Hagyomány és űrtechnika - Látogatás a motorosruha-gyártás központjába

A motorozás százötven éves történelme rövid epizódnak tűnik a cipészet és a ruhakészítés évezredes múltjához képest. Az utóbbi történelmi központjában pedig a kettő elválaszthatatlanul összefonódott.





Minden nagy múlttal rendelkező iparágnak van egy bölcsője, ahol a szakma csúcsai egy viszonylag kis területre zsúfolódva, szinte egymás szomszédságában élnek. Ezek kialakulása praktikus okokra vezethető vissza: ha minden beszállító közel van, olcsóbb a gyártás, ráadásul a szakemberek is helyben vannak. Így a szupersportautó-gyártók Modena környékére, a technológiai cégek a Szilícium-völgybe, a filmesek Hollywoodba, a drogbárók pedig Medellínbe települtek – és akik ezeken a területeken akarnak sikeresek lenni, nem árt, ha a helyszínen próbálnak karriert építeni. Akár hiszik, akár nem, szinte az összes nagyobb motorosruházat-gyártó tíz kilométeres körből érkezik: az észak-olaszországi Montebelluna környékéről, Velencétől úgy nyolcvan kilométerre.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
TCX: Egy modell születése, akár az ipari forradalom előtt,
egy kaptafával indul...


A Spyke, a Dainese, az Alpinestars, a TCX, a Spidi, a Sidi, a Diadora, az Axo – és még egy tucatnyi ismertebb és kevésbé ismert márka is itt székel a nagyobb sportszergyártókkal együtt. Bár a legtöbben a gyártást már keletre költöztették, a fejlesztés és az irányítás Olaszországban maradt. Két nap alatt három, a saját területén folyamatos fejlesztésekkel előrukkoló gyártót látogattunk meg.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

A TCX ígéretes karrierje 1999-ben indult, ám akkor még Oxtar néven gyártották a lábbeliket. A márkát mi leginkább Talmácsi Gábor lábáról ismerhetjük, ugyanis ilyen csizmában lett világbajnok. Aztán a sikerek csúcsán a fő konkurens Alpinestars névhasonlóság miatt pert indított, amit meg is nyert, így 2007-től a TCX nevet használják.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
...azonban utána hamar teret nyer a számítógépes tervezés.


A névcsere miatt meggyengült vállalatot a Novation Group vásárolta fel, ami nemcsak pénzügyi oldalon hozott erősödést, hanem rengeteg tudás és fejlesztés áramlott be a csizmagyártóhoz, ugyanis a Novation korábban már nevet szerzett a túrázóknak, hegymászóknak, tűzoltóknak és különböző fegyveres erők számára gyártott lábbelijeivel, ráadásul a TCX fejlesztői hozzáférhettek a rengeteg anyagismereti és gyártási tudáshoz, és ebből máig profitálnak. Ezeken a területeken a cégcsoport az élenjár, például gyártanak elemeket az Oakley és a Ray Ban napszemüvegekhez is, de ők szállítják az idomokat a Yamaha Italia Superbike csapatnak, más cipőgyártókhoz is bedolgoznak, például a Sidihez és a Gaernéhez – amelyeknek mit ad isten, szinte az utca túloldalán van a központjuk. De beszállítói az Audinak, sőt, náluk készülnek a Ferrari hátsó üléseihez használt szénszálas alkatrészek is.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A támogatott versenyzők lábbelijei továbbra is a központban
készülnek, egyedi méretek alapján.


Ez azért fontos, mert a TCX csizma fő extrái, a protektorok és a láb kicsavarodását gátló rendszer műanyagokból készülnek, sőt, a közhiedelemmel szemben a csúcs motoros lábbelik nem bőrből, hanem műbőrből készülnek. Bár a mi fejünkben a régi, rettenetes minőségű bőrutánzatok élnek, ma a különböző mikroszálas technikák már tartanak ott, hogy szinte minden jellemzőjükben erősebbek a borjúbőrnél. A legismertebb és leginkább elterjedt ilyen anyag a Lorica, ami a Gore-Tex membrános túracsizmákat leszámítva mindennek a fő alapanyaga.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

A gyártást már évekkel ezelőtt kiköltöztették Erdélybe, hazai pályán már csak a tervezés és az egyedi darabok készítése folyik. Az előbbi folyamat a leghangsúlyosabb, az utóbbi pedig a leginkább látványos. Közös bennük, hogy az ultramodern számítógépes és gépesített folyamatok mellett máig kulcsfontosságú a kézi munka – a négy, nagy becsben tartott varrónő például a szemünk láttára alkotott különböző bőrdarabokból egyedi méretben, egyedi R-S2-típusú csizmát a superbike-világbajnokságban induló támogatott versenyzőknek.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Az összeszerelésnél máig fontos az emberi tényező


A befektetett munka eredménye, hogy egyre többen keresik meg az olasz céget. Nem titok, hogy a BMW Motorrad, a Polo és a Hein Gericke csizmáit is a TCX gyártja, ráadásul idén már a Ducati számára is szállítanak brandingelt lábbeliket. Még ennél is érdekesebb, hogy az amerikai motokrossz két sztárja, Ryan Dungey és James Stewart Nike Air MX 6.0 nevű lábbelije is a TCX-nél készül, igaz, ezek kereskedelmi forgalomban nem kaphatók, egyszerűen a szponzorációs szerződések hívták életre.

