Deák Ricsi Ducati Paul Smart LE-je

Ezerötszáz darabot gyártottak az LE-ből. Mára alig ezer példány fut a világ útjain. Itthon még üzletben sem nagyon lehetett látni. De azért van belőle…





A budaörsi repülőtéren fotóztunk, és éppen kifelé jöttünk, amikor belebotlottunk a Moto Rosso Ducati szerviz embereibe. Köszönés, pár udvarias szó, beinvitáltak minket egy kávéra a műhelybe. És akkor megláttunk egy igazi kuriózumot. Egy csodaszép retró motort, egy Paul Smart Limited Editiont! Nagy szó, mert ha jól emlékszem, utcán még nem láttam ezt a modellt, sőt, üzletben sem sűrűn, jobbára képekről ismerjük. És ennyi elég is volt ahhoz, hogy a Paul Smart LE bekerüljön az „Olvasóink motorjai” címet viselő alkalmi rovatunkba. A rovat azért alkalmi, mert csak akkor szerepel az újságban, ha igazi érdekességre, ritkaságra bukkanunk, pláne, ha érdekes sztori is fűződik hozzá. Ezúttal minden együtt volt.

 

Motorok Tesztek galériája Ducati Paul Smart LE - 2015

A tulajdonos

 

Deák Richárd, vagyis Ricsi a Magyar Ducati Klub alapító tagja és elnöke. A klubot 2007-ben hozták létre a márka rajongói számára. Szabályzata meglehetősen laza, toleráns, még az sem kötelező, hogy tagjai Ducati-tulajdonosok legyenek. Úgy is mondhatnánk, hogy a tagsághoz nem vagyon, hanem szív kell. Ennek ellenére Ricsi többszörös, pontosabban négyszeres Ducati-tulaj, garázsában áll egy 1200-es Monster, egy 748, a Paul Smart és még egy kuriózum, egy 125-ös TS. Korábban volt Monstere és egy Hypermotardja is, de páros motorozáshoz, a klub túráinak vezetéséhez a Multistradát tartja a legmegfelelőbbnek. Annak ellenére vallja, hogy a Multi már nagyon a határán van a Ducati-érzésnek. ‒ Túl kifinomult, nem érzed rajta azt, amit a régebbi modelleken, hogy férfi vagy, hogy meg kell szelídítened a motort – mondta.


A sztori…

 

Ricsinek évek óta az álmai között szerepelt egy Paul Smart. Tetszik neki az egész Sport Classic család, de igazából mindig is ezért a modellért volt oda, annak ellenére, hogy az együléses és meglehetősen radikális üléspozíciójú gép, igaz, nem is egyetlen motorjaként álmodozott róla.

 

Motorok Tesztek galériája Ducati Paul Smart LE - 2015
Kattintson a képre a galériához!


Egy Ducati-klubelnök sok információ birtokában van, ami a Ducatikat illeti. Szinte mindent tud, ami az országban a márka körül történik. Így azt is azonnal megtudta, hogy egyik egyesülettársa motoros balesetet szenvedett. Szerencsére nagyobb gond nélkül megúszta ugyan, de a motorja alaposan összetört. A klubtag jól jött ki a biztosítóval való csörtéből, a törött motort el akarta adni, és így hamarosan megegyezett Ricsivel, aki roncsáron hozzájutott az összetört Paul Smarthoz, amelynek törött volt az első felnije, a teleszkópok, összetört a buborékidom, sérült a kipufogó, a lábtartók, a kormány és a kuplung.

 

Három év alatt lassan helyrehozták a motort, nem kókányoltak semmit, nem javítgatták, hanem kicserélték a sérült elemeket, alkatrészeket.

 

Motorok Tesztek galériája Ducati Paul Smart LE - 2015

 

‒ Mára egy dolog hiányzik még igazán, egy kipufogórendszer. Létezik egy csodálatos szisztéma hozzá az olasz Zardtól, de sajnos az ára is csodálatos, így az még várat magára. Szerintem a valaha készült legszebb és legszebb hangú kipufogó. Az ára 800 000 Ft… Elérhető belőle titánverzió és van saválló acélból is. Használtan venni egyszerűen lehetetlen, akkora becsben tartják a tulajdonosok. Valami azért előbb-utóbb lesz rajta, mert ez a gyári cincogás tarthatatlan, igaz, legalább a száraz kuplungnak van valami karakteres hangja.

 

 

A Paul Smartból mindössze 1500 darabot gyártottak, ezért van a nevében az LE- (Limited Edition) kód. Ugyanakkor ez egy sorszámozatlan sorozat, így abból nem lehet megállapítani, hogy hányadik darab. Megkerestem a gyárban az egyik ismerősömet, aki utánanézett a motornak. Kiderült, hogy a Paul Smartot a többi Sport Classictól külön homologizálták, és így a vázszámból lehet tudni, hogy hányadik a gyártási sorban. Az enyém az 510. legyártott darab, de ezt egy külön plakett, vagy egyéb, ilyenkor szokásos sorszám nem igazolja, pedig ennek a tulajdonosok nagyon örülnének.

 

Motorok Tesztek galériája Ducati Paul Smart LE - 2015

A száraz kuplung hangja teljesen egyedi mára a motorok világában. A nyitott kuplungfedél custommegoldásnak számít

 

Úgy tudjuk, hogy mostanra olyan ezer példány maradhatott a világon, mert azért tudni kell, hogy nagyon törik őket. Japánban például létezik egy Paul Smart klub, vagy nyolcvan taggal. Fantasztikus látvány, amikor leparkol egymás mellett, vagy megy valahová 80 Paul Smart együtt.

 

Műszakilag a Paul Smart abban különbözik a többi Sport Classictól, hogy elöl-hátul Öhlins futómű van benne. A buborékplexi az vásárolható például a Sport1000-hez is, és külön jellegzetessége még a színkombináció, a zöldes váz és a szürke fényezés. Tudomásom szerint még kettő, maximum három darab van az országban. Az emberek nagy becsben tartják, általában nem napi szaladgálómotor. Érdekes, hogy a Sport Classic család totál csőd volt a Ducati számára. Kissé talán korán jött ki. A világ akkor még nem volt ennyire oda ezért a stílusért.

 

Motorok Tesztek galériája Ducati Paul Smart LE - 2015

A blokk és a nyitott kuplung mellett a buborék fejidom a legjellegzetesebb része a Paul Smartnak, akkor is, ha hasonló idom a Sport 1000-hez is kapható. Hála istennek… így könnyebb volt a pótlása

 

Az én 186 cm-es magasságommal a térdem még éppen hogy elfér, és korántsem annyira kényelmetlen az üléspozíciója, mint amennyire látszik, de azért kell hozzá tempó. Semmiféle menetasszisztens, ma szokásos biztonsági rendszer nincs benne, és én így szeretem.

 

3700 km van benne, és nem is szándékozom sokat használni, mindennap járni vele. Számomra a Ducati Paul Smart LE félig használati eszköz, félig pedig műtárgy.