Honda NC700X - És terepen mit tud?

Annak idején már teszteltük, írtunk róla, de a terephasználat akkoriban kimaradt.





Tudtam, tudtam! Így legyen ötösöm a lottón! Tudtam, hogy nem bírja ki, és belemegy!
− Öregem, ha még bütykös gumi lett volna rajta! – Erdei Balázs stuntversenyző csillogó szemmel szállt le a Honda NC700X-ről. Minden lépésénél cuppogó hangot hallatott. Éppen most kelt át vele egy patakon.

 

Motorok Honda NC700X
Kattintson a képre a galériához!

Nem mi akartuk – a Honda nevezte duál célú motornak az NC700-at azzal, hogy nevéhez biggyesztette azt a bizonyos X-et, ami a motorosok világában a terephasználatra utal. Mi meg arra gondoltunk, hogy jó, rendben, akkor nézzük, milyen terepen. Persze nem vagyunk sem hülyék, sem rosszindulatúak, nem az Erzberg Rodeón és nem is a Red Bull Romaniacson indítottuk, mindössze kimentünk vele egy pontosan olyan helyre, ahová a túraendurókat szokták ajánlani. A mai napba belesűrítettük mindazt, amire egy ilyen motort használhat a gazdája, illetve egy kicsivel többet, kicsivel kevesebbet. Kevesebbet, mert nem utaztunk vele két személlyel, felpakolva egyhetes nyaralásra, többet pedig azért, mert a túraendurókkal a legtöbb esetben nem motoroznak patakmedrekben.

 

Motorok Honda NC700X

 

Eredetileg mi is arra gondoltunk, hogy csak megküldjük kicsit a hullámos, kisebb-nagyobb kátyúkkal tarkított murvás úton, megyünk vele kicsit a réten meg a poros földúton. Ennyi elég, hiszen az NC-tulajdonosok zöme is maximum ezt fogja tenni. De aztán ott volt az a patak. Meg ott volt Erdei Balázs.

 

 

Persze azt mondtam neki, hagyjuk a patakot, ez a motor nem oda való, nem tud átmenni. Közben figyeltem a szemem sarkából, hogy mit szól. Nem szólt semmit, de elkezdte nézegetni a partot.
– Hagyd, úgysem megy – mondtam csak úgy mellékesen, és beállítottam a fényképezőgépet sorozatfelvételre, és úgy álltam, hogy jól látsszon majd, ahogy csapja a vizet.

Aztán látom ám, hogy megy le a meredek parton, kiáll a nyeregből, és bele a vízbe. Én meg kattintottam egy sorozatot, és azon imádkoztam, hogy az utolsó kép is jó legyen, amelyiken felugrat a meredek partra. Hiába, az emberekkel tudni kell bánni. Mondjuk egy stuntosnak nem nehéz kiismerni a lelki működését. Elég, ha azt mondja neki az ember, hogy nem tudja, vagy nem lehet megcsinálni ezt vagy azt. Aztán már csak fényképezni kell.

 

Motorok Honda NC700X
Általános mozgósítás: a tankot az ülés alá költöztették,
így mélyen van a súlypont...



Még randalírozott vele egy kicsit, aztán még mindig cuppogva a cipőjével, arról lelkendezett, hogy milyen meglepő ez a kis motor.

Nem egy politikus alkat, azzal kezdte, hogy elég hitványnak tűnik az a futómű az NC alatt, hogy milyen vékony az a telószár. Mondtam neki, hogy értse már meg, hogy a túraenduró szó nem endurót takar. Úgy tűnik, nem értette meg, mert arról kezdett beszélni, hogy bezzeg, ha bütykös gumi lett volna az NC700X-en, na, akkor mi lett volna.

 

Motorok Honda NC700X
... a tank helyén pedig praktikus, öblös tárolórekesz található,
amelyben egy sisak is elfér

 

Márpedig az NC700X-en nem bütykös gumi van, és azt bizony nem is lenne rá könnyű találni, hiszen elöl-hátul 17 colos kerekeken gördül.

Egyébként, ami azt illeti, engem is meglepett az X verzió, és ezt kéretik nem stréber, hatásvadász fordulatnak venni. Ugyebár, van nálunk, a Motorrevünél egy automata váltós NC700S, amely a modellcsalád naked verziója, és van egy Suzuki DL650 is, ami köztudottan még mindig a világ egyik legjobb túraendurója.

