Folyamatos lehúzásokkal küzdöttek a Bamakón

A Szenegál-Mauritánia határ átlépése legendásan horror, de később is folyamatosan figyelni kell az átverésekre.





2013. február 5. Tidjikja-Podor  (Mauritánia-Szenegál határátkeléssel) 560km
Reggelig nem érkezett több autó a táborba. Szervezés alatt a sivatagban rekedt autók alkatrész biztosítása és kimentése. Reggeli eligazítás előtt rajtolunk, mert messze még a határ. Tegnapi agymenést éjszaka nem sikerült kiheverni, de menni kell a Rossoba, hogy a Szenegál folyón átkompozva Szenegálba érkezzünk. Utazós berkekben köztudott, hogy a rossoi határátkelés a világ egyik legmocskosabb túlélő túrája. Afrikához edzett lelkemnek ez csak egy újabb kihívás. Mivel a mauritán oldalon nagyságrendekkel olcsóbb a diesel, így érdemes ott feltölteni a készletet. Viszont ha az embernek a 390-es Euró/Ougouya árfolyam helyett egy 300-ast tolnak az arcába, úgy már nem biztos, hogy olyan szép a menyecske fekvése.

 

Budapest-Bamakó 2013

 

Kisebb közelharc a pénzváltókkal és 380-as szorzóval kalkulálhatok. Mire a teljesen külön menedzselt bamakós sor végére érünk, a motorosok már a túlparton vannak. Könnyű nekik, mindenki előre engedi őket. Laza négy órás várakozás, majd kisebb közelharc árán jutunk fel a tíz autónyi férőhellyel rendelkező kompra. Pár perc hajókázás és már is a Szenegáli káoszba csöppenünk. Itt azt hiszem egy kicsit alul fogalmazok, de nem jut eszembe a káosz százszorosára semmilyen ide illő szinonima. Emberek rohangálnak, üvöltenek, integetnek, fütyülnek, pénzt kérnek. További utunk miatt (Guinea Conakry, Sierra Leone) rendelkezem az autóhoz szükséges Carnet de Passages en Douane nevezetű autóra vonatkozó okmánnyal, így a vámügyintézés tíz percre korlátozódott. Nem úgy a Mező Jani tréleren szállított motorja, ami több másik autóval egyetembe nem szerepelt a vámosok listáján, így az assistance második vonala éjfélkor hagyta el a vámudvart.
Szavannán lévő táborba éjszaka 11-kor érkeztünk, a motorosok már aludtak . Hondásokról természetesen semmi hír. Jano menetrendszerűen probléma mentesen a táborban. A mauritán sivatagban ragadtak mentése folyamatban.

 

2013. február 6 – Fete Fouru 350 km + 200 km Tambakunda
Reggel kisebb megbeszéléssel indul a motorosoknak. Hiányos kommunikáció miatt tisztázni kell pár félreértést. Természetesen elfogadom az indokaikat, amivel azért nem feltétlen értek egyet. Motoros srácaink gyorsan összeszedik magukat, és már indulnak is toronyirányt az esti táborba a szavannán át. Mi inkább az egyszerűbb utat választjuk, az első 300 kilométert aszfalton tesszük meg. Délután három előtt találkozunk Gyurkó Dokival az esti táborban akinek apróbb motorvezérlési problémája akadt, ami a továbbhaladását nem gátolja. Csapatunk tartja magát a reggel megbeszéltekhez, így elindulunk a légvonalban 200kilométerre lévő Tambakundába, hogy ott pihenjük ki az elmúlt napokat. Zegzugos, fákkal teletűzdelt úton lassan haladunk. Az útba eső falvaknál minden esetben komoly navigációs kihívás megtalálni a tovább vezető utat. Van úgy, hogy jobbra forduláshoz balra meg kell kerülni az egész falut. Más esetben meg az egyenesen továbbhaladáshoz jobbra kell elhagyni a települést, és később fordul be az út jó irányba. Egyik rossz választásnál a hihetetlenül sűrű rekettyésben kötünk ki, ami három darab szúrólámpába kerül. Ennyit szakítanak le a fák a kocsiról. Lassan ránk esteledik. Navigációs nehézségek sokasodnak. Inkább a falukban érdeklődünk. Minden esetben nagyon segítőkészek a helyiek. Öregek, fiatalok, gyerekek jönnek oda hozzánk. Útbaigazítani, kezet fogni vagy egyszerűen kíváncsiskodni.

 

Budapest-Bamako 2013

 

Nem mi találtuk fel a spanyolviaszt. Tambakundába beért egy csomó csapat. Összes szoba foglalt, így kénytelenek vagyunk az egyik szálloda parkolójában sátrazni többedmagunkkal.
Gyurkó dokit előbb hívtam. Motoros srácaim a táborban, minden rendben velük. Jano kávézik. Hondások sehol.

 

2013. február 7. Fete Fouru – Kedougou 398 km
Érdekes eseménnyel indul a nap. Reggeli ejtőzés után átjöttünk egy jobb szállásra. Hondás csapat itt van már pár napja. Semmi problémájuk nincs, nem is volt és remélhetőleg sose lesz. Mindenki jól van és vidám. Épp most indulnak egy 60 kilométeres körre a szavannán.
A napot az autó karbantartásával, tankolással, motortér mosással, kis szervizzel mulatom. Béla barátom a kettes assistance autón beteges szerelési mániáját elégíti ki. Minden útjába kerülő autót megszerel a gazdáik legnagyobb örömére. Tankolás közben jön a telefon Andristól, hogy beérkezett a szállásra. Két perc múlva feltűnik Erdős Tamás a Suzukijával nyakig porosan. Épp hogy útbaigazítom és elmegy, jön Sulyok is. Első felindulásból még tovább motoroznának az esti tábor felé, ami nekik egy több száz kilométeres zsákutca. Mivel a nemzeti parkon motorral nem lehet átmenni, így ez nem túl jó ötlet. Ezt ők is belátják és inkább szervízeléssel, pihenéssel töltik a délutánt. Városba belefutok Janoba is, aki nagybevásárlását végzi. Célja a Niokolo Koba nemzeti park szélén az egyik tábor. Holnap Bisaui határátlépés.

 

Budapest-Bamako 2013

 

Állítólag Bissauba karnevál van egy hétig. Semmilyen autó nem közlekedhet. Hatalmas káosz várható.

 

Friss hír: A 17-es TeamMalta csapat Mitsubishi L200-a felborult. Egy kéztörés az eredmény.