Hogy miii? - Füldugóteszt

A motorozás közben a vezetőhöz eljutó zajok ellen a felső kategóriás sisakok mellett a füldugóval a legegyszerűbb a védekezés – a Motorrevü szerkesztősége a prémiumkategóriás Alpine MotoSafe termékét vette górcső alá és próbáltuk ki a legkülönfélébb helyzetekben.



A modern élet egyik átka a zaj. Körülvesz minket. Autó, motor és mindenféle gépzúgás, flexek, aszfaltmarók, fűnyírók, a szomszéd kutyája és a közeli klub dübörgő zenéje.

Gondolná, hogy legfőbb hobbink, szenvedélyünk, a motorozás rongálja hallásunkat? És nem csak akkor, ha tuningkipufogóra cseréljük a gyárit. Tanulmányozva a különböző zajforrások által keltett zajszintet, meglepő eredményekre jutunk, különösen akkor, ha ezeket összevetjük azokkal az értékekkel, amelyek halláskárosodást okozhatnak.

 

 

Egy angol oldal által végzett bukósisak zajszint- felmérés során azt tapasztalták, hogy legtöbbjükben a bukó jellegzetességeitől, a motortól, a fejformától függően 97 km/órás sebességnél 84–95 dB, 145 km/órás sebességnél 91–104 dB zaj mérhető. Orvosi szakvélemények szerint már 100 dB terhelés is károsíthatja a belső fülben lévő Corti-féle szervet.

A fenti adatokat tanulmányozva egyértelműnek látszik, hogy a motorosok zöme halláskárosodás veszélyének van kitéve. A zajterhelés értelemszerűen a hosszabb távok megtételekor a legjelentősebb, amely ekkor folyamatosan éri a fület, de minden tudományos felmérés nélkül is tapasztalhatjuk, hogy egész napos motorozás után bizony sokszor zúg a fejünk. Ezt megelőzhetjük minőségi bukósisak vásárlásával, de ezek árai általában már 100 000 Ft körül vannak, vagy védekezhetünk jóval olcsóbban, füldugó használatával is. Füldugókból többfélét is vehetünk, az egyszer használatos, pár száz forintos daraboktól kezdve a legprofibb, több ezer forintos füldugókig.

 

 

Mi az Alpine márka MotoSafe nevű termékét, egy kifejezetten motorosoknak tervezett füldugót próbáltuk ki. Egyikünk nagyon élvezi, alváshoz is kipróbálta. Másikunk szédült tőle, harmadik kollégánk a szerkesztőségben használta.

Mező János
Nagyon bejött a füldugóval motorozás. Kevesebb zajjal stresszmentesebb lett a közlekedés, külön öröm, hogy jobban hallom a motort – így több visszajelzés jut el hozzám. Ez azonban automatikusan azzal jár, hogy átlagosan 20 km/h-val gyorsabban megy füldugóban az ember, hiszen a környezeti zajok megszűnnek.
Az alváson kívül még kabriózáshoz használtam a dugókat, és ott is ötösre vizsgázott a MotoSafe: a hangos könyveket és a zenét tisztán hallani – bár utóbbinál a cintányér némileg eltűnik –, igazán olyan utakon áldás, ahol sok az alagút, ami az egyik legzajosabb környezet.

Fontos, hogy aki frissen kezd el füldugóval vezetni, készüljön fel arra, hogy a korábbiaknál gyorsabban fog haladni.

 


Égő Kati
Régebben próbáltam szivacsos – filléres darabok – füldugót, de több okból sem jött be. Egyrészt mert sisaklevételnél simán kiesett a földre, és nyomott is menet közben. Egyszerűen annyira kényelmetlennek éreztem, hogy az első megállásnál kivettem. Bedugott füllel bezártságérzésem támadt, és mikor végre kivettem, hasonló felszabadultságot éreztem, mint amikor víz alól végre feljöhetek levegőt venni. Azt gondoltam, nem nekem találták ki a füldugókat. Bár a halláskárosodás réme – így, hogy szinte mindennap motorozom – továbbra sem hagyott nyugodni.

A tesztre kapott MotoSafe-től vártam a megoldást. A sisak fel- és levételében nem zavar, és nem is akar kiesni, jól a helyén van, a hőre lágyuló orvosi műanyag felveszi a hallójárat formáját. A kellemetlen bezártságérzés azonban ennél is jelentkezik. Úgy érzem, „be van dugulva a fülem”, hasonló érzés, mint mikor repülővel felszállunk. Ez pedig hatással van az általános közérzetemre, enyhe szédüléssel párosítva.


A korrekt teszt miatt ragaszkodtam a 130-as autópálya-tempóhoz füldugóval és füldugó nélkül is, de bizony folyamatosan lesnem kellett az órát, mert füldugóval valahogy 10-15 km/h-val mindig gyorsabban akartam menni. A szélzaj ugyan nem szűnik meg teljesen, de letompul. A csupasz Z800-on 130 km/h-s tempónál is hallom a kipufogó zaját, amit füldugó nélkül 100 km/h fölött elnyom a szélzaj. Főleg az éles, csattogó hangok vesznek el.

Sárgára cserélve a zöld szűrőbetétet, nem sok különbséget tapasztaltam, hacsak azt nem, hogy a mély, dörgő hangokat mintha erősebben hallottam volna. Többszöri használat után a kezdeti rossz érzés folyamatosan enyhült, egy biztos, én a zöld szűrő mellett teszem le a voksom.

 

 

Zomborácz Iván
Ember- és motorfüggő, kinek melyik szűrőbetét felel meg, nekem sajnos hamar megárt a zajterhelés – a nagyobb plexik mögött például már fél nap után meg szokott fájdulni a fejem, így többnyire a nagyobb csendet biztosító sárga filterrel használtam.


A MotoSafe füldugó pedig éppen azokat a frekvenciákat szűri, amik a legjobban zavarnak. A minden szélvédelmet nélkülöző NC700-on sajnos minimális a haszna: ugyanazokat a zajokat hallom, mindössze némileg halkabban –csak nagyobb sebességnél volt indokolt a füldugó hordása. A Kawasaki Z800-on hasonlót tapasztaltam, bár ott nagy sebességnél tisztábban kivehetőek voltak a motor hangjai.

A legnagyobb változást a Suzuki DL650 V-Strom tartóstesztmotorunkon tapasztaltam. A szélvédő és a kiegészítő spoiler tökéletesen leveszi a szelet a pilótáról, de a fejtetőre terelt levegő számomra nagyon zavaró susogást idéz elő a sisakban. Ezeket viszont tökéletesen kiszűrte az Alpine füldugója – még száz fölött is hallottam az egyébként kifejezetten csendes gyári kipufogót.