Görbe Soma, utánpótlás-gyorsasági motorversenyző - Született motoros!

Be kell vallanom, meglepődtem első találkozásunkkor, hogy milyen kicsi. Ő Görbe Soma, 8 éves, második osztályos tanuló. Az iskolai tornasorban a harmadik legkisebb. És úgy motorozik, mint egy ördög. 50 köbcentis versenymotorjával nyélgázon köröz a pályán, térdét húzva kanyarodik, és minden adandó helyzetet kihasznál, hogy megelőzze ellenfeleit.





Senkinek sem kell bemutatni Görbe Sándor motorépítő művészt. A Radical Garage remekei nemcsak hazánkban, de világszerte hírese és elismertek. Fia, Soma, a motorok közé született. Ott totyogott apja műhelyében, csavarokkal és szerszámokkal játszott, figyelte, ahogy csillogó és dübörgő vasaikkal jönnek-mennek a motoros barátok, megrendelők. És közben várt.

 

Görbe Sándor (apuka), Görbe Soma és Pócsik László (Sandlander)

 

A garázs sarkába támasztva állt egy kis pocket bike. Akkor került oda, amikor Soma még csak három hónapos volt. Apja egyik barátja hozta neki. A szülők elképedésére – mit kezdjenek a motorral – megnyugtatta őket: „Majd felnő az a gyerek!”

Ahogy a kisgyerek cseperedett, egyre többször ült rá motorjára, és várta, hogy édesapja feltétele teljesüljön, azaz elérje a fékkart. Hatéves lett, amikor sor kerülhetett erre, a közeli bevásárlóközpont parkolójában próbálhatta ki először.

 

 

„Pár nap alatt úgy belejött, hogy már féltettem ott a parkolóban. Olyan tempót ment azzal a kis vacakkal” – emlékszik vissza az apuka. „Keresni kezdtem a lehetőségeket, hogy hová lehet vinni Somát motoroztatni. Végül Kőbányán, a Hangár utcában, az egykori Kesjár-pályán kötöttünk ki. A Szabó Kuksi sportegyesületben kezdett el motorozni, Szabó Peti bácsinál. ”

Ide már nem volt elég a pocket bike, így az első pár alkalommal még motort béreltek. Az azonban csakhamar kiderült, hogy ez Somának annál sokkal jobban tetszik, mint eleinte gondolták. Így beszereztek egy Yamaha PW50-et, azaz egészen pontosan annak kínai klónját. Görbe Sanyi kihegyezett versenymotort faragott a kismotorból, az 50 cm³-es lökettérfogat megtartása mellett az eredeti 45 km/h-s végsebessége mára eléri a 90 km/h-t.

 

Akik először látják motorra ülni, még megmosolyogják az alig
25 kilós fiút. Aztán amikor meglátják a pályán motorozni,
elakad a szavuk…

Három hónap motorozás után Szabó Peti bácsi azt javasolta, váltsanak ki licencet, mert Soma nagyon tehetséges. Innentől kezdve már megállíthatatlan volt a gyerek. 2012-ben a MAMI kupa nem hivatalos betétfutamain és időmérőin rendre a legjobbak között szerepelt. Egyetlen futamot hagyott ki, mert anyukája épp akkor vitte nyaralni, akkor még nem gondolta, hogy ez ennyire komoly lesz. 

Közben minden lehetőséget kihasználtak, hogy Soma fejlődjön. Versenyektől függetlenül minden hétvégén motoroztak, ha az időjárás engedte. Pályáról pályára jártak, a különböző nyomvonalak elsajátítása, és persze a minél több gyakorlás, tapasztalatcsere volt a cél.

 

 

Soma idén már a Magyar Motorsport Szövetség Gyorsasági Kispályás és Utánpótlás Bajnokságában áll rajthoz, ahol nála három évvel idősebbekkel is összemérheti tudását. Ráadásul nem csak a magyar ellenfelekével. Legutóbb magyar–szlovák közös bajnoki futamot szerveztek. Közben gyűlnek a kupák is, első igazi versenyszezonjában az első két futamról két második hellyel érkeztek haza.

Egy szerencsés találkozásnak köszönhetően néhány hónapja komoly szakmai támogató állt mellé. Magyarország egyik meghatározó technikai sport csapata, a Sandlander Team egyengeti a fiatal versenyző útját. „Soma istenadta tehetség, a génjeibe van kódolva a motorozás. Ráadásul a legjobb korban van ahhoz, hogy megkezdjük versenyzői karrierjének felépítését. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani neki” – mondta Pócsik László, a Sandlander Management ügyvezetője, majd hozzátette: „Az anyagi háttér megteremtése mellett olyan külföldi motoros iskolát szeretnénk találni Somának, ahol nemcsak ismerik a pályamotorozás csínját-bínját, de már komoly tehetségeket is kineveltek.”

 

 

Még a szezon felén sincsenek túl, de már a következő kategória felé tekintenek. Már megvan a jövő évi versenymotor is, egy Honda NSR50. Az automata PW után nagy lépés a váltós motor, ezért már rendszeresen edz vele. Igaz a lába még nem ér le, de a bokszutcában megálláskor apa elkapja.