Fekete Pákót leszámítva mindenki élvezi

Ez európai szakaszok után megérkezett a Budapest-Bamakó mezőnye Afrikába. A helyi származású hazai celeb az első akadályon elbukott. Helyszíni tudósítás.





Elindult a Budapest-Bamako, a versenyzők már Afrikában járnak. Mező János
idén nem indult, de Tempfi „Tlac” László az assistance autóból tudósít minket
a Fapados Dakarnak is nevezett kalandtúráról.

Kemény etapokon van túl a mezőny. Hosszú és fárasztó európai szakaszok után jól jött egy kis szusszanás az Atlasz déli oldalán elterülő kisvárosban, Tinerhírben. Ám utána a Jebel Sharro hegyláncon vágott át a mezőny . Mint várható is volt, ezen az etapon több autó is technikai gondokkal küzdött. Csányi csapatot váltóhiba hátráltatja, a mentősöknek kormánymű gondja akadt. Rajtuk kívül több csapat is látogatást tett a Zagorai szervizekben kisebb-nagyobb technikai problémákkal.

Nem úgy a motorosok. Például a verseny kategóriában induló Janonak egy kisebb eldőléstől eltekintve semmilyen problémája sincs. A Bamakó eddigi részét élete legjobb kalandjának írja le annak ellenére, hogy Bamakós veterán és nem utolsó sorban többszörös autós győztes.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
A Tinerhír-Zagora szakasz

A túra kategóriában Marton Andris vezényletével induló motorosok saját maguk által összeállított etapokat teljesítenek. Számukra az önfeledt motorozás a cél, amit maradéktalanul véghez is tudnak vinni. Azon kívül, hogy áttételezési és fúvóka probléma miatt az egyik Suzuki DR-Z túlfogyasztással küzd, nincs más gondjuk.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Marton Andris (középen) és a motorosok (jobbra Sulyok István)

Ma Zagora-Icht távolságot kell legyűrni, ami túrában kicsit több mint 400 kilométer, a versenyzőknek legalább kétszázzal több.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Másnapra napra várható: Zagora-Icht

2013. január 30. Zagora – Icht
A túra kategóriának 404 km, a versenyzőknek 604 km

Reggeli eligazításon kisebb vita támadt a versenyzőket akadályozó túrázok miatt, ezért a tegnapi napon elért eredmények nem véglegesek. A Zagorai szervizek hajnalig üzemeltek, aminek köszönhetően mindenkinek orvosolták a felmerülő problémáját. Utolsóként Csányiék hagyták el a szerelőaknát hajnali háromkor. A megvásárolt és beszerelt váltójuk enyhén szólva nem kompatibilis az autóval. Helyi „Gordito” mesterember Afrikai rutinműtétet hajtott végre a karosszérián, amivel orvosolta a felhelyezési akadályt. Jelentem: a beteg járóképes, az idegen szerv megfelelően működik!
Túrák Budapest-Bamakó 2013
Nem egy klasszikus német márkaszerviz

A rajtot követően a mezőny a méltán híres timbuktui karavánutat jelző táblánál hagyta el a várost. Tizenöt kilométeren keresztül jó minőségű aszfaltút vezet ki a városból a kősivatagon át, Foum Z’Guid irányába. Majd egy huppanót követően jó minőségű hengerelt földút megy tovább. Ez egy csalóka útszakasz, mert széles az út és nem ráz. Mintha egyenesen száguldásra tervezték volna. Viszont a földből megannyi éles pengeként kiálló szikla borotvaként szeli ketté a gumit. Több autó is vágásos sérüléseket szerzett , ezért előkerültek a pótkerekek . Így járt Gyurkó Doki „M1” Mercedese is.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
A motoros assistance csapat

Tata után a versenymezőny rátért a Tafraute felé vezető pisztre (földút a sivatagban). Látványos és gyors szakaszok követték egymást. Marton Andris motoros csapata saját track alapján rövidítették a távot – ez persze nem azt jelenti, hogy könnyítették is. Útvonaluk folyómedreket és kanyonokat keresztezett, ami nem kis kihívás elé állította őket. Estére egyöntetű véleményként nagyon fárasztónak és csodálatosnak írták le az etapot. Nem utolsó sorban hiányolják Mező Janit. „Sajnálhatod , hogy nem vagy itt!” – üzenik neki.

