumpálnak a véredbe. De nézzük a dolgot pozitívan. Ha létezik olyan motorkerékpár, amely még a legrosszabb szituációból is ki tud hozni némi élvezetet, akkor az biztosan egy supermoto. Bátraké a világ. Ragadd meg a Husqvarna széles kormányát, döntsd be alaposan, hagyd, hogy offroadcsizmád finoman csússzon az aszfalton, állítsd fel, és nyomás! És hogy! A 67 lóerős, 690-es egyhengeres még a csúszós úton is könnyedén egyenesbe pöccinti a 701 Supermoto 150 kilogrammját. „Holiday on Ice” két keréken.

 

Motorok Tesztek galériája Husqvarna 701 Supermoto (2016)
Kattintson a képre a galériához!


De csak haladjunk sorjában. 67 lóerő, egy henger, teletankolva valamivel több mint 150 kilogramm. Nem ismerősek ezek a számok? A KTM már 2008-ban lenyűgözte velük a közönséget a 690 SMC R-ben – és a 2015-ös szezonban még mindig átverte az összes piackutatót, mivel a legjobb eladásokkal büszkélkedő KTM-modell. És most? A Husqvarna a KTM égisze alatt először egy forgalomba helyezhető driftgépet indít útjára. A Svédországban alapított, először az olasz Cagiva-csoport, majd a BMW által átvett márka 2013 februárja óta a KTM-konszernhez tartozik. Eddig csak motokrosszgépek és endurók viselték az egykor skandináv logót, ezek műszakilag viszont csak apróságokban különböznek narancsszínű testvéreiktől. Genetikai örökségét a 701 Supermoto sem tudja letagadni. 12-ről 13 literesre növelt tank, merev helyett gumiblokkokba ágyazott kormányfelfogatás, valamint módosított rugózás és mapping – műszakilag mindössze ezekben tér el a KTM-től. A motor megjelenésében ugyanakkor látványos a messze előrenyúló, csinos kék-fehér-sárga nyereg.

Motorok Tesztek galériája Husqvarna 701 Supermoto (2016)

Csak semmi narancssárga: a Husqvarna-színű idomok és a messze előrenyúló ülés sajátos megjelenést kölcsönöznek a 701 Supermotónak

 

Amelyen rögtön érezzük is a különbséget a KTM-hez képest. Valamivel szélesebb az ülőfelület, lekerekítettebbek az átmenetek – kényelmesebb rajta, mint a KTM szögletes-sarkosabb ülésén. Persze puhaságról azért a Husky esetében sincs szó. Nem is kell. Hiszen ennél az egyértelmű irányultságú koncepciónál a támadás a lényeg. Már maguk a csodás könnyedséggel kezelhető szerelvények is pimasz fellépésre ösztönöznek. Az anti-hopping kuplung és a fék karja egy ujjheggyel könnyedén behúzható, a hüvelyk- és mutatóujj között az elektronikus gázmarkolat szinte ellenállás nélkül fordul el. Az egyhengeres pedig olyan spontán reagál minden érintésre, akár egy touchpad. Csak egészen alacsony, 3000/min alatti fordulaton rángatja a láncot, hogy aztán efölött sietősen végigcsapasson a fordulatszámlétrán. Az, hogy lökettérfogatát a 2012-es szezonra 4,5 milliméterrel hosszabb lökettel teljes 690 cm3-re növelték, egy cseppet sem változtatott a motor pörgősségén. Minden bizonnyal azért sem, mert sokat áldoztak rá. Egy elektromos állítómotor nyitja precízen a pillangószelepeket, két eltérő méretű, különálló jellegmezővel vezérelt gyújtógyertya robbantja be a keveréket. A Husqvarna 25 tagú fejlesztőcsapatának egy része a mapping finomhangolásán dolgozott. Így nem csoda, hogy az egyhengeres érzésre még valamivel kulturáltabban veszi a gázt, mint a donorként szolgáló KTM-ben, még az Advanced hangolásban, a három mappingváltozat közül a legkihegyezettebben is jól uralható. Az immár gumiba ágyazott kormány tovább simítja a motor viselkedését. Ilyen nagy egyhengereseknél egészen biztosan megéri ez az intézkedés. Ugyanakkor a különbség az amúgy is jól nevelt KTM-alaphoz képest nem számottevő.

 

 

Az erőforrást tekintve sem. Hiszen a nagy egyhengeres semmi máshoz nem hasonlíthatóan tolja előre a motort. Adatlapján 67 lóerő szerepel, a Motorrad régebben a KTM-tesztgépeken 70 lóerőt mért. Konkurenciája is csak házon belül akad a Huskynak. A Yamaha XT660X és a BMW G 650 GS (mindkettő 48 lóerős) vagy az új SWM SM 650 R (54 lóerő) tiszteletteljes távolságban marad tőle. Már csak a Husky sportos alakja miatt is. Száraz tömegének 145 kilogrammot adnak meg az alpesi köztársaság emberei. Ez is hihető, a teletankolt SMC R épp csak 154 kilogrammal nyomta a Motorrad mérlegét.

