Harley XG 750 The Battle of Kings

A Harley–Davidson történelme folytán nem először fordul ihletért a motorépítők világához. Tulajdonképpen mindig is figyelték, hogy milyen gépek születnek a garázsok mélyén. Ezúttal intézményesített formában teszi ezt.





Szóval, le a kalappal Sapka előtt – ha szabad ezzel a szellemes kifejezéssel élnünk, amikor sokadszor, de nem ugyanazon okból tolmácsoljuk elismerésünket a legeredményesebb hazai motorépítőnek, Pákozdi „Sapka” Tamásnak. Hogy a személyi kultuszkeltésnek még a gyanúját is elkerülhessük, hagyjuk a motorépítő személyét, és nézzük inkább a Művet. Annál is inkább, mert az XG 750-átépítés egy koprodukciós munka, amelyben a fent nevezett, de többet meg nem ismételt nevű Tudjukki és a Harley–Davidson Budapest szerviz vezetője, Rapkay Zoltán vett részt.

 

Motort építeni lehet csak úgy, hirtelen felindulásból is, de jóval komolyabb a dolog – és a zsűri is jobban értékeli –, ha annak van egy koncepciója, egyfajta jelentése, üzenete, ha utal valamire. A versenyre érkező tizenhat motor legtöbbjénél nemigen találtunk ilyesmit, legalábbis nem annyira egyértelműt, mint a hazai alkotásnál.

 

Motorok Custom sarok Harley XG 750 Battle of KIngs
Kattintson a képre a galériához!


A magyar munka üzenete, koncepciója ugyanis tökéletesen érthető és világos: emléket állítani a Harley–Davidson máig legsikeresebb versenygépének, az XR 750 flat trackernek. Hadd tegyünk itt egy kis kitérőt, és hadd kérjünk elnézést azon olvasóinktól, akiknek a kisujjában van a Harley-történelem.

 

A flat track az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb motorversenye, amely olyan ovális, fél és egy mérföldes, döngölt salak- vagy földpályán zajlik, amelyen csak balkanyarok vannak. A rajthoz három sorban állnak fel az indulók az általában 10 körös viadalon. A speedway gépekkel ellentétben a flat trackereken van legalább egy hátsó fék, amelynek segítségével többféle kanyartechnikát alkalmazhatnak a pilóták.

 

Motorok Custom sarok Harley XG 750 Battle of KIngs

 

Persze hátsó fékkel csak egy gyáva flat tracker fordul, olyan meg nincs, mert egy gyáva alak nem megy flat track versenyzőnek. Itt a bevett technika a túlforgatott hátsó kerékkel végrehajtott broadside, és ettől is olyan elképesztően látványos ez a szám.

 

A máig legsikeresebb dirt track modell, az XR 750 1970-ben, kissé kapkodva, kis pénzből készült el Dick O’Brienand vezetésével. Akkor, amikor az American Motorcycle Association 1969-es szabálymódosításával beengedte az amerikai flat track versenyekre a felül szelepelt, 750-es angol és japán modelleket is, megingatva ezzel az oldalt szelepelt Harley–Davidson KR 750 addigi erős pozícióját. A gyár 1970-re kirukkolt egy új, felül szelepelt flat track motorral, amelynek erőforrása az 1952 óta gyártott Sportster blokkból származott.

 

###

 

Túlmelegedési problémák miatt 1972-től alumínium hengerfejeket alkalmaztak, módosították a szelepeket, javítottak az olajhűtésen és az elektromos rendszeren. Ceriani villával, Girling rugóstagokkal és üvegszálból készült sárvédőkkel, ülésalappal és tankkal fegyverezték fel az XR 750-et. Az eredmény egy 140 kg-nál könnyebb, 90 lóerős, minden addiginál sikeresebb modell lett, amely sikert sikerre halmozott a következő évtizedekben. A rajongók nyomására elkészítették utcai változatát, az XR 1000- est, majd 2008-ban az XR 1200-at. Az eredeti XR 750-esekből alig 1000 darab maradt meg az utókor számára.

 

A tavaly bemutatott új, pörgős, felül vezérelt, vízhűtéses erőforrással szerelt XG 750 Street kiváló alapnak bizonyult az átépítéshez, amelynél a formai jegyek felidézése mellett arra is kiemelt figyelmet fordítottak, hogy zömmel Harley–Davidson-alkatrészeket alkalmazzanak, persze ezek zömét a munka során módosították.

 

Motorok Custom sarok Harley XG 750 Battle of KIngs

 

Az erőforrás és a váz tehát a Street 750-ből származik, de a váltó fokozatait a pályahasználathoz megfordították, felfelé van az egyes, lefelé a többi fokozat. A tankot egy Sportsteréből alakították át, az alumínium kormánykifliket maguk marták, a parányi fejidom egy Buellről való, a benne lévő lámpa az Ultrák LED-es kiegészítő fényforrása volt. A teleszkópok egy XR 1200-ról kerültek át, a felnik utángyártott 19 colos Harley-felnik, kékre szinterezve. A hátsó gáztartályos lengéscsillapítók egy Kawasakin szolgáltak korábban, a kipufogó átfaragott Harley–Davidson shotgun cső, az ülésidom az építők saját keze munkája.

 

Motorok Custom sarok Harley XG 750 Battle of KIngs

 

A végeredmény pedig, mint azt Előszavunkban és a lap 72–73. oldalán láthatják, ambivalens érzésekkel tölt el minket, de az építőket is. A mérvadó szakmai díjat a motor be is zsebelte, de a lényegről, a meghirdetett fődíjról és az európai döntőről lemaradt. Talán egy regisztrációs kényszerrel bonyolított facebookos szavazás, amelynél az is befolyásolja az eredményt, hogy ki hány ismerőst tudott mobilizálni, nem a legmegfelelőbb forma az elsőség eldöntéséhez.

 

Köszönjük Adorján Zoltánnak, a tizenháromszoros magyar bajnok, Hajós Alfréd-díjas sportoló, tizenegyszeres páros magyar bajnok, junior magyar bajnok, argentin bajnok, kétszeres Európa-bajnok salakmotor-versenyzőnek a fotózáshoz nyújtott segítségét.