 

 

Az NC700X-nél az volt az érdekes, hogy mindkét motorhoz − családtagjához és a konkurenciához – képest tudott meglepetést okozni.

Az, hogy a naked verziónál lényegesen komolyabb megjelenésű, az egy dolog. De hogy milyen jól eltalált a 680 cm³-es, mindössze 46 lóerős blokk hangolása, az elképesztő. Döbbenetesen jól megindul már szó szerint alapjárattól, és még 140 fölött sem fullad ki, sőt 140-ről is érezhetően gyorsul. Olyan nyomatékos, mint ha egy kategóriával nagyobb erőforrás lenne benne. Dinamizmusa, végsebessége alapján mindenki, aki kipróbálta, hatvan lóerő körül saccolta. A dinamizmus érzetét csak fokozza, hogy a gáznak szinte nincs holtjátéka, a gázreakciónak késése, ahogy húzza az ember, úgy gyorsul, tétovázás, megtorpanás nélkül.  Nem kell elforgatni ahhoz, hogy magához térjen, eleven minden fordulatszámon. Ráadásul elég könnyűnek érezni az egész motort, mégis komolyabb, testesebb, mint a naked verzió.

 

Motorok Honda NC700X

 

Továbbá nagyon jó vele dinamikusan motorozni, rövideket gyorsulni, beszúrni a forgalomban megnyíló helyekre. Ebben kiváló partnernek bizonyulnak a fékek is, nyomáspontjuk jól érezhető, jól adagolhatóak, és jó a tudat, hogy közben az ABS, mint valami felsőbb hatalom, ott áll a háttérben és felügyeli a halandót. Egyébként az ABS működésével alig-alig szembesültünk, kifejezetten diszkréten végzi a dolgát, semmi túlbuzgóság, semmi korai beavatkozás.

És ha valaki azt hinné, az NC700X-szel csak randalírozni lehet, akkor téved. Cirkálni, csordogálni is tökéletes, egyáltalán nincs állandó pörgetési kényszere az embernek.

 

Motorok Honda NC700X

 

A DL650-hez képest a tömege, illetve a tömegének érzete okozott kellemes meglepetést. Az ülés alatti üzemanyagtanknak köszönhetően mélyen van a motor súlypontja. Talán ezzel függhet össze az is, hogy az első kanyarokban úgy tűnt, nem szeret annyira fordulni, mint a DL650, kicsivel nehezebb volt az ívre billenteni. El is ugrottam egy gyors guminyomás-ellenőrzésre, de mindent rendben találtam, és pár kanyar után már fel sem tűnt a dolog. Az már annál inkább, hogy milyen biztonságérzetet ad a könnyen leérő talp, terepen pedig milyen irányíthatónak érzi az ember a kis tömeget, amely nem akar önálló életet élni.

Az első futóműnél egy kicsivel nagyobb progresszivitás aszfalton jól jönne, de amikor a rumplis murváson megküldtem, meglepően jól kisimította az egyenetlenségeket. Hm, úgy tűnik, a hondások tényleg számítottak valami terephasználatra.

 

Motorok Honda NC700X
Floating display, vagyis „lebegő műszerfal” a neve

Az üléspozíció 180 körül is kényelmes, laza, az ülésből kiállva pedig egészen endurós a tartás, a térddel lehet szorítani a tankot, a lábtartók nincsenek túl szélesen, és semmi nem nyomja a láb belső felszínét – gond nélkül lehet vele állva motorozni. A kormány szélessége jó kompromisszum az utcai és a terephasználat között, elég széles, hogy kis erőfeszítéssel is jól kontrollálható legyen, és nem túl széles a városi kocsisorok között sem.

A kisebbecske szélvédő 140 körül pont annyi menetszelet enged a vezető felé, ami üdítővé teszi a harminc fok fölötti kánikulában a motorozást, a futómű 150 fölött is stabil egyenesfutást biztosít.


Szóval, az NC700X-szel minden rendben van. Mint a példa is mutatta, nem is duál célú motor. Inkább triál – ha értik, mire gondolunk: on, off, water. Csak a tesztpilótánk fejezné már be a cuppogást a cipőjével.

 

Motorok Honda NC700X

 

A patakmeder mellett volt egy sziklás felugrató. Rásandítottam, már a nyelvemen volt, hogy milyen kár, hogy oda nem tud felugratni, de aztán inkább hallgattam. Már így is elkezdte méregetni a magasságát.