 

Mi az újdonság?

Az új Husqvarna 701 Supermoto műszaki alapjait a KTM 690 SMC R adja. A Husky az alábbiakban különbözik testvérmodelljétől:

Az ülés szélesebb és más lett a formája

A tank térfogata 12-ről 13 literre nőtt

A kormányfelfogatás merev helyett gumiágyazású

A villa csillapítása lágyabb

A himbarendszer kevésbé progresszív

Módosított mapping a harmonikusabb teljesítményleadásért

Az ára (2 977 000 Ft) 83 000 Ft-tal kevesebb, mint a KTM 690 SMC R (3 060 000)

 

Még egy ok, amely miatt a 701-es még szitáló esőben is jókedvet teremt maga körül. Úgy fordul, mint egy bicikli, az offroados helyzetben ülő motoros úgy érzi, hogy mindig tökéletesen ura a helyzetnek. Az első kereket jól adagolt gázadással elkönnyíteni a hosszanti barázdákban, a keresztben futók előtt kiemelkedni a nyeregből – a Husky aktívan bevonja pilótáját a történésekbe. És a sima aszfalton csak sejthető, hogy a szakemberek a rugóstag himbarendszerét kevésbé progresszívra, a villa csillapítását pedig valamivel kényelmesebbre hangolták. Mindegy is. A WP Suspension rugózóelemei már a KTM-ben meglepetést szereztek az ilyen sportos koncepcióhoz képest jókora komforttal, a Huskyban pedig ennél csak még jobb a helyzet.

 

Motorok Tesztek galériája Husqvarna 701 Supermoto (2016) Motorok Tesztek galériája Husqvarna 701 Supermoto (2016)
Az üzemanyag-tartalékot a műanyag hátsó váznyúlvány rejti – egy literrel többet, mint az SMC R-nél A Husky-logó ellenére: 67 lóerős teljesítmény, 10 000 km-es szervizintervallumok – ez bizony a KTM 690-es bivalyerős egyhengerese

 

Apropó sportosság. Egy gokartpályán tett kirándulás teszi teljessé próbánkat. Kár, hogy a nedves aszfalt most is csak a Husqvarna finommotorikáját teszi próbára. A bennfentesek tudják, hogy a nagy egyhengeres száraz úton még közúti forgalomra teljesen felszerelve is be tud fűteni a pillekönnyű 450-es gyári versenymotoroknak. Nedves betonon pedig még inkább. Legyen az a sztenderd hangolás vagy a gombnyomással aktiválható supermoto-beállítás (az ABS ilyenkor kikapcsol a hátsó keréken), a blokkolásgátló a műfaj sajátosságainak megfelelően csak az utolsó pillanatban szabályoz. Megcsúszások ennek ellenére biztosan bekövetkeznek, hiszen a szárazon tudvalevőleg jóindulatú ContiAttack SM az esős kanyarokban elsősorban az első keréken még ijesztőbben csúszik meg, mint országúton.

 

Csak a visszafelé úton, az autópályán lesz részünk száraz burkolatban – és itt további bizonyítékot kapunk a koncepció sporttehetségéről. A 701-es 180 km/h-val rohanva a szabadon lévő felsőtest és a széles kormány ellenére is tökéletesen stabilan tartja az irányt. Éppúgy, mint a KTM.

 

De éppen ezért valószínűleg nem a műszaki eltérések és nem az elhanyagolható árkülönbség lesz az, ami miatt bárki a Husky javára dönt majd. Az SMC R hétéves sikertörténete után viszont talán néhány szabadidős driftelő más színt is szeretne látni az egyöntetű narancssárgában – talán épp kék-fehér-sárgát.

 

Interjú Jörg Steenbockkal

„A SUPERMOTO CSAK A KEZDET“

Motorok Tesztek galériája Husqvarna 701 Supermoto (2016)

Jörg Steenbockkal (balra), a német Husqvarna marketingfőnökével a Motorrad szerkesztője, Peter Mayer beszélget

Hogy mennek manapság a Husqvarna-részleg dolgai?

Nagyon elégedettek vagyunk. 2015-ben jóval meghaladtuk 2014 rekordnak számító eredményét, az év végéig több mint 21 000 motorkerékpárt adtunk el. A Husaberggel (2013-ig a KTM másik márkája – a szerk.) álmodni sem mertünk ilyen számokról.

Nehéz is lenne összehasonlítani őket. A Husabergnek csak endurói voltak, kezdetben még saját műszaki megoldásokkal. A Husqvarna-paletta viszont műszakilag a KTM modelljein alapul, endurók és krosszgépek egyaránt megtalálhatók benne. Itt nem maradhat el a cégen belüli kannibalizmus hatása sem.

