Honda SH300i

A 300-as SH-t receptre kellene felírni. Nem véletlenül Európa egyik legkelendőbb robogója már egy ideje, még ha tudatosan nem is terápiás céllal vásárolják. A 2016-os frissítésekkel pedig tovább finomították, anélkül, hogy megváltoztatták volna az eredeti koncepciót. Szerencsére.





Tombol a reggeli káosz, pedig a taxissztrájk tegnap volt. Már az autópálya bevezetőszakaszán rendszeres napi stresszadagjukat fogyasztják az autókban veszteglők, mi lesz itt, ha beérnek végre a városba? Mint a Gymkhana királya suhan el mellettük az SH, az agglomerációs közlekedés ikonja. Csak Olaszországban több mint 100 000 darab kelt el belőle 2007 óta. Főleg annak tükrében figyelemre méltó ez a szám, hogy 125-ös és 150-es testvérei is rendszeresen az értékesítési listák élén állnak. Így aztán a Honda számára nagyon fontos modell frissítését 4-5 évente napirendre tűzik. A mérnökök dolga nem könnyű, hiszen a most leváltott SH is nagyon jó robogó. Az átalakítások emiatt aztán nem is tűnnek olyan drámainak, pedig az idei az eddigi legerősebb facelift.

 

Elég csak ránézni, a megszokott SH-vonások nyilvánvalóak, de ha alaposabban összehasonlítjuk elődjével, sorra fedezzük fel a különbségeket. Több lett a fényezett felület, újak a 16-os kerekek, szép 3D-s felirat került az oldalára, és elöl is győzött a LED-es világítás. Összeszerelés szempontjából az SH300i prémiumrobogó, kiváló anyagokkal, a műanyagok sehol sem rezegnek. Masszív, jól összerakott benyomást kelt.

 

Motorok Tesztek galériája Honda SH300i (2016)
Kattintson a képre a galériához!


Technikai vonalon egy kis rekorddal is büszkélkedhet az SH: a Honda első Euro4-es jóváhagyású robogója. Az ökológia oltárán ehhez fel kellett áldozni néhány lóerőt (most 25,2 LE 7500-nál és 25,5 Nm 5000/min-nál). Tették mindezt anélkül, hogy akár csak egy morzsányi teljesítményvesztést éreznénk. Ennek oka, hogy mind a teljesítmény-, mind a nyomatékcsúcs 1000 fordulattal hamarabb jelentkezik, valamint a tömegből is sikerült egy kilót lefaragni (teli tankkal 169 kg). A blokkátalakítás hengerfejcserével (a csatornákon változtattak), az injektortérkép és a kipufogó módosításával történt. Így a már említett Euro4 teljesítése mellett a Honda ígérete szerint 8,8%-kal csökkent a fogyasztás, a 9 literes tankjával közel 300 km-re lehet eljutni.

 

Az SH300i megvált drága és bonyolult kombinált fékrendszerétől, és megkapta a Nissin kétcsatornás ABS-ét. A fékek nagyon jól adagolhatóak egyértelmű nyomáspontokkal a fékkaron, és rendkívül hatékonyak, anélkül hogy ez bajba sodorhatna minket, és a váltás a tömegcsökkentésben is nagy szerepet játszott.

 

Motorok Tesztek galériája Honda SH300i (2016)

A korábbi kombinált ABS helyett a Nissin új, kétkörös ABS-e: érzékeny és hatásos

 

A robogó stabilitásának javítása érdekében – ilyen irányú fejlesztés történt a 2011-es frissítéskor is – újratervezték az acélvázat, plusz két cső növeli a merevséget. A tengelytáv és az ülésmagasság növekedése egyetlen célt szolgált: meglegyen az oly régóta reklamált rendes méretű csomagtér, ez egyébként a nagy kerekű robogók klasszikus problémája. És ez nemcsak szemfényvesztés, most már tényleg befér egy zárt sisak, sőt a kis szerszámosnak és a kezelési könyvnek is marad hely. Egyetlen problémám, de ez sajnos rendszeres a hosszú ülésű robogóknál, hívják Vespának, Kawasakinak vagy Hondának, hogy lecsukáskor nehézkesen kattan a helyére. Ha már a nyeregnél tartunk, az nagy és jó formájú, és igen, két centivel magasabb lett. De ez senki számára nem jelent akadályt abban, hogy mindkét lábát könnyedén letegye, még ha az alacsonyabbaknak csak a lábujjhegyüket sikerül. A felvett testtartás egyből természetes, semmi fészkelődés, legfeljebb a hosszú lábúak érezhetik kicsit szűkösnek a pajzs által lehatárolt teret, de ezenkívül nehéz hibát találni benne.

 

 

Ki ne ismerné az érzést, mikor sisakban, kesztyűben nyeregben ülve jut eszünkbe, hogy előkeressük a kulcsot. Az új Smart Key rendszerrel nem kell zsebben kotorászni, elég, ha nálunk van a távirányító. Ha két méternél jobban megközelítjük a robogót, az rádiójeleket ad a gyújtáskapcsolónak. A tárcsát megnyomva kék fénnyel jelzi, hogy felismert bennünket, elfordítjuk, és már indítható is, de innen nyitható az ülés, és segítségével rakhatjuk kormányzárba is. Ha netán SH-találkozó alakulna ki a parkolóban, a távirányító „találd meg a robogómat” gombját működtetve felvillannak az irányjelzők.

 

Motorok Tesztek galériája Honda SH300i (2016)

 

De ez mind mellékes, hiszen a Honda SH300i sikere három szóban rejlik: rettenetesen jól megy. Az SH családra eddig is igaz volt, hogy jól irányítható és nagyon dinamikus. A finomhangolásoknak köszönhetően az új verzió talán még egy lépést tett előre. Mintha két arca lenne. Agilis és könnyű a városban, kompaktsága felér egy 125-ösével, akkora helyen megfordul, mint egy bevásárlókocsi, miközben a rugói gond nélkül felisszák az úthibákat, anélkül, hogy „löttyedt” lenne. Az országútra kiérve a tempó növelésével az SH300i meglepően stabilan reagál, méretei ellenére nincs olyan érzésünk, hogy valami apró lélekvesztőn ülünk. Az előzésekkel sincs gond, hiszen minden szituációban bőven van tartalék. Nem idegen tőle az autópálya sem, ugyan végsebességét szerényen 131 km/h-ban határozza meg a Honda. Valójában – ha a szél is kedvezően fúj – akár 150-ig is eljut a mutató. Aki kényes a menetszélre, az a gyári tartozékkínálatból vehet rá szélvédőt, de ezt is inkább csak az eső elleni védelme indokolja.

 

Fogyasztásoldalról is van jó hír, a 150 km-es tesztkörön mért 3,1 l/100 km-es érték teljesen összhangban van a Honda ígéretével – nem rossz egy nagy kerekű 300-astól. Aki pedig sportot űz a takarékosságból, az a műszerfalon folyamatosan nyomon követheti az átlagfogyasztást.

 

Összegzés:

 

Az SH300i-n úgy változtatni, hogy a 9 év alatt kialakult rajongótábor azt ne vegye zokon, nem könnyű, de a Hondának sikerült. A vázat, blokkot, burkolatot ért beavatkozás valóban előnyére vált, kategóriájában mindenképpen az egyik legjobb választás, arról nem is szólva, hogy mennyivel stresszmentesebben indulnak vele a hétköznapok.