Can-Am Spyder Roadster ST - A trió harmadik tagja

„Kinek van meg a mentők telefonszáma?” – kérdezi valaki nevetve egy csapat motoros gyűrűjében. „Annak az ürgének, ott, nincs ki mind a négy kereke!” A fura jármű, amire mutat, elöl két, hátul egy kerékre támaszkodik (mindegyik 15 colos), vagyis se nem autó, se nem motorkerékpár, de még csak nem is a szó szoros értelmében vett trike.





Viszont pont ebből fakad fokozott látványértéke. A legtöbb járókelőnek tátva marad tőle a szája, mintha legalábbis egy rikító rózsaszínre fényezett Harley-Davidsont látna elhaladni maga előtt. A japán turisták izgatottan kattogtatják fényképezőgépeiket, vélhetően sosem találkoztak még azelőtt 44 literes kesztyűtartóval.

 

 

Megint mások egy szó nélkül, de nyilvánvaló kíváncsisággal a tekintetükben járják körbe a fura szerzetet, amely felár ellenében nagy teljesítményű hifiberendezéssel és Akrapovic kipufogódobbal is kérhető. Európa többi részéhez hasonlóan Malaga környékén is ritkaságnak számítanak a háromkerekűek, pedig pont ezt a vidéket választotta a BRP az új Can-Am Spyder Roadster ST bemutatójának helyszínéül. A Spyder harmadik modellváltozataként hatásosan kitölti az RT túramodell és a sportos RS közötti űrt.

 

Egy ujjal lehet működtetni a félautomata ötfokozatú váltót
(feláras). A visszakapcsolásokat önállóan intézi a Spyder

Eleve igen harmonikus a Can-Am koncepciója, és az ST sem különb e szempontból. Éppen ellenkezőleg: amint helyet foglal az ember feszes párnázatú, mégis kényelmes ülésén, rögtön tudatosul benne, hogy a két másik modellváltozat közötti arany középutat szemlélteti. Se nem túl passzív az ülőhelyzet, mint a túragépen, se nem kell túl hegyes szögbe hajlítani a térdet, mint az RS-en. A kormány ráadásul valamivel magasabbra és a pilótához közelebb nyúlik, mint a sportváltozaton. Kialakításánál fogva nagymértékben tehermentesíti az alkarokat országúti tempónál.

 

ABS, kipörgésgátló és stabilitásfelügyelő vigyázza az ST minden
mozdulatát. SEmmiféle farolást nem engedélyeznek

Hogy miért fontos ez? Azért, mert a 998 köbcentis V2-esRotax-motorral hajtott ritkaság nincs különösebb tekintettel arra, merre dől a motoros, tőle függetlenül vágja magának az utat, és csak határozott kormánymunkával bírható rá, hogy bevegye az útjába kerülő kanyarokat. Eltart egy ideig, mire megtanulja irányítani a hagyományos motorkerékpárhoz szokott ember. Ebben jelentős mértékben közrejátszik a kissé ideges viselkedésű sebességfüggő szervokormány is. Miután sikerült hozzászokni a Can-Am sajátosságaihoz, meglehetősen lendületesen lehet haladni vele a 101 LE és a 108 Nm jóvoltából.

 

Sebességfokozat- és hőmérséklet-kijelző is van
a nagy felbontású, színes központi képernyőn

További újdonság, hogy Brembo fékek lassítják az ST-t, és (az RS-hez képest) komfortosabbra van hangolva mind a kormánygeometriája, mind lengéscsillapítóinak működése. Az alapváltozat mellett gazdagabb felszereltségű ST-S és Limited Edition kivitelben is megvásárolható.