Bosch: A kétkerekűek növekvő piaca

Ebben a konszernben mindent elő tudnak állítani a gyújtógyertyától a hűtőszekrényig. És mit csinálnak a svábok? Világszerte masszívan erősítik jelenlétüket a motorkerékpár-piacon. Milliárdos jövőbeli üzleti lehetőséget szimatolnak ugyanis.





Dirk Hoheiselről alapos tévedés lenne azt állítani, hogy beszűkült volna, kizárólag a motorkerékpárokra koncentrálna. A Hamelnben született szakember a félvezetők területén szerzett doktori címet, majd a világszerte 360 000 embert foglalkoztató, 60 országban 440 leányvállalatot és székhelyet összefogó technológiai és szolgáltató cégóriásnál csinált karriert. 2012 júliusa óta Hoheisel úr a Bosch tíz ügyvezetője közül az egyik, és a konszernnél „a Mobility Solutions, valamint a Chassis Systems Control, Car Multimedia, Automotive Electronics és Automotive Steering területek” rendszereinek összehangolásáért felelős. Egyszerűbben szólva: Hoheisel úr meglehetősen sokra vitte a sváb cégbirodalomban. Ilyesvalakinek minden bizonnyal fontosabb dolga is van annál, minthogy a kétkerekűeknek az autómobil-szektorhoz képest aprócska piacával foglalkozzon.

 

galéria Bosch: a kétkerekûek növekvõ piaca
Kattintson a képre a galériához!


Hoheisel úr ennek ellenére ezt teszi, méghozzá nagy lelkesedéssel: „Olyan szervezetet akarunk létrehozni, amelynek a szíve a motorkerékpárokért dobog, és amely valóban csak ezzel a témával foglalkozik.” Az 57 éves szakember ilyen plasztikusan festi le az újonnan kialakított „Two-Wheeler and Powersports” (itt minden elsősorban a motorokról szól, de ezeken kívül quadokkal, jetbootokkal és hómobilokkal is foglalkoznak) integrálását a „Mobility Solutions” (mobil megoldások) termékkörébe, amely a legnagyobbnak számít a Bosch-csoporton belül.

 

A „Mobility” terület a 2014-es üzleti évben 33 milliárd eurós forgalmat hozott, míg a teljes Bosch cég 49 milliárdot. Ezen nagyságrendek láttán a kétkerekűek részlegének (amelynek székhelye nem a Stuttgart melletti központban, hanem Japánban, Yokohamában van) mérete az eddigi 40 munkatárssal inkább szerénynek mondható. El kell mondani ugyanakkor, hogy ez a 40 specialista a Bosch munkatársainak világszerte meglévő hálózatával is napi kapcsolatban van. Na meg persze a konszern gyártási kapacitására is számíthat, aminek különös jelentősége van, ha tudjuk, hogy a motorkerékpár-fejlesztések jelentős része a Bosch hatalmas autós üzletágából származik.

 

galéria Bosch: a kétkerekûek növekvõ piaca

Az MSC rugalmas rendszer, amelybe integrálható a fékrendszer, a hajtás ás a felfüggesztés

 

Hoheisel úr ugyanis egy dolgot félreérthetetlenül kijelent: valamit kizárólag motorkerékpárok számára kifejleszteni túl drága lenne. Legalábbis akkor, ha a kis mennyiségben gyártott nagy lökettérfogatú, fejlett technikával teletömött, európai és észak-amerikai piacokra szánt motorokról van szó. Ennek ellenére a Bosch komolyan veszi ezt az üzletágat. Egyrészt mivel több évtizedes ABS-tapasztalattal és elsősorban az új fejlesztésű MSC-vel (Motorcycle Stability Control) ezen a területen egyike a legjobbaknak. Másrészt, mivel a stuttgartiak hosszú távon még ebben a technoidnak nevezhető luxusszegmensben is látnak fantáziát – azaz fényes kilátásokkal bíró üzleti potenciált. Egyszer ugyanis az indiai és délkelet-ázsiai kétkerekűek milliói sem csak nagyobb teljesítményt és lökettérfogatot, hanem nagyobb biztonságot is akarnak majd. Akkor pedig az MSC révén már rendelkezésre áll majd a korszerű biztonsági rendszerek kifinomult fejlesztése. Az MSC érzékelőivel, a megfelelő vezérléssel és az egyre kisebbé és könnyebbé váló hidraulikával (lásd a grafikát jobbra fent) az európai high-tech motorok és a tömeges ázsiai mobilizáció számára egyaránt sok minden elképzelhető. De még nem árulnak el mindent.

