Hogyan csomagoljunk motoron?

A motorkerékpárokat nem kifejezetten teherszállításra tervezték. De kis leleményességgel és odafigyeléssel minden szükséges holminkat magunkkal tudjuk vinni, induljunk akár rövidebb, akár hosszabb útra.


1. Készítsen listát, hogy mit szeretne magával vinni, és azt hová, melyik táskába fogja elcsomagolni. Szelektálja ki a felesleges dolgokat, a hajsütő vas, a házimozi rendszer, a plüssmaci gyűjtemény nyugodtan otthon maradhat.

2. A motor terhelhetősége véges. A gyártó által megadott maximális terhelhetőséget (utassal és vezetővel együtt) a kezelési útmutatóban vagy a váztáblán találja. Külön-külön a csomagok maximális súlya a 15 kg ne haladja meg. A dobozok és a csomagtartó keret teherbírását is vegyük figyelembe.

3. Ügyeljen a súlyelosztásra. A motor bal és jobb oldalát szimmetrikusan terhelje, ehhez érdemes az oldaltáskák tömegét személymérlegen lemérni. Ne terhelje túl a motor hátulját, mert ezzel megváltozhat a tömegközéppont, ami előnytelenül módosítja a motor irányíthatóságát. Fontos a központi rugóstag előfeszítése a gyári vázgeometria megtartása érdekében.



4. A guminyomást a terhelésnek megfelelően kell beállítani. Vegyük figyelembe a gyártó által két személyre ajánlott értéket. A terhelt motor fékútja megnövekszik, a kormányzás módosul, a gumik melegednek.

5. Ne gátolja a légáramlást! Sokan az első sárvédőre rögzítik a hálózsákot, vagy nagy villatáskát csatolnak a fényszóró alá, ezzel a motor hűtéséhez szükséges légáramot csökkentik.

6. Terepmotoros túrára nem ajánljuk az oldaldobozt, mert keményebb ledobbantásnál megsérülhet a láb, akár el is törheti a kemény doboz.



7. Vegye figyelembe, hogy a motor rugózik. A nyeregzsák berugózva se érjen hozzá a kipufogóhoz, lehet, hogy táskánk nem, csak a benne tárolt hőre érzékenyebb holmink látja kárát. Gyúlékony anyagot ne a kipufogó oldalra csomagoljunk! A másik veszélyes eset, ha a táska túl közel van a hajtólánchoz, a futómű alkatrészeihez vagy a hátsó kerékhez. Bizonyosodjon meg arról, hogy marad elegendő hely akkor is, ha teljesen berugózik a motor.

8. A ruhákat érdemes szorosan gurigába összetekerni, így foglalják a legkisebb helyet, és kevésbé gyűrődnek. A dobozokban, nyeregzsákban használjunk belső táskát. Ez egyrészt megvédi az átnedvesedéstől, másrészt sokkal könnyebb azokban felvinni szállásunkra a holmijainkat, mint a teljes csomagot leszerelni.

9. Vigyázzon a fényezésre! Úgy akassza be a kampót, hogy az ne karcolhassa meg a burkolatot és az ülésben se tegyen kárt. Vastag ragasztószalaggal megakadályozhatjuk, hogy a fényezett felülethez érő gumipók kidörzsölje a lakkozást. Az irányjelzőbe akasztott gumipók nem jó ötlet, a rugalmas szárat elhajlíthatja. Ne hagyjon szabadon lebegő gurtni véget.



10. Rögzítse megfelelően a poggyászt. Ha az egyes csomagokat megrángatva a motort is mozgatja, akkor jó munkát végzett. Menet közben a rázkódástól a textilzsákok tartalma átrendeződhet, amitől akár meg is lazulhat egy-egy gumipók vagy heveder. Ezeket megállásonként célszerű ellenőrizni és ráfeszíteni, ha szükséges.