 

###

 

A TCX-központtól a Spyke főhadiszállása mindössze tízperces autóútra esik. Ahogyan a csizmagyártónál, itt is egy nagy cégcsoporthoz csatlakozás adta meg a szükséges lendületet a fejlesztéseknek – a Gitex Point többek között a csúcsminőségű síruházattal és sportaláöltözőkkel foglalkozik, így a vékony, könnyű, jól szigetelő, vízálló anyagok tekintetében hoz újat a motorosoknak – ottjártunkkor már túl voltak a technológiák cseréjén, a legújabb fejlesztéseket is testközelből láthattuk. Ezek ráadásul a cég mindhárom (városi, touring/offroad és versenysport) termékcsoportjában szükségesek, és megállják a helyüket.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Spyke: büszkék, ha egy versenyzőt az ő termékük ment meg,
így a központban külön szentélye van a legendás esések
nyomait őrző daraboknak.


Ezekben a fejlesztésekben nagy szerepe van Luca Bonónak, a megszállott termékigazgatónak. Ő együtt utazik a versenyzőkkel, és folyamatosan gyűjti a visszajelzéseket. Például esések után megvizsgálja a ruhákat, a tapasztalatai pedig leszivárognak a következő kollekcióba. Így ha Fabrizzio, Badovini vagy Pirro esik, abból a vevők profitálnak.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)


Ez a fajta extrém tesztelés jellemző a márkára, bevallásuk szerint csak szélsőséges körülmények között gyűjthetnek megfelelő tapasztalatokat – az offroadruházatot például a Dakaron, a túraruhákat pedig a Ducati Scoollal együttműködve hosszú túrákon nyúzzák változatos módon: a hideg körülményekért a Nordkappra túráznak, míg az extrém meleget az Egyesült Államok sivatagjaiban tesztelik.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A balesetes ruhákat tudósok pontosságával elemzik, és a
következő évi kollekcióban hasznosítják a tapasztalatokat

 

###


A protektorairól híres Zandona kakukktojás a meglátogatott cégek között, ugyanis nincs mögöttük komoly pénzügyi háttér, egyszerű családi vállalkozásként működnek. Az ifjú Matteo Zandona értünk jön a BMW-jével, indulás előtt első dolga kikapcsolni a kipörgésgátlót és aktiválni a Sport+ üzemmódot. Szeret és tud is vezetni, Ducati 848-cal jár, de személyszállító repülőre is megvan a jogosítványa.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
Zandona: nem elég, hogy jól elnyeli az ütést, komfortosnak
is kell lennie a protektornak, különben senki nem fogja hordani.


Már útközben lelkesen meséli, hogy ők tényleg száz százalékig olasz termékeket állítanak elő. Minden 10 kilométeres körben zajlik, a beszállítók, a fejlesztés és a minősítés a környéken tanyázik. Ezek közül az utolsó tűnik a leginkább unalmasnak, mégis erre szaporodik az összes Zandona-dolgozó pulzusa. Ami egyébként arányaiban kevés, hiszen ez családi vállalkozás, hatan dolgoznak a központban, és minden beszállítót, külsőst és takarítót egybe véve sem kötődik ötvennél több ember a céghez. A minősítés viszont rendkívül fontos, ugyanis ők mondják meg, hogy mi lesz Level1 és Level2. Ezek védelmi szinteket jelentenek, és számok vannak mögöttük, hogy mekkora felületen mekkora ütést nyelnek el – amiből a lényeg úgy hangzik, hogy a Level1-minősítés nagyon jó és biztonságos terméket jelent, a Level2 pedig az aktuális elérhető csúcs – annyira, hogy Level3 még elméletben sincs. Ezek után meghallgathattuk, hogy melyik konkurens gyártó terméke kapta meg hamisan a legjobb értékelést, és mitől is olyan nehéz teljesíteni az elvárásokat. Az előbbi maradjon a titok, a másik viszont teljesen nyilvános: a teszteken külön figyelmet szentelnek az úgynevezett kritikus pontok ellenőrzésére, így direkt a protektorok széleit és illesztéseit terhelik – és ha ott nem tudják a megfelelő védelmet, már kész is a leminősítés.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)
A Zandonánál a tervezés és a
gyártás egyaránt Olaszországban
folyik, csak így tudják
garantálni a minőséget


Jelenleg a gyártás kihelyezésével nem foglalkoznak, inkább kutatásra és fejlesztésre fordítják a pénzt. Ez elsősorban új anyagok keresését, és ezek lehető legjobb kombinációjának megtalálását jelenti, miközben a motorosok mellett a síelőktől és a lovasoktól gyűjtik a tapasztalatokat – ez utóbbi azért érdekes, mert a várakozásainkkal szemben nem a zsokéra kerülnek a védőelemek, hanem a ló csüdjére.

A jelenleg használt legjobb anyagok egyébként meglepő módon tapintásra félúton vannak a gumi és a polifoam között, fél centi vastagok, és úgynevezett lassú emlékezetűek, vagyis megnyomva őket csak pár másodperc alatt nyerik vissza eredeti alakjukat – némileg az úgynevezett emlékezőpárnák jutottak eszembe. Jelenleg ezek képesek a legjobban elnyelni az ütést, miközben kényelmes a viseletük, illetve ezeket kombinálják fémmel és merev műanyag lapokkal. Valószínűleg tényleg nincs jobb ezeknél, a Spyke legjobb protektorainak prototípusainál is ugyanezekkel az anyagokkal találkoztunk.

 

galéria Gyárlátogatás (Spyke, Zandona, TCX)

 

Három gyár meglátogatása alapján nehéz messzemenő következtetéseket levonni a motoros ruházatok jövőjét illetően, de nagy vonalakban kirajzolódott, hogy a gyártók számára jelenleg az új technológiák bevonása és az új anyagok kutatása jelenti a legnagyobb kihívást. A motorosruha-gyártás központjában koncentrálódott tudás és lelkesedés megnyugtató volt: ezek az emberek mániákusságba hajló szorgalommal dolgoznak, hogy mi nagyobb biztonságban legyünk.