Gyári vagy nem gyári? Ez itt a kérdés

Az Aprilia dönteni kényszerül a jövő évi MotoGP szereplésének státuszával kapcsolatban. Gyári csapatként indulna, de ehhez engedményekre volna szüksége.





Aleix Espargaro és Randy de Puniet teljesítménye bebizonyította, hogy az Aprilia ART gépe a legversenyképesebb motor a királykategória CRT gépei között. Az RSV4-es blokk önmagában is nagyon erős, a motor pedig jól kezelhető, könnyen vezethető. Ezeken túl a legnagyobb előnye mégis talán a Superbike világbajnokságban fejlesztett elektronikai csomagja, ami most komoly dilemmára kényszeríti az Apriliát.

2014-től az új szabályok szerint ugyanis gyári és nem gyári státuszú motorok indulnak a legnagyobb géposztályban. A gyári motorok használhatnak saját elektronikát, 20 literes tankot és egy szezonban 5 (új gyártó esetén 9) erőforrást versenyzőnként, a nem gyári motorok tankja ezzel szemben lehet 24 literes, és felhasználhatnak 12 motorblokkot is egy évben, de csak a Magneti Marelli motorvezérlő elektronikával versenyezhetnek.

A dilemma tehát abban áll, hogy az Aprilia gyári vagy nem gyári státuszban szerepeljen a következő szezonban. Ha nem gyáriként szeretnének felállni a rajtrácsra, a Magneti Marelli ECU-t kell használniuk, ami bár bizakodásra ad okot a bevezetése óta eltelt fél évben nyújtott teljesítménye alapján, azért még nem tart ott, mint az Aprilia több éves tapasztalatát összegző, sokat bizonyított saját csomagja.

 

 

Ha viszont vállalják a gyári csapat jelzőt, használhatják a saját szoftverüket, de a kevesebb felhasználható blokk miatt problémát jelenthet az erőforrás tartóssága, és hogy csak 20 liter üzemanyaggal gazdálkodhatnának.

Az Aprilia 2007 óta nem versenyzett a legnagyobb géposztályban mint MSMA (Gyártók Szövetsége) gyártó, ezért vonatkozna rá az új belépőknek járó engedmény, mely szerint nem öt, hanem kilenc erőforrással gazdálkodhatnának, tehát a blokk tartósság a kisebb probléma. Jelenleg a maximum 20 liternyi üzemanyag okoz fejtörést az Apriliának, mivel ha nem is sokkal – Gino Borsoi, az Aspar csapat sportigazgatója szerint 21 literhez közeli a fogyasztásuk –, de azért meghaladják az újonnan meghatározott limitet.

Az Aprilia nagyon szeretné elhárítani ezt a gyári státuszukat veszélyeztető problémát, és az MSMA-hoz fordult, hogy kapjanak felmentést a szabály alól, és használhassanak 22 liter üzemanyagot, de a Gyártók Szövetsége a kérést visszautasította, mondván, hogy egy szabálynak kell vonatkoznia minden gyártóra.

Érdekes, hogy amikor a Suzuki kért kivételezést – több blokk, újonc engedélyezése –, a japán gyártó megkapta, amiket kért. Úgy tűnik, az MSMA véleménye szerint a saját szoftverrel bíró Aprilia túl nagy előnyre tenne szert plusz két liter üzemanyaggal, főleg, hogy az RSV4-es olyan további fejlesztése várható, mint a 78 mm helyett 81 mm-es furat és a pneumatikus szelepvezérlés, amivel jelenleg csak a Yamaha és a Honda gépei rendelkeznek.

Az igazi ok az engedmény megtagadására valószínűleg az Aprilia ára. Míg a gyári prototípusok kétmillió feletti euróért lízingelhetők, és a Honda, illetve a Yamaha CRT verziója egymillió euróba kerül, az Aprilia fél millió euró körül kínálja a motorját.

 

 

Egy versenyképes motor, ami megszorongathatja a szatellit gépeket, és még az ára is vonzó, könnyen kiszoríthatja a Hondát és a Yamahát a piacról.

A már versenyben lévő gyártók félnek, hogy az Aprilia a hátsó ajtón besurranva átveszi a hatalmat a géposztály felett, ezért ragaszkodnak annyira az egységes szabályokhoz: ha saját elektronikával akarnak versenyezni, tegyék, de ne használhassanak többet 20 liter üzemanyagnál ők sem.

Az üzemanyag megszorítás szabálya az MSMA ötlete volt mint „mérnöki kihívás”, amiért érdemes küzdeni, de nem tetszik sem a csapatoknak, de a Dornának sem, mivel komoly akadályt görget az újonnan belépni szándékozók elé (a Suzuki is ezért halasztotta az eredetileg tervezett 2014-es csatlakozását a 2015-ös szezonra).

A Dorna még mindig dönthet úgy, hogy kivételt tesz az új belépőkkel, és felülbírálhatja az MSMA szabályát, de az egy nyílt kihívás lenne a már létező gyártók számára, melyek reakcióit még csak elképzelni tudjuk.