Túrák Budapest-Bamakó 2013
Utcakép

Versenyben induló Turjáni János (Jano) a nap első felét tisztességgel lenyomta 250kg-ra pakolt Triump Tigerével . Délutáni etapot úgy ítélte meg, hogy csak éjszakába nyúlóan tudná teljesíteni ezért nagyon taktikus módon, rövidített útvonalon érkezett a táborba. Európai sérülése, amikor lábára dőlt a motor, sokkal súlyosabbnak tűnik, mint amit elsőre gondolta. Valószínűsíthetően részleges szalagszakadás. Holnapi etapot könnyített verzióban tervezi megtenni.

###

2013. január 31. Icht-Smara
530 kilométer

Mai beszámolót egy oldtimer bulvár hírrel kezdeném: egyik, konkrétan meg nem nevezett csapat Zagorai átmulatott éjszkája ugyan jóra sikerült, de a reggeli ébredés annál fájdalmasabbra volt: útleveleik, pénzük és némi apróság bánta a történteket. További sorsukról nincs információ.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

A többiek számára a mai nap fájdalmasan korai, fél hatos eligazítással kezdődött. Ennél már csak az éjszakai hideg volt rosszabb. Reggelre elkészült Jano motorja is. Éjszaka szűrőcseréért üvöltött a Triumph Tiger. Először még a típusa jellemző szoftverproblémában láttuk a le-leálló motor által generált hiba forrását , de a későbbi vizsgálat az erősen szennyezett légszűrőre terelte a gyanút, ami be is igazolódott. Marton Andrisék reggeli készülődésekor semmilyen technikai probléma nem lépett fel, csak csomag elhelyezési kérdéseket kellett megoldani. Bamakós mezőnytől eltérő extra hosszú trackjük (370 km piszt + 100 km aszfalt tankolás nélkül) plusz üzemanyag igényét kellett megoldani.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Smara városát verseny kategória északról, Andrisék keletről támadták. Motorosaink olyan korán érkeztek a táborba, hogy inkább a 180 kilométerre lévő Laayoune városába képzelték el az éjszakájukat. Előrelátásukat a holnapi nap fogja igazolni, mert az extra hosszú 762 kilométeres Maratoni szakasz távolságát nagyságrendekkel fogja csökkenteni. Jano, mivel versenyben nyomja, ezért kénytelen volt a táborba maradni, hogy reggeli startnál megkapja a verseny itinerét. Laayounet ő sem tudja elkerülni , mert a nullárara kopott gumiját egy frissre szeretné cserélni, és jelenleg 800 kilométeres körzetben ez az egy épkézláb város.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Kopás mértékét mi sem mutatja jobban, hogy a városba vezető utat a tankon ülve tervezi megtenni a hátsó kerék terhelésének csökkentése érdekében. Fájos lába ellenére szorgosan gyűjtögette a pontokat ma is, aminek eredménye az előkelő összetett 15. és a motoros 1. hely. A Hondás különítményről nincs friss információ.

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Az assistance autó legénysége se unatkozott. Mai etapunkon egy szerencsétlen kígyó keresztezte utunkat, amiből ő jött ki vesztesként. Autónk majd három tonnáját nem bírta vézna teste. Béke poraira!
Végére még egy bulvár hír: Bamako idei celebje, a genovai kompról vízumhiány miatt kiebrudalt „előadóművész” előre láthatólag egy országgal később csatlakozik a mezőnyhöz. (gondolom nem minden olvasónk naprakész a bulvársajtóból: Fekete Pákó nekivágott volna a Bamakónak, de már a kompnál elbukott - szerk.)

Túrák Budapest-Bamakó 2013

Laayoune városától távolodva egyre elhagyatottabb vidék felé veszi útját a Bamako mezőnye – várhatóan az információáramlás mértékegysége a nulla közelében fog mozogni . Elnézéseteket előre is köszönöm . Ha máshonnan nem is, de Szenegálból már biztosan zúdítom újra a híreket.