Nálunk ez egyértelműen nem következett be. A KTM 2015-ben 30 százalékkal több offroadmotort adott el, mint egy évvel azelőtt. Mégpedig a Husqvarna fejlődésével párhuzamosan.

A 701 Supermoto révén a Husqvarna életében először kínál közútra orientált modellt. A Huskynak nem inkább a KTM offroadmárkájának kéne lennie?

Erről nálunk sosem volt szó. A 701 Supermoto csak a Husqvarna-modellpaletta kibővítésének kezdete az utcai motorok felé.

Milyen utat választ a Husqvarna?

A Husqvarna az elkövetkező években konzekvensen bővíti modellpalettáját. 2017 tavaszán jelenik majd meg a Vitpilen 401 és 125. Ezek avantgárd naked bike-ok lesznek iránymutató dizájnnal.

A reklámokban a Husqvarna kihangsúlyozza a márka svéd gyökereit. A valóságban viszont semmiféle kapcsolat nincs Skandináviával, a műszaki alapok és a dizájn is teljes mértékben a KTM égisze alatt valósul meg. Ezzel a háttérrel nem túlságosan merész ez a marketingkoncepció?

Épp ellenkezőleg, a Husqvarna cég története kötelez bennünket. A két új 701-es modell a többi jelenlegi Husqvarna-típushoz hasonlóan első pillantásra is megválaszolja ezt a kérdést. A márka svéd gyökerei minden Husqvarna motorkerékpárnak elemi részei. Ezalatt egy skandináv módon letisztult és hűvös dizájnnyelvet értünk. A motorok a legszükségesebb dolgokra lecsupaszítva a lényegre koncentrálnak. Mindez a KTM-csoportban meglévő csúcstechnológiával együtt olyan őszinte és egyenes motorkerékpárokat eredményez, amelyeknek egyedi, összetéveszthetetlen karakterük van.

A 701 Supermoto 690 SMC R-ként már 2008 óta létezik a KTM modellprogramjában. Nincs késő már a Husqvarnának, hogy említésre méltó darabszámokat érjen el?

Ebben a szegmensben máig a KTM 690 SMC R az egyik legtöbb darabszámban eladott modell, és mostanában erőteljes tendenciát látunk arra, hogy a vevők újra lelkesednek a nagy lökettérfogatú egyhengeres supermotók kisugárzásáért. Weight is the enemy of performance – a tömeg a teljesítmény ellensége. Ezért az új 701 Supermoto minden bizonnyal ráirányítja majd a figyelmet erre a szegmensre.

És a vevők vajon miért vesznek majd egy ilyen típusú motorkerékpárból inkább Husqvarnát mint KTM-et?

A Husqvarna a supermotosport egyik úttürője volt, és a kezdetektől fogva meghatározó szerepet játszott ebben a szegmensben. Már csak ezért is számos olyan Husqvarna-rajongó van világszerte, akik várják az olyan motorokat, mint a 701. Ez egy vadonatúj supermotó, amely száz százalékban megfelel a Husqvarna génjeinek. A műszaki eltérések a KTM-hez képest a sajátos ergonómia – az új és innovatív ülésen alapulva –, a differenciált motormapping és a módosított futóműhangolás. Ehhez jön még, hogy a tank térfogata a hatótávolság növelése érdekében egy literrel nagyobb lett, valamint néhány egyéb alkatrész is más.

A 701 erőforrása jelenlegi állapotában csak az Euro-3-as normának felel meg. 2017. január elsejétől ezt a modellt nem lehet már forgalomba helyezni. Mi fog történni?

2016-os palettánk megfelel az aktuális előírásoknak. A 2017-es évjárat természetesen teljesíteni fogja a majdani követelményeket.

A Husqvarna a 701-eshez felhasználhatta volna az új Duke erőforrását is. Az még erősebb, teljesíti az Euro-4-es szabványt.

Viszont igazán sportszerűtlen lenne, ha a 701 Supermoto és Enduro teljesítmény dolgában nem ugyanazon a szinten szállna szembe KTM-es konkurens modelljeivel.

Mikor fog a Husqvarna műszakilag önálló motorkerékpárt építeni? Egy olyat, amelynek a futóműve és az erőforrása nem egy KTM-ből származik?

A Husqvarna Motorcycles átvétele óta még csak két teljes üzleti év telt el. Ennek megfelelően a közös műszaki platform további differenciálásának még csak a kezdetén vagyunk. Már a következő sorozattal, a Vitpilennel láthatóak lesznek ezek a különbségek. A KTM-csoportban kifejlesztett és megépített motortechnikára és futóműalkatrészekre vonatkozó kérdésének számunkra nincs értelme. A jelenleg meglévő és mindig továbbfejlesztett legkorszerűbb technológia további felhasználása nemcsak gazdasági szükségszerűség, hanem a vevőknek is hasznára válik. Most és a jövőben egyaránt.