Itt az új Honda CBR1000RR


A korábbi várakozásoknak megfelelően, a Honda elhozta a kölni kiállításra a vadonatúj CBR1000RR-t.

 

Annak ellenére, hogy néhány részlet már korábban is kiszivárgott a sportmotor kivetkező generációjáról, azért így is maradtak meglepetések. Az egyik, hogy az alap Fireblade előtt mutatkozott be a jobb felszereltséget kínált CBR1000RR SP, illetve, hogy érkezik egy második, limitált kiadás is, ami CBR1000RR SP2 névre hallgat, és kizárólag verseny célokra szánják.

 

CBR1000RR SP:

 

A Honda lépést tartva a trendekkel természetesen jó vastagon teletömte az új 1000-est elektronikus segédekkel. Az SP az első Honda, aminek felfüggesztésében Öhlins NIX30 villák és TTX36 rugóstag dolgoznak. Ezek pontos beállítását elektronikus rendszer felügyeli, ami érzékelők segítségével folyamatosan monitorozza a kerekek sebességeit, a motor fordulatszámát, a fékerőt, a sofőr által kiválasztott futóműkarakterisztikát és a pillanatnyi gázállást. Mindezek figyelembevételével léptetőmotorokon keresztül állítja be a rendszer a mindenkori optimális húzó- és nyomócsillapítást. Összesen három aktív mód és három manuális mód közül választhatnak a sofőrök. A folytatásban érdemes szót ejteni még az RLC-ről (Rear Lift Control), ami a hátsókerék féktávon történő felemelkedését hivatott megakadályozni, illetve a kanyar ABS sem maradhat ki a sorból (A C-ABS elhagyásával durván 10 kg-tól szabadult meg a Honda).

 

Az elektronikai segédeken kívül ugyancsak szót érdemel az új CBR1000RR SP műszerfala, ami a méregdrága RC213V-S-hez hasonlóan egy teljesen színes TFT kijelző. A display automatikusan állítja a fényerőt és hármféle módot kínál: Street, Circuit és Mechanic.

 

Az új sportmotor igen tekintélyes súlycsökkentést tudhat magáénak. Az elődjéhez képest összesen 14 kg-t vesztett a tömegéből. Ennek köszönhetően menetkész állapotban 197-et mutat alatta a mérleg.

 

Maga az erőforrás is radikálisan új. Ez az első négyhengerese a Hondának, amiben alkalmazta a Throttle by Wire rendszert. Ez a fejlesztés három vezetési módot tett lehetővé. A Mode1 a maximális erőt rendelkezésünkre bocsátja. A Mode2-nél az első három fokozatban felügyeli a rendszer, hogy mennyi erőt küldünk a hátsó kerékre. A Mode3 esetében pedig a negyedik fokozatban sem engedi el a kezünket teljesen. Ezek mellett akad még egy USER mód is, amiben minden paramétert testre szabhatunk.

 

A gyorsváltóval párosított blokk egyébként konstrukciójában is új. A mostani fejlesztéseknek köszönhetően bő 10 lóerővel többet képes kipréselni magából, mint elődje és 2 kg-val könnyebb is. A furat és a löket nem változott (76 x 55,1 mm), de a kompressziót 12.3:1-ről 13:1-re feltornázták.

 

 

CBR1000RR SP2:

A Honda csúcs-sportmotorjának zászlóshajójából mindössze 500 példány készül és többek között a HRC logókról és a karbon betétekről lehet könnyen beazonosítani. Ezek mellett a könnyített Marchesini felnik is árulkodó részletek.

 

 

Az igazán nagy differenciát szabad szemmel viszont nem látni.

 

Íme a blokkot ért változások:

 

A 76 milliméteres furat egyezik az SP-jével, a szívószelepek tányérjai azonban 31,5 milliméterre (+1 mm), a kipufogószelepeké pedig 25,5 mm-re (+1,5 mm) nőttek. Változott a szelepek szöge is, a korábbi 11/11 fokos (szívó-/kipufogóoldal) értékről 10/12 fokra álltak át a fejlesztők a megfelelő gázcsere érdekében. A szelephézag ellenben nem módosult, miként a 13,0:1 arányú sűrítési viszony sem, átformálták viszont a szelepeket és az égéstereket is. A hosszabb gyújtógyertya és a szorosan az égéstér köré tervezett hűtőfolyadék-köpeny jelentősen javítja a hőháztartást - ez a megoldás is egyenesen az RC213V-S-ből érkezett.

 

A dugattyúk tetejét hőkezeléssel tették ellenállóbbá a csapszeg hüvelye körül, a csapszeg pedig 2,5 milliméterrel rövidebb lett, így hengerenként 8 grammot spóroltak. Mindemellett a szelepemelők külső átmérője 2 mm-rel nagyobb (28 mm) lett, súlyuk - a kisebb magasságnak és falvastagságnak köszönhetően - mégis csökkent.

 

További érdekesség, hogy az SP2 az SP minden vezetést segítő és menetbiztonsági elektronikus eszközét megkapta, annyi különbséggel, hogy alapbeállításaik az SP2 küldetéséhez passzolnak. Versenyzéshez és „egyszerű” pályahasználathoz egyaránt kínál idomszettet a Honda.