Használt robogó négyszázezer forintért

A modern bűnüldözés statisztikai alapon működik, az FBI munkája is elsősorban adatgyűjtésből és elemzésből áll. Minél pontosabban végzik, annál több bűnözőt érnek utol – ha a vadászatban ezek segítenek, elő kell venni az öltönyt és a diktafont, és ügynökként felkutatni a jó vételeket. Apropó, napszemüveg. A napszemüveg nagyon fontos.





A szerkesztőségben parázs vita zajlott, hogy mit jelent az univerzálisan használható, hétköznapi rohangálós robogó. A belépőm drámaira sikerült, már hónapok óta ezen az ügyön dolgozom, nem engedhetem meg, hogy keresztbe tegyenek. „Innentől átveszem az ügyet” – sokszor elpróbáltam már ezt a mondatot, miközben reggelente a tükör előtt tökéletesre zselézem a hajam. Ez után csak el kell engednem a fülem mellett a főszerkesztő kiabálását: „Már akkor ezt az osztályt vezettem, amikor maga még a kiscserkészeknél volt!”
Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
A napszemüveg nagyon fontos

Meg kell határozni a keresett járművet, a negyven év körüli fehér férfi sablonnál némileg pontosabban. Az első és legfontosabb, hogy hagyományos robogó legyen. A jó szélvédelem, az automata váltó, a pamlagszerű ülés mind-mind azt szolgálják, hogy a lehető legnagyobb kényelemben érjünk oda a munkahelyre, ügyfélhez, egyetemre, szülői értekezletre, kihallgatásra – kinek hova kell. Emellett szükséges, hogy ha úgy jön ki, le lehessen vele ugrani egy nyári szombaton a Velencei-tóra, tudja a 110 km/h körüli utazót utassal is, ne legyen túl nagy, a dugóban ügyesen elférjen a sorok között. Ezeken felül az ülés alá férjen be a robogós ruházat, hiszen munkaebédhez megérkezve a legkevésbé sem meggyőző a hónalj alatt a bukósisakkal összefogott dzseki és a kézfogáshoz ideiglenesen a szájba vett laptoptáska.

A szélvédelem is fontos – én ugyan a legnagyobb kánikulában is dzsekiben robogózom, szükségem van a menetszélre –, de hűvös időben vagy egy könnyű zápor esetén jó szolgálatot tehet egy nagy plexi. És minderre van legfeljebb négyszázezer forint, egy fillérrel sem több – inkább ezt tekinthetjük lélektani határnak, mintsem a félmilliót.

Az első helyszínre tökéletes inkognitóban érkeztem, az álcázás nagyon fontos. A fal mellett sorakozó nagyobb robogók állapotukból ítélve legalább egy, de inkább két telet is szabad ég alatt töltöttek. Egyből megakad a szemem a 150-es Benelli Velveten. Jó minőség és kiváló menetdinamika jellemzi a típust – kikértem az aktáját, ami szerint 125-ös, 150-es és 250-es kivitelben készült, mindhárom esetben négyütemű Yamaha-motorral.

Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Benelli Velvet 150 - Sok helyen kikezdte már a rozsda,
a teleszkópszár sérülése esés nyoma lehet

A rozsdás féktárcsa és a tükör kipörsent krómja nagyon rontja az összhatást – az előbbit pár fékezéssel és egy kis polírpapírral, az utóbbit kólával bekent alufóliával orvosolhatjuk. Külföldi papírokkal kétszáz, névre írva háromszáz, alku ne nagyon legyen – adja tudtomra a nepper. Az interneten rákeresve ugyanennyiért rendezett előéletű, jó állapotú példányokat hirdetnek. Meggyőződésem, hogy ennyi pénzért sokkal jobbat lehet kapni.

Például kettővel mellette ott feszít egy jóképű Kymco Grand Dink. A tajvani gyártó nyolcadliteres blokkja nagyon jó konstrukció, ha rendszeresen megkapja az előírt szervizeket, százezer kilométer feletti futásteljesítményre képes. Vízvédelme kiváló, egy nagyobb zuhét is meg lehet úszni száraz cipővel, egyedül a 12-es kerekek jelentenek hátrányt.
Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
A rozsdásodó kipufogó Kymco-betegség. Ez még nem vészes,
láttunk már rosszabbat

Kényelmes ülés, deréktámasz és egy bukás nyomai a bal oldalon – egy kis polír és némi fényezés csodát tehet –, a képeket megnézve a szakértő tizenötért elvállalná. Az alkatrészellátással nincs gond, ha valami még sincs raktáron, megrendelik, és a hazai képviseletre egy-két napon belül megérkezik Bécsből. Az árak elfogadhatóak, a gyári fékbetét párja például ötezer forintba kerül. 180 ezer körül adnák, de mire magyar forgalmit kap, már távolabb lesz a kétszáztól, mint a háromtól. Annak pedig majd a feléért adnak nagyobbat is – csak várjuk ki a végét.