 

###

 

Legalábbis nyilvánosan nem. De egyvalamiben Hoheisel úr és a Japánban dolgozó ABS-specialista és MSC-fejlesztő dr. Fevzi Yildirim tökéletesen egyetért: pont a motorkerékpároknál adott nehéz feltételek (nincs gyűrődési zóna, egy nyomon halad stb.) számtalan lehetőséget adnak a biztonsággal kapcsolatos újabb és újabb elképzeléseknek. Például a motor különböző vezérlőegységeit még jobban összekötni és optimalizálni a funkciókat. „Természetesen minden japán vevőnkkel tárgyalunk az MSC-vel kapcsolatban”, mondja Yildirim úr magabiztosan. És magától értetődően már olyan jövőbeli, érzékelésen és adatokon alapuló funkciókról is gondolkodnak, amelyek előrelátóan felismerik a kritikus helyzeteket, korán figyelmeztetnek ezekre, sőt, esetleg egy automatikus funkciót is elindítanak. Minden lehetséges a műszerfalon felvillanó figyelmeztető lámpától az enyhe fékezésig, amint a környezeti szenzorok vészhelyzetet érzékelnek. Igazán izgalmas téma, amelyről a Bosch szakemberei viszont még nem akarnak részleteiben nyilatkozni. Hoheisel úr szerint viszont egyértelmű: itt nem a távoli jövőben realizálható elképzelésekről, hanem konkrét tervekről beszélünk. A megvalósításuk pedig folyamatban van.

 

A Bosch és a motorkerékpár-ABS: ez már hosszú történet. Az első Bosch motorkerékpár-ABS-t 1995 végén kezdték sorozatban gyártani a Kawasaki GPZ1000-eshez. Azóta a Bosch 1,7 millió ABS-egységet adott el (összehasonlításképp: 1978-tól 2014-ig 190 millió, személyautókhoz való ABS-t gyártottak). A kis darabszám ellenére a fejlesztők a motorkerékpárok terén is tovább dolgoztak, javították a működését és csökkentették a tömeget. Az első hidraulikus egység 1994-ben 4,5 kilogrammot nyomott, ma ugyanez már csak 0,7 kilogramm.  A fékszabályozás jelenlegi csúcsa a kombinált fékrendszerrel ellátott motorkerékpárokhoz gyártott, a bedöntést is érzékelő MSC stabilitáskontroll. Ebből létezik egy alapváltozat (MSC Base) a kétcsatornás fékrendszerekhez. Hasonló a struktúra az ABS-eknél: ABS 9 light az egycsatornás fékrendszerekhez, ABS 9 base a kétcsatornásokhoz. Az ABS 9 plus már dőlésszög-érzékelővel is rendelkezik, az ABS 9 enhanced pedig a kombinált fékrendszerekhez való. galéria Bosch: a kétkerekûek növekvõ piaca

 

 

Van ugyanakkor olyan dolog is, amiről már most is nyíltan beszélnek a Bosch-szakemberek. Mégpedig azokról a hatalmas piacokról, ahol a kétkerekűeket egészen elképesztő darabszámban adják el. A terv, hogy az ezekben az országokban futó motorizált kétkerekű járművekhez egyszerű és olcsó befecskendezést, illetve ABS technológiát adjanak el. Az ilyen járművek számát 2021-re évi 160 millióra teszik, és ezek 90 százalékát Kínában, Indiában és Délkelet-Ázsiában gyártják majd. „A tömegek motorizálása mindig a kétkerekűekkel kezdődik”, állítja Hoheisel úr, aki teljesen biztos a dolgában. Mint ahogy abban is, hogy ezeken a hatalmas piacokon a biztonság és a környezettudatosság már most is napirenden van.

 

A Bosch nemrég mutatta be új befecskendezőrendszerét 250 köbcentiméter alatti kis lökettérfogatú motorok számára, amely a költségeket tekintve is fel tudja venni a versenyt a géposztályban ezekben az országokban általánosan elterjedt karburátorral, emellett a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást akár 16 százalékkal is csökkenti. Jelenleg épp Indiában, a Bajajnál, a világ ötödik legnagyobb motorkerékpár-gyártójánál kezdik sorozatban gyártani a Bosch front-ABS-ét a Pulsar RS-hez. Kvázi bevezető projektként, amelyet várhatóan több is követ majd. Akkor pedig a Bosch továbbra is fényes üzleteket köt majd a kétkerekűek biztonságával.