BMW R 1200 RS

R 1200 GS enduró, R 1200 R roadster, R 1200 GS Adventure kalandmotor és R 1200 RT túragép – a vízhűtéses bokszer köré a BMW széles modellprogramot épített fel. Egy túrasportos változat még hiányzott. Eddig. Függönyt fel, itt az új R 1200 RS.





A BMW-nél régi hagyományai vannak a túrázásnak és a sportnak egyaránt. 1976-ban az R 100 RS személyében jelent meg a műfaj első képviselője, amely kiváló sportos tulajdonságait hosszú távra való alkalmassággal ötvözte. Azért, hogy ez sikerüljön, első nagyszériás motorkerékpárként idomait a vázhoz rögzítették. Ilyet még nem látott a világ. Gyorsan hozzászokott azonban, már csak azért is, mivel a bokszer kedvelői a hosszú évek során egészen a modern időkig tartották magukat az RS koncepciójához. Az R 1200 ST-ig. A rövidítés elárulta: innentől már sporttúrázásról van szó. Az ST-t – éppúgy, mint ma az új RS-t – a teljes idomos túragép, az RT és a pucér R közé sorolták be. Az ST semmi esetre sem volt rossz motorkerékpár, megjelenése az egymás fölé helyezett fényszórókkal viszont nem találta el az általános ízlésvilágot – a két világítótest kiváló működése ellenére. Ezért a 2005-ben indult gyártást már 2007-ben leállították – a BMW kínálatában pedig ekkortól jókora rés tátongott.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS
Kattintson a képre a galériához!

2015-ig. A BMW most az R 1200 RS-sel tölti be az űrt. A motor szinte teljes mértékben az R 1200 R-en alapszik. A nyilvánvaló módosítás a kormányon és az idomokon kívül a villa alsó rögzítése, amely miatt az első tengely valamivel előrébb került. A tengelytáv ezáltal 15 milliméterrel megnőtt, az utánfutás 10-zel csökkent. A csupasz modell további 1600 alkatrészéből a BMW mindössze nagyjából tízszázaléknyit módosított. A legkisebb csavarokat is beleszámítva. Ami nem baj, hiszen az R 1200 R teljesen meggyőzte a közönséget. A közös génállománynak köszönhetően pedig minden bizonnyal ugyanez történik majd az RS-sel is.

 

De a további találgatások helyett jobb, ha nyeregbe pattanunk. Ami azonnal feltűnik, az a plusz helykínálat. Az R esetében a gyári ülésmagasság 790 milliméter, az RS teljes 3 centiméterrel magasabb. Sportpárnázattal ráadásul öt centiméterre nő a különbség. A térdszög érezhetően kényelmesebb így. Mivel az RS dereka kellemesen keskeny, a 170 cm körüli pilóták lába is kényelmesen leér a talajra. Aki egyébként tart attól, hogy bizonytalanul állna meg a motorral, az választhat alacsony vagy extra alacsony ülést is, úgy már csak 790, illetve 760 milliméter magasan fog ülni. Az összes nyeregváltozat tágas helyet kínál az előre-hátracsúszkáláshoz. És mivel a huzatuk tapadós, ezért a motoros feneke mindig ott marad, ahol kell. A hátsó ülés is teljesen rendben van. Alacsonyan elhelyezett utaslábtartók és kényelmes, kellően nagyméretű párna deríti jókedvre az RS-en hátul utazót.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS

Bő 250 kilogrammos tömegéhez képest az R 1200 RS bámulatosan könnyedén kanyarodik

 

Az R 1200 RS az első pillanattól kezdve jól tol. Igazán bámulatos, hogy a BMW mennyi menetkultúrát tudott belecsempészni az 585 cm3-es hengerekbe. A bokszer még a legmagasabb sebességfokozatban is 2000/min-től finoman és tisztán veszi a gázt. Ez kíméli a pilóta koncentrálóképességét, kellően frissen tartja érzékeit a kanyarvadászathoz. Amelyben az R 1200 RS szintén jeleskedik. A Dynamic ESA elektronikus futóműcsomaggal felszerelve a fordított villa és a rugóstag szinte minden egyenetlenséget kisimít. Így a répaföldeken is lazán és gyorsan átkelünk. Ugyanakkor a villa nem ad olyan pontos információkat az útburkolat állapotáról, mint a hagyományos villák. A fékezéskor és kanyarodáskor megszokott visszajelzést az ESA részben elnyeli. Aki ismeri a bokszereket: a telelevernél ez sokkal kifejlettebb volt. Így az első öt kilométer igazán érdekes érzés a kanyareldorádóban. Ezután azonban az ember újrakalibrálja az agyát, és a kanyarokat is egyre nagyob bizalommal és egyre gyorsabban veszi.