A cikk elején taglalt 400 ezer forintos felső limitet egyből a következő helyszínen felül kellett írnom. Aprilia Scarabeo, kétszáz köbcenti, 449 000 forintért. 2003-as évjárat alig több mint húszezer kilométerrel – és megdöbbentően szép állapotban. A hátsó futómű négy fokozatban állítható, vagyis utassal sem kezd el úszni az eleje, a nagy kerekek gond nélkül siklanak át az úthibákon, az ülés kényelme tökéletes. Kellően olasz, kellően elegáns, még egy komoly tárgyalásra sem ciki ezzel érkezni.
Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Aprilia Scarabeo 200 -
A kilométeróra alapján nem lehetne ennyire kopott egy hátsó féktárcsa

Elöl-hátul zsír új gumik, sajnos az olcsóbb fajtából, és sehol egy karc. A felnik makulátlanok, ahogyan a villaszárak is. A fékkarok íve tökéletes, a kormányvégek, mint az újak – soroltam monoton hangon a diktafonba –, várjunk, találtam valamit! Az őket rögzítő csavarok fején nyíródás és rozsda látható, ez némileg elüt a környezettől.

Ennyi gyanú bőven elegendő ahhoz, hogy elküldjek valamit a laborba, de a helyszínen kell vizsgálódnom. A féktárcsák is gyanúsak lettek: a felszínük hullámos, a peremük rozsdás – mérés nélkül is azonnal cserélném őket. Felhozom az eladónak, aki mintha már várta volna a kérdést: ha ennyiért elviszed, jár hozzá hátsó doboz, lábtakaró és nagyobb plexi; vagyis egy komplett téliesítő szett – ezek külön-külön beszerezve 50-60 ezer forintot is jelenthetnek, ezek nélkül viszont már a 400 ezres lélektani határ alatt elhozhatjuk.

Szintén ízig-vérig olasz, csak még inkább kényelemre hangolt a Piaggio X9 180. Az ülés alatti rekeszben bőven elfér az 51-es körzet összes UFO ügyi aktája, a sokak által egérmozinak nevezett digitális információs panel pedig ma is elég vagányul néz ki. Elöl a nagyobb testvérekével azonos dupla Brembo tárcsafék biztonságosan túltervezett darab – a kategóriában ritkaságnak számít, ahogyan a Moto Guzzitól származó kombinált fékrendszer is. Óra szerint 11 000 kilométer van benne, ami a nehezen hihető kategóriába tartozik egy Olaszországból érkezett, közel tízéves robogónál. Nagyobb esésnek nincs nyoma, az idomokat valaki elég slendriánul pakolta vissza. Az elegáns és kívánatos összhatást picit megmérgezik a hézagos illesztések.
 
Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Minden földi jóval felszerelték, ez is lett a veszte: a sok elektronika
megbízhatatlanná teszi az X9-et. A hatalmas kijelző látványos,
de hajlamos a beázásra

Az ülés, akarom mondani fotel, merthogy inkább az, tökéletes. Az összes megtekintett robogó közül messze ez volt a legjobb. Uras pozíció, lazán előrenyújtott láb, puhán megtámasztott derék – úristen, ezzel a világból kimennék. A plexirajongóknak szintén jó választás, szél alig éri a mögötte ülőt, nem zavar a kilátásban és az esőtől is kiválóan véd. Sajnos ellene szól a típus viszonylagos megbízhatatlansága. És itt nem a már említett kombinált fékrendszerre vagy a Honda Foresightból származó blokkra kell gondolni, hanem a túlkomplikált elektromos rendszerre – az elektronika közvetlenül az akkumulátor mellett kapott helyet, ahol a savas párolgás bizony komoly bajokat okozhat. És a fő látványelemnek számító hatalmas LCD kijelző beázási hajlamáról még szó sem esett. Ennek ellenére nem szabad lemondani róla, hiszen a kivételes kényelemhez a konkurenciánál jobb futómű társul, ami a többi extrával együtt már komoly fegyvertény. A 295 000 forintos árral együtt csábító, de bepillantva az első sárvédő alá, csúnya rozsdára bukkantam az első teleszkópszárakon.

Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Tartja magát a mondás, nagy test, nagy élvezet -
itthon nagyon népszerű a megbízható Burgman

A klasszikus különleges ügynök sztereotípiának eleget téve meg kell állnom fánkot és kávét venni – mind az így nyert energiára és éberségre, mind a rövid pihenőre szükségem van. A tapasztalatokat felmondom a diktafonra és közben hanyagul átlapozom a maradék hirdetést. Sokaknak a nagyrobogó egyet jelent a Suzuki Burgmannal, igazságtalanság lenne, ha hanyagolnánk ezt a jó nevű típust. Elsősorban alacsony árának és megbízhatóságának köszönhetően lett sikeres modell – tulajdonosai annyira szeretik, hogy a vártnál kevesebb eladó példányt találtam. „Hibátlan műszaki állapot, új kevlár szíj, az ár magában foglal egy komplett olasz papíros, alkatrésznek való típusazonos másik motorkerékpárt is.” Élő szóban most tartanék egy hosszú hatásszünetet, majd hozzátenném: egy 400 köbcentis Burgmanról van szó, 379 000-ért.
A kopások alapján szépet csúszott a bal oldalán, az első villán apró olajfolyásra utaló nyom látható és hosszú fetrengés után megtalálom a kilométeróra jeladójának a leszakadt kábelét is – ettől még Horatio Cain rezzenéstelen arcán is elismerés tükröződne. Ez lenne a hibátlan műszaki állapot? A hirdetésben megadott 35 ezer kilométeres futás a valóságban inkább 37, apró csúsztatás, de ezekből túl sok van. De még ha kis csúsztatással is, ez még így is egyet fizet, kettőt kap akció.

„Kétszáz van ráírva, de valójában százötven az ára” – mondja köszönés helyett a kereskedő, miközben még csak közelítek a Kymco Grand Dink 150-hez. A mondat telitalálat volt, nagyobb tempóval repültem rá, mintha valaki a dobozban tárolt cukros sütemények hangját utánzó kürttel csalogatott volna. Az órájában lévő negyvenezer kilométer teljesen hihető – ha egy majd tízéves motoréban ennél kevesebb van, az minimum gyanús. Meghallgatom a jobb oldali esésnyomok történetét, a közeli hipermarket parkolójában egy kis felhordott kavicson kicsúszott a kerék. Azért kerül ennyibe, mert idén még nem kapott friss olajat, ki kell cserélni a görgőket, és egy pár új fékbetétre is szüksége van lassan. Egyszer már lebontották az elejét, akkor rosszul lett visszatéve a plexi, emiatt úthibákon picit zörög – a vibrációt elnyelő gumikarikák pótlásával ezt a hibát is elkerülhetjük. Mifelénk a minőségnél is csábítóbb az alacsony ár. Tavasztól őszig kényelmesen használható, 3-3,5 litert fogyaszt, komfortos és egy nagyobb bevásárlást is haza lehet vele fuvarozni. Az ilyen járművek megvásárlása miatt szokott lemerülni az autó akkumulátora. Tuti befutó lenne, hiszen a négyszázezer forint fennmaradó részéből igen sokáig el lehetne járni, de sajnos felbukkant a tuti vétel: a bizományba bevett Yamaha Majesty 250, kevés kilométerrel, három kilóért.

Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Yamaha Majesty 250 - A futóművet kényelemre hangolták.
De ki akarna sportolni egy ennyire kényelmes fotellel?

A rögzítőfék oldására figyelmeztető matrica szerint Svédországból érkezett, márpedig ahol a motoros szezon szűk három hónap, ott nem igazán hajtják szét a vasat. Tizenkét év alatt mindössze tizenötezer kilométer került az órájába, amiről külön hangsúlyozzák, hogy valós adat. Ha a matrica igazat mond a származásról, szintén örömteli, hogy a svéd ember fényévekkel becsületesebb az összes környékünkön lakó népnél – nyilvánvalóan ott is vannak börtönök és oda való gazemberek, de nem hiszem, hogy olyan lelkesedéssel spórolnának egy olajcserén, mint a kelet-európaiak. Egy frissnek tűnő sérülést találtam a kipufogó hővédőlemezén, de minden egyéb részlete makulátlan. A fékek rendben, a futómű hibátlan, az ülés nincs kiülve – ettől még lehetne benne kétszer-háromszor ennyi kilométer is, de látszik, hogy nagyon vigyáztak rá, és ez jó jel.

Motorok Használt robogó négyszázerer forintért
Viszonylag friss sérülés a kipufogó védőlemezén. Más hiba nem volt

A csavarok feje tökéletes, vagyis ha szét is bontották, jó minőségű szerszámokkal, odafigyeléssel tették. Korróziónak, olajfolyásnak nyoma sincs, a futóműalkatrészek zavarba ejtően tiszták, még a kávémat is bátran megkeverném vele. Húsz lóereje nem a világ csúcsa, de dinamikus városi közlekedéshez még a nagy test ellenére is bőven elég. A hátsó gumi repedései jellegzetesek, hosszú állás során leeresztő, majd újra felfújt abroncsok néznek ki így, valószínűleg az első dolgom lenne lecserélni egy jobb nevű gyártó fiatalabb termékére, még mielőtt egy megcsúszás miatt tönkreteszem a robogó kifogástalan külsejét.