BMW R nineT Scrambler

Az alapokat hagyd változatlanul. Egyszerűsíts, de a minőségből ne engedj. Adj neki emocionális tartalmat, helyezd történelmi kontextusba. Így kell ma scramblert építeni.





Tombol a retróőrület. Borbélyüzletek, régi szakállak, békebeli frizurák, fix hajtású biciklik és olyan rövidnadrágok, amikhez hasonlókat Sean Connery hordott James Bondként harminc évvel ezelőtt. Újra divat a vinillemez, minden menő, ami régi, vagy annak látszik. Café racerek, bobberek, scramblerek az új őrület, a múlt kincsesbánya. Hát nem bolond, aki ezt kihagyja?

 

Motorok Tesztek galériája BMW R nineT Scrambler (2016)
Kattintson a képre a galériához!


A haladóbb gondolkodású motorgyártók mindenesetre reagáltak a jelenségre, persze mindenki a maga módján. Van, aki beéri egy kerek lámpával és egy kockás versenyfényezéssel, ami alatt igazi high-tech lapul, és van, aki még a befecskendezőfejeket is karburátornak álcázza.

 

Ebből a profitábilis őrületből egy olyan tendenciózusan fejlesztő és menetelő cég, mint a BMW, egyszerűen nem maradhat ki. Hát nem is maradt.

 

2013-ban, amikor a gyár a kilencvenedik születésnapját ünnepelte, bemutatták az R nineT-t, amely nem volt annyira direkt retró bike, mint például a Honda CB1100 vagy a Kawasaki W800. A nineT sokkal közvetettebb módon utalt a múltra, inkább csak egy-egy jelzéssel, mintsem egy komplett klasszikus motorral. Ötvözték a legkorszerűbb formákat és anyagokat valami retró fuvallattal, mégis egyértelmű volt, hogy itt bizony visszaköszön a történelem.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R nineT Scrambler (2016)

 

A nineT zajos sikert aratott a BMW-rajongók körében, és már bemutatásakor sejteni lehetett, hogy nem ez a végállomás, sokkal inkább egy kiindulási alap a későbbiekre nézve. Ezt sugallta az egyébként hangsúlyosan kommunikált verzatilitás, a leszerelhető váznyúlvány és utaslábtartó, a különböző elvezetésű kipufogók. Azonnal lehetett tudni, hogy a motorépítők le fognak csapni rá, és azt sem volt nehéz kitalálni, hogy milyen irányokban fognak gondolkodni. A direkciót jól jelezte, hogy a BMW Concept Path22 néven pont Biarritzban, a Wheels & Waves rendezvényen, az újsütetű café racer Mekkában mutatott be egy tanulmányt, amelyről ma már tudjuk, hogy szinte tökéletesen megegyezett a 2016-os R nineT Scramblerrel.

 

###

 

De mi is az a Scrambler?

 

A scramblerek eredete az 1950-es évekig nyúlik vissza, amikor Angliában népszerűvé váltak az „A-ból B-be a legrövidebb idő alatt” típusú versenyek, amelyeken árkon-bokron át küzdöttek a résztvevők a legjobb időeredményért. Aki akkoriban offroad motort akart, épített magának utcai gépéből. Jellemzők: magasra húzott kipufogó, rövid egyszemélyes ülés, a nyomatékra és nem a végsebességre helyezett hangsúly. A legegyszerűbb megjelenésre törekedtek, a legkönnyebb alkatrészeket használták. Jellegzetes könnyítési eljárás volt a perforálás. Kis tankot használtak, amelybe pont annyi üzemanyag fért, amennyivel célba lehetett érni. Beérték a legegyszerűbb műszerekkel és bütykös gumit húztak a drótküllős kerekekre. Ezekből fejlődtek ki a triálmotorok és az endurók is.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R nineT Scrambler (2016) Motorok Tesztek galériája BMW R nineT Scrambler (2016)

Sok minden azért nem változott, ami igen, attól egyszerűsödött a megjelenés. Ez korhűséget hoz, ráadásul olcsóbb is, de mindenhol megmaradt a minőség érzete.

 

 

A hatvanas években jelentek meg a street scramblerek, azok az utcai gépek, amelyeket ugyan duál használatra terveztek, de leginkább úgy néztek ki, mintha offroad motorok lennének. A scrambler szó egyébként erőgépet jelent.

 

2016-ra aztán a Concept Path22 sorozatgyártott valósággá vált R nineT Scrambler néven. Az eljárás hasonló volt, mint a scramblertörténelem hajnalán, egy utcai motorból terepes beütésű, lekönnyített, egyszerűsített verziót építettek.