 

 

Az R 1200 RS igazi erőssége a sportosság. Bő 250 kilogrammos tömegéből nem sokat lehet érezni. Már az ESA-Road módban is gyorsan kanyarodik, de a Dynamik beállításnál még jobb lesz a helyzet. Az, hogy valamelyest engedtek a komfortból, érezhető pluszt jelent az RS számára a pontosság és a stabilitás terén. Aki lelkesen veti bele magát a kanyarokba, az előbb-utóbb a lábtartó koptatójával karcolni is fogja az aszfaltot. A rövidítésben szereplő Sport faktor kedvéért nem ártott volna valamivel nagyobb dönthetőség.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS

Előrébb került tengely: az R 1200 R-hez képest így rövidebb az utánfutás és nagyobb a tengelytáv

 

Ami az új túra- és sportbokszert igazán gyorssá teszi a szűk fordulókból és tág ívekből álló országúton, az nem a bőséges extra felszereltségben, hanem magában az erőforrásban keresendő. Egy pillantás a teljesítménygörbére elárulja, hogy mit is tud a motor. 2500/min-től a flat-twin mindig több mint 100 newtonmétert ad le. Ez bizony magabiztossá tesz – épp az ismeretlen kanyardzsungelben, ahol inkább óvatosan közelítjük meg a kanyarokat. Ha az ív sugara pontosan felismerhető, akkor lendületesen bedöntjük a motort, mielőtt az R 1200 RS az érintési ponttól nagy nyomatékkal tolni kezdene. A bokszerrel kimondottan lágyan lehet adagolni a gázt, mielőtt a tágra nyitott pillangószelepekkel megmutathatná, mit is tud. Az alapfelszereltségben benne lévő ASC stabilitáskontroll elveszi a túlzott gázadások félelmetességét. Opcionálisan ezt – a tesztmotorhoz hasonlóan – a finomabban működő DTC kipörgésgátlóval lehet még fokozni. A gyorsulás viszont minden esetben jól működik.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS

Középen is fényes: a kiegészítő felszereltségként kérhető nappali fény az R 1200 RS két fő fényszórója között

 

Ez a gyorsabb szakaszoknál és az autópályán is így marad. A sietős lovas megbízhat a védelmet nyújtó, állítható magasságú szélvédővel kiegészített burkolatban. A szélvédő egy parallelogramma-mechanikával két fokozatban rögzíthető. Viszont csak állás közben, mivel különösen a megemeléséhez viszonylag nagy erő szükséges. Lefelé könnyebb állítani. A plusz menetes szárak ráadásul olyan lehetőséget is kínálnak, hogy a szélvédőt még eggyel magasabb helyzetben is rögzíthetjük. Ez mindenekelőtt igazán hosszú utakra javasolható. Tankolni úgysem kell túl sűrűn megállni. A 100 élvezetes országúti kilométeren mindössze 4,5 literes fogyasztásnak köszönhetően csak jó 400 kilométer után ürül ki a 18 literes tank.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS

Magasabbra: a sportüléssel 840 milliméteres magasságban motorozhatunk. Lefelé opcionálisan 760 milliméterig mehetünk

 

Az R 1200 RS fékei sem vallanak szégyent. Ha egyszer átléptük a minimális üresjáratot a fékkaron, az ABS által támogatott rendszer gyorsan megállítja a túrasportgépet. Megbízhatóan, biztonságosan – és egymás után többször is, szólóban és utassal egyaránt. Mindezen dicséretek láttán – az R 1200 RS-nek valóban semmi hibája nincs? Majdnem, de nem egészen. Amikor a bokszer egyenletes fordulaton halad, például nyugodt tempóban együtt a forgalommal, akkor enyhén rángat. Ezenkívül a motor vibrációkkal hívja fel magára a figyelmet – leginkább a 3500/min alatti fordulatszám-tartományban. De ezek igazából szinte a teljes tartományban érezhetőek. A Motorrad nem minden tesztelőjének állt kézre a kormány ívelése és szélessége, többek kezét észrevehetően csiklandozzák a motor rezgései. És itt van még a váltó, a régi BMW-alkatrész. Aki városban üresből egyesbe vált, azt kérdezheti magától, hogy vajon a hangos kattanások után hosszú távon is minden olyan jól megy-e majd, mint az első napon. Bár a váltóautomatika (extra felszereltség) a további sebességváltások során jó szolgálatot tesz, a fel- és lefelé váltást is megengedi anélkül, hogy hozzáérnénk a könnyen járó kuplunghoz, egészen hangtalanul viszont nem lehet vele sebességet váltani.

 

Motorok Tesztek galériája BMW R 1200 RS

 

De összességében? Az R 1200 RS egy jól sikerült motorkerékpár. Jó szélvédelmével pontosan eltalálja a sportos kilométerfalók igényeit. Ők néhány dolgot beikszelve a kiegészítők listáján az R 1200 RS-ből gyorsan jól fejlett túragépet csinálnak. Koffer- és topcase-tartók, fűtött markolat, GPS, tempomat, középtámasz – minden rendelhető, és minden mindössze néhány – drága – kattintásnyira van. Az ár ugyanis eközben gyorsan kúszik felfelé. A majdnem 40 éves jubileumra végre megjelent RS ára alapfelszereltséggel 4 346 000 Ft. És olyan jó, mint még soha.