Fuel - A benzin nyomában

Legutóbb egy vérbeli szimulátort mutattunk be a motorok szerelmeseinek, ezúttal pedig teljesen elszakadunk a valóságtól, hiszen mostani számunkban egy apokaliptikus verseny résztvevői lehetünk, ahol az üzemanyagért kell nyeregbe vagy ülésbe pattannunk.





A Fuel – merthogy így hívják a jelen lapban bemutatott játékot – annak ellenére, hogy abszolút elrugaszkodik a realitásoktól, valahogy mégis aktuális a mai időkben, hiszen a program története szerint egy olyan alternatív valóságban kalandozhatunk, ahol a klímaváltozás már igen súlyos nyomokat hagyott a bolygónkon: mindenhol természeti katasztrófák dúlnak (tomboló viharok, kíméletlen tornádók…), a civilizáció egyre pusztul, már az utak nagy része is teljesen járhatatlan.

Nem túl szívderítő körülmények, de a maga módján azért nyomasztóan hangulatos, és nekünk – versenyzőként – ebben a lepusztult környezetben kell helytállnunk. Az előttünk lebegő cél jól idomul a katasztrofális alapvetéshez, hiszen az egyes versenyekkel üzemanyagot (illetve újabb járműveket) szerezhetünk, ami ebben a világban elengedhetetlen a túléléshez (avagy a folyamatos megmérettetéshez). A körítés tehát meglehetősen sajátos, azonban ettől függetlenül a program játékmenetében még teljesen hagyományos marad, hiszen az esetek nagy részében itt sincs más dolgunk, mint A pontból minél hamarabb eljutni B-be. A verseny tehát a megszokott metódus szerint zajlik, azonban ennek lebonyolítása már igencsak eltér a megszokott játékokétól. A Fuel területe ugyanis teljesen nyitott, és ez alatt pont azt kell érteni, amit valójában jelent.

Tehát egy-egy verseny során nem egy „folyosó”-szerű pályán próbálkozhatunk, amelyről nem lehet letérni, hanem egy teljesen szabad környezetben, ahol ott kanyarodhatunk le a hivatalos nyomvonalról, ahol éppen megtetszik nekünk. Ha úgy tartja kedvünk, akár elindulhatunk a cél ellenkező irányába is – habár ebben az esetben meglehetősen minimálisra csökken annak a valószínűsége, hogy megnyerjük az adott futamokat. Persze ez nem azt jelenti, hogy a nyitottságnak nincs értelme, hiszen a Fuel éppen arra játszik rá, amit a hagyományos versenyprogramok tiltanak és büntetnek: a levágásokra és a rövidítésekre. Játszhatunk tehát teljesen szabályosan, követve a „hivatalos” útvonalat, vagy lehetünk merészek, és megpróbálhatunk itt-ott lecsapni egy-egy kisebb vagy éppen nagyobb kanyart, esetleg egész szakaszokat is. Csak rajtunk múlik, hogy miképp oldjuk meg a cél elsőkénti elérését, azonban fel kell készülnünk arra is, hogy egy-egy csel a visszájára sülhet el, hiszen az elkolbászolás során belefuthatunk egy tornádóba vagy éppen egy leszakadt hídba, s ezek a nem várt bökkenők akár az egész versenyünknek is keresztbe tehetnek.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a játék szabadon bejárható területe valóban gigantikus, hiszen 14 400 négyzetkilométert motorozhatunk/autózhatunk be virtuálisan, ami testvérek között is több órányi vezetést biztosít úgy, hogy kétszer nem tévedünk ugyanarra a négyzetméterre – a fejlesztők ezzel az elképesztő mérettel bekerültek még a Guinness Rekordok Könyvébe is. Ha tehát nem kívánunk csatát vívni az első helyért, csak csatangolni vágyunk motorunkkal (avagy autónkkal) a lepusztult világban, akkor erre is megvan a lehetőség, és bizony ez is egy olyan opció, amely a rengeteg kötött versenyprogram felé emeli a Fuelt.

A játékban amúgy három versenymód van, a karrier, a challange és a free ride – ez utóbbi az előbb tárgyalt, a világban szabadon kószálós megoldás. A karrier mód értelemszerűen több egymás utáni versenysorozatot jelent, ahol nincs más cél, minthogy mindig elsőként végezzünk az egyes futamokon. Más lehetőségünk amúgy nincs is, hiszen hiába érünk be mondjuk másodiknak, azt nem értékeli a program, addig kell küzdenünk, amíg meg nem szerezzük az első helyet.

A challange mód lényegében a karrier kiegészítése, ugyanis ezeken a versenyeken gyűjthetünk pluszbenzint, amiből új autót vásárolhatunk, hogy aztán elindulhassunk a karrier mód azon próbáin, amelyekhez éppen a challange módban megnyert gépjármű szükséges. Ebben a módozatban azonban már nem csak arra van szükség, hogy elsőként érjünk célba, hanem egyéb kihívásoknak is meg kell felelnünk, úgymint helikopterüldözés, az ellenfelek likvidálása, célba érni adott idő alatt, vagy meghatározott checkpointok érintése.

A játék tehát kellő változatosságot biztosít, hogyha felfedezzük minden szeletét, kiváló szórakozást biztosíthat azoknak, akik szeretik a kihívásokat, de azoknak is, akik nem rajonganak a virtuális versengésért, csupán szívesen csatangolnak egy képzelt világban. Ez utóbbira pedig nem lehet panasz, hiszen 2009-es programról beszélünk, tehát a grafikai megvalósítás igen parádés, és ha megfelelő hardverekkel rendelkezik a gépünk, akkor akár 40 km-nek megfelelő távolságba is elláthatunk a játékterületen. Bónuszpont jár azért is, hogy a napszakok változnak, arról nem is beszélve, hogy az utunkba kerülő Különböző természeti csapások is igen pazarul néznek ki.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy rengeteg járművet kipróbálhatunk, sőt, az egyes kihívások megoldásával matricákat és különböző ruhákat gyűjthetünk, és ezekkel feldíszíthetjük mind a virtuális masináinkat, mind a virtuális versenyzőnket. Érdemes tehát kipróbálni a Fuelt, kiváló szórakozást biztosít, arról nem is beszélve, hogy egy tornádóba sokkal jobb a monitor előtt beleszáguldani, mintha a valóságban tennénk.