 

A két motorban közös a váz, bár a Scramblernél a kormánynyak szögének módoításával kompenzálják a nagyobb első kerékátmérőt. Közös az erőforrás is, amely a gyár utolsóként használt lég-, olajhűtésű 1170 cm3-es bokszere. Az Euro4-es normák érdekében módosítottak a mappingon és a katalizátoron. A tank formája is ugyanaz, de a Scrambleré acéllemezből és nem alumíniumból készül, a minőségi kónuszos kormány is közös, azonban a Scrambleren magasabb kormánykiemelőt használtak, így megváltoztatták és kényelmesebbé tették az üléspozíciót. Ehhez a lábtartók is lejjebb és hátrébb kerültek. És ha már Scrambler, akkor legalább elöl kapjon 19 colos kereket, amely alapesetben ötküllős, öntött alumíniumfelnit jelent, természetesen rendelhető hozzá belső nélküli gumihoz való, keresztfűzött drótküllős felni is. Az ülés első ránézésre valódi bőrnek tűnik, de annál jóval ellenállóbb bőrszerű szintetikus anyaggal vonták be. Az eredeti nineT fordított teleszkópja helyett a Scrambler olcsóbb és korhűbb hagyományos telókat kapott. Némiképp stílustörő a dupla 320-as féktárcsa elöl a négydugattyús nyergekkel, de már szemre is kétségkívül hatékony berendezés.

 

Menettulajdonságai egyszerűen imádnivalóak, ha a motoros nem akar állandó adrenalinmámorban fetrengeni. A 110 lóerő és a 116 Nm (amely így 3-mal kevesebb lett) bőven elegendő a dinamikus nyargalászásra, kanyarélvezetekre, annál is inkább, mert az erő lineárisan és olyan lágyan jön, hogy az ember akár gyengébbnek is gondolná. Érzésre egy kicsit talán lomhán indul meg, de aztán könnyedén pörög tovább, nekünk 180-ig volt alkalmunk kipróbálni, és ez még nem is a végsebesség volt. Egyenesfutása tökéletesnek tűnt, ebbe talán a kormánylengés-csillapító is belejátszott. A Scrambler lételeme azonban a dinamikus, tempós, de nem száguldós kanyargás, amelyben jó partner a kellemes rezgésekkel kényeztető blokk. A menet közbeni gázfröccsökre enyhén megrázza magát hosszában beépített erőforrása miatt, de ez nem zavaró mértékű, kanyarokba belefékezve csak enyhe felállítónyomaték jelentkezik. A látvány kedvéért, és ha valaki tényleg offroadozni menne vele, felszerelhető bütykös Karoo 3-mal is, de ez valahogy kissé bizonytalanná teszi a motort, kanyarokba sokkal könnyebben, szinte ellenállás nélkül beesik. Lábtartói fogazott kivitelűek és a gumibetét is eltávolítható belőle, üléspozíciójából fakadóan azonban soha senki nem fogja kiállva vezetni, ehhez túl magasan vannak a lábtartói és túl mélyen a kormány.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R nineT Scrambler (2016)

 

Menetasszisztensekkel nem pakolták tele, de kikapcsolható kipörgésgátlója és ABS-e van. A hidraulikus kuplung- és a fékkar állítható kivitelű, a markolatok pedig kellemesen keskenyek, jól belefekszenek a kisebb tenyérbe is. A bal kormánykapcsolóról váltogathatók a kijelzőn megjelenő információk és itt található az ABS és kipörgésgátló kikapcsológombja is. Az első fék nyomáspontja jól érezhető, de harapóssága talán túlzás is a nineT menetdinamikájához, alig ér az ember a karhoz, máris jókorát bólint a hagyományos, állíthatási lehetőségeket nélkülöző teleszkóp. A csillapítása egész kellemes, nem egy esetben már összeszorított farpofával várja a vezető a bukkanótól érkező ütést, ám az rendre elmarad, mert egész jól veszi fel azt a futómű.

 

A nineT Scrambler jó húzás a BMW-től. Nagyon beletrafál a korízlésbe, amely ráadásul magától lehetővé teszi olcsóbb alkotók használatát is, így az a nem várt örömteli hír járja, hogy a Scrambler olcsóbb lesz elődjénél, a sima nineT-nél. És az is örömteli hír egy leendő vásárlónak, hogy egy kisebb vagyont is elkölthet még a legkülönbözőbb gyári kiegészítőkre, tuning- és customalkatrészre, kezdve az egyszemélyes üléstől a fűzött felnin át az alumíniumtankig.